تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

از زمانی که بازاریابی دیجیتال روی کار آمد بازاریابی سنتی کمرنگ تر شد؛ اما برخی هنوز هم به این سبک کار اعتقاد دارند. ولی بهتر است بدانیم که کدام یک از این 2 بازار نیاز مخاطب را برطرف می‌کند. در ادامه هر کدام از این بازارها را بررسی خواهیم کرد و تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را به شما خواهیم گفت.

بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی از قدیمی ترین انواع بازاریابی

هر نوع بازاریابی که آنلاین نباشد و برای ایجاد آن نیاز به اینترنت نداشته باشیم را بازاریابی سنتی می‌گوییم. پرینت، تبلیغات صوتی، نامه الکترونیکی مستقیم، تلفن و تبلیغاتی مثل بیلبورد شامل بازاریابی سنتی می شوند. یکی از قدیمی‌ترین شکل‌های بازاریابی، بازاریابی سنتی است، به علاوه یکی از کاربردی‌ترین و موفق‌ترین شیوه‌های بازاریابی شناخته می‌شود. این راه امتحان خود را پس داده پس بیشتر بازاریاب‌ها از این روش بازاریابی را دنبال می‌کنند.

در کل هر کسی در زندگی به نوعی با بازاریابی سنتی مواجه می‌شود. برای جذب مخاطبان بومی و محلی می‌توانید از بازاریابی سنتی کمک بگیرید، چون آگهی‌هایی که به شکل روزنامه منتشر می‌شوند برای مدت طولانی باقی می‌مانند. همچنین با وجود تکنولوژی هنوز مخاطبانی هستند که به اینترنت دسترسی ندارند و از طریق بازاریابی سنتی آسان‌تر از بازاریابی آنلاین می‌شود پیدایشان کرد.

روش ‌های رایج بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی یا آفلاین

دسته بندی تبلیغات آفلاین

  • تبلیغات کاغذی یا پرینت‌ شده (مجلات، روزنامه، تراکت تبلیغاتی)
  • تبلیغات در رسانه‌های پخش (تلویزیون، رادیو)
  • تبلیغات از طریق پست مستقیم (کاتالوگ، کارت پستال)
  • تبلیغات از طریق تلفن (تل مارکتینگ یا تبلیغات تلفنی، اس ام اس مارکتینگ)
  • تبلیغات محیطی (بیلبورد، لایت باکس)

مزایای بازاریابی سنتی

سادگی و ملموس بودن؛ تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

یک تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال سادگی می باشد که درک پیام‌های تبلیغاتی برای مخاطب راحت‌تر است. چون از ابتدا اکثریت جامعه با همین روش بازاریابی سنتی را می‌شناخته است. برخی هنوز به گوشی‌های هوشمند دسترسی ندارند و یا متوجه تبلیغات آنلاین نمی‌شوند. البته، بازاریابی سنتی برای گروه‌هایی از جامعه با سن بالاتر بهتر است.

دسترسی به مخاطبان محلی

جذب مخاطب محلی یا بومی با به کارگیری روش بازاریابی سنتی نتیجه بهتری دارد.

ماندگاری تبلیغات سنتی

تبلیغات چاپ شده قابلیت این را دارد که برای مدت طولانی نگهداری شود تا هر زمان مخاطب نیاز داشت از آن‌ها استفاده کند. البته با در دسترس بودن اینترنت و موتورهای جستجو، نیاز به چنین کاری تقریبا منسوخ شده است.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال با استفاده از اینترنت

از جمله بازاریابی دیجیتال می‌توان به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات کلیکی، تبلیغات درون وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل و… اشاره کرد. دنیا هر چه‌ قدر بیشتر به سمت دیجیتال شدن می‌رود، روش‌های بازاریابی در این زمینه نیز کامل‌تر و گسترده‌تر می‌شود. دیجیتال مارکتینگ در راستای دسترسی بیشتر صاحبان کسب ‌و کار به مخاطبان هدف تلاش می‌کند نمایش تبلیغات تاثیرگذار به کاربران و ارائه سرویس تبلیغات اثربخش، قابل بررسی و مقرون‌به‌صرفه به تبلیغ‌دهندگان و صاحبان کسب ‌و کار ارائه کند.

ارتباط مستقیم با مخاطب از مزایای بازاریابی دیجیتال

کسب و کارهای امروزه با بازاریابی دیجیتال مکمل یکدیگر هستند و تقریبا بدون هم معنایی ندارند، چون حتی مردم هم برای روند کارهای خود از کارهای روزمره گرفته تا کارهای بانکی، از اینترنت و ابزارهای آنلاین استفاده می‌کنند. به همین دلیل بیشتر کسب و کارها از همین روش برای پیشرفت کسب و کار خود از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند.

مثلا، هر کسی در طول هفته برای پیدا کردن فروشگاهی برای سفارش محصول مورد نیاز، تحقیق درباره لوازم خانگی با قیمت مناسب و یا آدرس یک پزشک متخصص در اینترنت جستجو می‌کند. پس چرا کسب و کارها خود را در این فضای آنلاین مطرح نکنند.

روش‌های بازاریابی دیجیتال

در هر حوزه‌ای که فعالیت داشته باشید برای پیدا کردن مخاطب خود و نمایش تبلیغات می‌توانید از روش‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، که روش‌های متفاوتی برای تبلیغات در این فضا وجود دارد و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بازاریابی دیجیتال با توجه به تنوعی که دارد به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که این روش‌ها با در نظر گرفتن هدف شما باعث جذب مخاطب می‌گردد.

انواع بازاریابی دیجیتال

  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
  • تبلیغات کلیکی (PPC Advertising)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی افیلیت (Affiliate Marketing)
  • تبلیغات در وب‌سایت‌ها (Web Advertising)
  • تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها (In-App Advertising)
  • ریمارکتینگ (Remarketing)

مزایای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای امروزی

در حال حاضر بازاریابی دیجیتال یکی از راه‌های ایده‌آل و به صرفه برای کسب درآمدهای امروزی می‌باشد اما به شرطی که در راستای جذب مخاطب تبلیغ خوب و برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید.

بیشتر بخوانید
نرخ ریزش مشتری چیست ؟

بررسی نتایج؛ تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

یکی از اصلی‌ترین و بهترین مزایای بازاریابی دیجیتال بررسی و آنالیز تبلیغات دیگران، نسبت به روش بازاریابی سنتی است. با استفاده از این روش می‌توان به منظور برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی روش‌های بهینه و بهتری را پیدا کرد. برای بررسی این موارد با استفاده از برنامه‌ها و پلتفرم‌ها می‌توانید هر زمان که خواستید رفتار مخاطبان و کمپین‌های تبلیغاتی را آنالیز کنید تا نتیجه مطلوبی از آن‌ چیزی که در ذهن برای کسب و کار خود دارید بگیرید.

ارتباط لحظه ای با مخاطب

ارتباط سخت با مخاطب از معایب بازاریابی سنتی

بحث ارتباط لحظه ای با مخاطب یک تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال است که امروزه با بهره‌گیری از بازاریابی دیجیتال، خیلی راحت می‌شود مشتریان را با ایجاد یک «CTA» ساده، به سمت وب‌سایت، پیج اینستاگرام، کانال تلگرام یا هرجایی که لازم دارید تا با مشتری در ارتباط باشید هدایت کنید. همچنین مزیت دیگر این روش این است که مشتریان می‌توانند در صورت نیاز از طریق شبکه‌های اجتماعی و ایمیل با صاحبان کسب ‌و کارها به راحتی در ارتباط باشند.

ارتباط مستقیم مشتریان با کسب‌ و کارها باعث می‌شود راحت‌تر با مخاطبان هدف خود و نیازهای آن‌ها آشنا شوید و مسیر کسب‌ و کار و بازاریابی خود را به سمت افزایش رضایت مشتریان هدایت کنید.

تارگتینگ و اتوماسیون پیشرفته؛ تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

اتوماسیون پیشرفته از تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال است که در این روش با استفاده از سرویس‌های آنالیتیکس می‌توانید مخاطبان هدف را به راحتی شناسایی کنید؛ کاری که در بازاریابی سنتی معنایی نداشت. یکی دیگر از مزایای بازاریابی دیجیتال دسته‌بندی مشتریان و شخصی‌سازی روش‌های بازاریابی دیجیتال است که با استفاده از پارامترهای به دست آمده می‌توانید مشتریان را گروه‌بندی کنید. چرا که همه مشتریان نیاز یکسانی ندارند؛ بنابراین شما هم نباید با همه آن‌ها رفتار تبلیغاتی یکسانی داشته باشید.

هزینه بازاریابی کمتر و نرخ بازگشت سرمایه بالاتر

کاهش هزینه ها در بازاریابی دیجیتال

در بازاریابی دیجیتال، برای بازاریابان و صاحبان کسب‌ و کار پارامتر نرخ بازگشت سرمایه اولویت بالاتری نسبت به دیگر پارامترها دارد. با به کارگیری از بازاریابی دیجیتال بسیاری از هزینه‌ها کاهش می‌یابد و منابع انسانی تا حدودی ناکارآمد خواهند شد که خود همین موضوع مجددا باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

تاثیر بازاریابی کلامی دیجیتال

رضایت مشتری تاثیرگذارترین نوع بازاریابی

ارتباط مخاطبان با یکدیگر که به صورت آنلاین در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی یک کسب ‌و کار رخ می‌دهد، کاربران آنلاین دیگر را ترغیب به خرید یا بیشتر دیده شدن کسب و کار شما می‌شود. چون نظرات واقعی مشتریان باعث اعتمادسازی برای دیگران می‌شود و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند؛ همانطور که در دنیای آفلاین به نظرات و پیشنهادات خانواده و آشنایان خود اعتماد می‌کنند. این موضوع از تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال می باشد.

اصلی ترین تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

آنالیز و بررسی نتایج بازاریابی

آنالیز نتایج از مزایای بازاریابی دیجیتال

یکی از اصلی ترین تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال امکان بررسی نتایج کمپین تبلیغاتی در بازاریابی سنتی وجود ندارد، اما در بازاریابی دیجیتال می‌توانید داده‌هایی که در دسترس شما قرار دارد را برای بررسی نتایج کمپین و محاسبه دقیق «ROI» انجام دهید. در نتیجه صاحبان کسب و کار خیلی راحت می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی خود را هر موقع که با مشکلی مواجه شد آنالیز و مشکل را برطرف کنند.

به علاوه در تبلیغات دیجیتال می‌توانید تعداد دقیق مخاطبانی که تبلیغ را دیده‌اند، روی آن کلیک کرده‌اند یا با تبلیغ درگیر شده‌اند را مشاهده کنید، دلیل شکست و موفقیت خود را برای برگزاری کمپین‌های دیگر متوجه شوید و همچنین، کانال‌های جذب مخاطب برای کسب ‌و کارتان را شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

نحوه ارتباط مشتریان با کسب ‌و کار؛ تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

ارتباط با مخاطب هدف در بازاریابی دیجیتال

نحوه ارتباط مشتریان با کسب ‌و کار در بازاریابی دیجیتال از دیگر تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال می باشد؛ یعنی مشتریانی که تبلیغات شما را در این فضا مشاهده می‌کنند، خیلی بهتر می‌توانند با تبلیغ درگیر شوند و زودتر برند شما را بشناسند و یا ویژگی‌های محصولات و خدمات را مطالعه کنند، که اگر تبلیغ شما بهینه باشد منجر به فروش می‌گردد.

اما در بازاریابی سنتی مخاطب بعد از مشاهده تبلیغ آفلاین، فقط در لحظه توجهش جلب می‌شود و نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد همچنین با گذشت زمان یا مشغول شدن به کارهای دیگر، حتی فراموش می‌کند که چه تبلیغی را دیده است. ولی همانطور که گفتیم در تبلیغات آنلاین در صورتی که همه چیز به درستی اجرا شود، می‌تواند همیشه باعث جلب توجه مخاطب گردد و به صورت آنی تبدیل به خرید شود.

بیشتر بخوانید
10 ابزار آنالیز و تحلیل شبکه های اجتماعی

هزینه ‌های بازاریابی

بحث هزینه همیشه در همه‌ی بازارها مطرح است و اهمیت زیادی برای صاحبان کسب و کارها دارد چرا که دنبال کاهش هزینه‌ها می‌باشند. شاید جالب باشد بدانید بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی کم هزینه‌تر می‌باشد. مثلا استفاده از همین بیلبوردهایی که در بزرگراه‌ها می‌بینید، هزینه زیادی دارد اما اصلا معلوم نیست مخاطب هدف این تبلیغ را ببیند یا نه و بازخورد خوبی از این تبلیغ دریافت کنید در صورتی که هزینه‌ای زیادی هم برای این تبلیغ پرداخت شده است.

در همین راستا به خاطر هزینه‌های بالای بازاریابی سنتی، بسیاری از کسب ‌و کارهای نو و کوچک قادر به استفاده از تبلیغات سنتی نیستند. این موضوع از دیگر تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال می باشد.

تارگت کردن مخاطبان هدف؛ تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

تارگتینگ از مزایای بازاریابی دیجیتال

تارگت کردن مخاطبان هدف یکی دیگر از تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال است که باعث موثرتر واقع ‌شدن تبلیغات شما می‌شود. در تبلیغات سنتی به صورت عمومی نمایش تبلیغ انجام می‌شود و نمی‌توان تشخیص داد چه کسانی تبلیغ شما را دیده‌اند یا اگر دیده‌اند مخاطب هدف بودند یا خیر. اگر می‌خواهید نتیجه بهتری از این بازار کسب کنید بهتر است تبلیغی که انجام می‌شود را در مناسب‌ترین زمان به دست مخاطب برسانید و این زمان مناسب با بررسی و آنالیز داده‌ها در بازاریابی دیجیتال به دست می‌آید.

قابلیت کنترل و اصلاح تبلیغات پس از اجرای کمپین

قابلیت کنترل و اصلاح تبلیغات پس از اجرای کمپین یکی دیگر از تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال است. در تبلیغات سنتی زمانی که تبلیغ انجام شود اگر تبلیغ نیاز به اصلاح داشته باشد دیگر قابل تغییر نمی‌باشد، اما در تبلیغات دیجیتال اگر اشتباهی رخ دهد به سادگی قابل اصلاح هستند. به علاوه تغییر و اصلاح تبلیغات در بازار سنتی هزینه زیادی را دارد. در تبلیغات دیجیتال با انجام تست «A/B»، بهترین روش برای پیدا کردن محتوای تبلیغاتی جذاب کاربران را می‌توان فهمید، چرا که محتوای تبلیغاتی در میزان فروش یک محصول تاثیرگذار است.

پیش ‌نیازهای دسترسی به تبلیغات

بازاریابی دیجیتال با اینترنت

باید بدانید که تبلیغات دیجیتال موقعی موثر است که مخاطب آنلاین باشد و آن تبلیغات را مشاهده کند، پس قبل از هر چیزی در تبلیغات دیجیتال، مخاطب شما باید دسترسی به اینترنت داشته باشد. چرا که هنوز، بخشی از مردم هستند که از اینترنت و دستگاه‌های آنلاین استفاده‌ای نمی‌کنند و بیشتر با تبلیغات آفلاین مانند (تلویزیون، رادیو، روزنامه، بیلبورد، اتوبوس و مترو) در زندگی روزمره درگیر هستند و شاید توجهی هم به این گونه تبلیغات نکنند.

استفاده از تکنولوژی یکی از نیازهای اجرای درست تبلیغات در بازار دیجیتال است بنابراین چون تکنولوژی توسط انسان کنترل می‌شود، امکان خطا در آن وجود دارد. البته گاهی اوقات به غیر از خطای انسانی ایجاد مشکل در پلتفرم‌ها و کانال‌های بازاریابی باعث توقف کمپین‌های تبلیغاتی برای کسب ‌و کارها نیز می‌گردد.

دسترسی به مخاطبان؛ تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

همانطور که می‌دانید تبلیغات سنتی از لحاظ جغرافیایی دارای محدودیت است. بنابراین تبلیغات در بازاریابی سنتی فقط می‌تواند محدوده جغرافیایی مشخصی را پوشش دهد. اما، با استفاده از بازاریابی دیجیتال و با استفاده از اینترنت می‌توانید به شکل جهانی و گسترده با بودجه کمتری به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید.

بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی سنتی؟

بازاریابی سنتی یا دیجیتال

با این که بازاریابی دیجیتال خود را در زمینه تبلیغات خیلی بهتر از بازاریابی سنتی مطرح کرده است اما هنوز هم بازاریابی سنتی یکی از پرکاربردترین روش‌های بازاریابی برای کسب‌ و کارها می‌باشد، اما روش خوبی برای معرفی محصولات و خدمات نیست. همانطور که مشاهده می‌کنید بازاریابی دیجیتال با به کارگیری از شیوه‌های جدید روز به روز کامل‌تر می‌شود و بیشتر جای خود را در میان بازاریابان و صاحبان کسب ‌و کار باز می‌کند.

در چند سال گذشته اگر تغییرات بازاریابی دیجیتال را بررسی کنید، حتما متوجه می‌شوید که بازاریابی آنلاین رشد چشم‌گیری را تجربه کرده است.

الان که تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را بیشتر متوجه شدید، بد نیست بدانید وجود اینترنت در سراسر جهان دلیل استفاده از بازاریابی دیجیتال است. پس اگر دنبال کسب درآمد و پیدا کردن مخاطب هدف خود هستید استفاده از بازاریابی دیجیتال را در حوزه کاری خود جدی بگیرید. چرا که افراد زیادی اعلام کرده‌اند که بازاریابی دیجیتال مزیت بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی دارد، چون علاوه بر کاهش هزینه‌ها امکان ارتباط با مشتری در این نوع بازاریابی خیلی ملموس‌تر می‌باشد.

بیشتر بخوانید
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همچنین کسب ‌و کارها با استفاده از بازاریابی دیجیتال می‌توانند روی رشد مخاطبان خود و کمپین‌های تبلیغاتی خود تسلط کامل داشته باشند.

بازاریابی درونگرا و دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یکی از روش های بازاریابی درونگرا (inbound marketing) به حساب می‌آید، یعنی لازم نیست به دنبال مشتری باشند، زیرا با بازاریابی درون‌گرا، مشتریان، کسب‌ و‌ کار شما را به عنوان راه حل مشکلی که دارند پیدا خواهند کرد. لازم است بدانید بازاریابی دیجیتال هم معایبی دارد، چون بازاریابی دیجیتال و تکنولوژی مکمل یکدیگر هستند و گاهی اوقات نقص تکنولوژی باعث به وجود آمدن مشکلاتی روی بازاریابی دیجیتال می‌شود.

مثلا، وقتی نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی با اختلال مواجه می‌شوند، افرادی که برای پست خود زمان‌بندی مشخصی تعیین کرده‌اند، راهی جز منتظر ماندن نخواهد داشت. در حوزه بازاریابی دیجیتال یکی از بحث‌هایی که وجود دارد به روز بودن است، یعنی یک بازاریاب دیجیتال (Digital Marketer) لازم است برای این که نتیجه بهتری از کمپین خود دریافت کند هم زمان با این به روز شدن هماهنگ باشد که این همراه بودن نیازمند انرژی و زمان می‌باشد.

در این مطلب سعی کردیم به صورت کلی تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را توضیح دهیم و تفاوت فعالیت در این 2 بازار را درک کنیم. این که هر کسب ‌و کار چه مقدار از بودجه‌اش را برای تبلیغات دیجیتال و چه مقدار را به تبلیغات سنتی اختصاص دهد بر اساس موقعیت شغلی‌اش می‌تواند متفاوت باشد.

کل دنیا به سمت دیجیتال شدن در حال حرکت است به طوری که حتی مجلات هم دیجیتال شده‌اند. پس لازم است کسب‌ و کارها هم خود را با این تغییر رو به جلو همراه کنند تا از سایرین عقب نیفتند. فعالیت برندها در دوره حال، ایجاد وب‎سایت با کاربری زیبا و برقراری ارتباط با کاربران در شبکه‌های اجتماعی است.

نادیده گرفتن دیجیتال مارکتینگ

البته هنوز هم شیوه‌های بازاریابی سنتی وجود دارند که عملکرد خوبی دارند؛ روش‌هایی که به مخاطبان زیادی دسترسی دارد. اما در این 2 بازار کسانی هستند که با ترکیب این دو، می‌توانند بهترین نتیجه را برای کسب ‌و کار خود به دست آورند. استفاده از تبلیغات سنتی برای بسیاری از برندها به خصوص برندهای شناخته‌ شده که مخاطبان آفلاین زیادی دارند هنوز هم بهترین نوع تبلیغ است، چون که مشتری از طریق همین روش‌های سنتی با برند آشنا شده‌اند و دوست دارند که هنوز هم همینطور سنتی با آن‌ها در ارتباط باشند.

اما این به معنی نیست که این برندها نباید از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؛ بنابراین باید این برندها علاوه بر تبلیغات سنتی، مقداری از بودجه تبلیغاتی خود را به بازاریابی دیجیتال نیز اختصاص دهند و مخاطبان جدید را هم جذب کسب ‌و کار خود کنند.

شاید برای شما سوال شود کسب‌ و کارهای کوچک‌تر و جدیدتر نباید از تبلیغات سنتی استفاده کنند؟

پاسخ خیر است؛ کسب و کارهای کوچک زمانی می‌توانند در بازاریابی سنتی فعالیت داشته باشند که در فضای دیجیتال موفقیتی را به دست نیاورده باشند. ‌اگر هم تا به حال از تبلیغات سنتی کسب درآمد می‌کردید و دیگر نتیجه خوبی نمی‌گرفتید از بازاریابی دیجیتال غافل نشوید و آن را امتحان کنید، چون هزینه‌های بازاریابی دیجیتال خیلی نیست که باعث ضرر زیادی شود.

اگر در این زمینه شکست بخورید که احتمال آن بسیار کم است از لحاظ مالی خطری شما را تهدید نمی‌کند. همچنین اگر می‌خواهید کمپین‌های تبلیغاتی موفقی اجرا کنید، باید آن را خیلی حساب شده جلو ببرید و از شیوه‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال به درستی استفاده کنید.

داده در حوزه دیجیتال مارکتینگ، یکی از مهم‌ترین فاکتورها محسوب می‌شود.

کارشناسان و متخصصان بازاریابی دیجیتال می‌توانند در این راه به شما کمک بسیاری کنند. با استفاده از تبلیغات دیجیتال دقیقا می‌دانید چقدر هزینه کرده‌اید و چقدر درآمد و سود بدست آورده‌اید؛ چیزی که شاید در بازاریابی سنتی نتوانید متوجه شوید. اما در آخر همه چیز به شما بستگی دارد برای این که بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید، لازم است به کسب ‌و کار خود، استراتژی، اهداف و مخاطب هدف اهمیت دهید. حتما تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را مدنظر قرار دهید.

5/5 - (1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *