موشن گرافیک چیست

طراحی موشن گرافیک یکی از آشناترین و پردرآمدترین شغل‌های دنیا است که از دو کلمه موشن به معنی حرکت و گرافیک تشکیل شده است. به‌طورکلی می‌توان گفت منظور از موشن گرافیک هنر متحرک‌سازی تصاویر، پویانمایی و صداگذاری بر روی آن‌ها است. در این تبلیغات خلاقانه، طراحان گرافیک از طریق جان بخشیدن به کاراکترها شروع به روایت یک داستان می‌کنند. در ادامه به بررسی کامل و دقیق موشن گرافیک می‌پردازیم و انواع آن را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

موشن گرافی

منظور از موشن ویدئوهایی است که پیام و محتوای موردنظر را به‌صورت متحرک انتقال می‌دهند. همان‌طور که گفتیم موشن در لغت به معنای پویا است و هر چیزی که تحرک و پویایی داشته باشد را موشن می‌گویند.

موشن‌گرافی یکی از تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات است که در زمان بسیار کم پیام را انتقال می‌دهد. موشن‌ها به دو شکل آنلاین و آفلاین و از طریق منابع مختلف نظیر؛ وب‌سایت‌ها و دیگر نرم‌افزارهای نمایش ویدئویی در دسترس قرار می‌گیرند. یکی از مثال‌های کاربردی و آشنا در حوزه‌ی موشن گرافیک این است که شما قصد ارائه آمارهایی در محتوای متنی یا ویدئویی خود دارید، ایجاد جلوه بصری و نمایش کاهش یا افزایش این آمارها می‌تواند یک جذابیت خاص ایجاد کند و به این ترتیب تفهیم محتوای موردنظر شما را افزایش دهد. یکی دیگر از انواع موشن گرافیک، طراحی لوگو به‌صورت متحرک است که می‌تواند جذابیت لوگو را افزایش دهد.

کاربردهای موشن گرافی

کاربردهای موشن گرافی

به‌طورکلی موشن گرافی در بخش‌های متنوعی نظیر؛ تلویزیون، فیلم، سینما، وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و… گرفته می‌شود. جالب است بدانید که در برخی موارد می‌توان حتی از موشن گرافی به‌جای اینفوگرافیک نیز بهره گرفت.  در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین و آشناترین کاربردهای موشن گرافی می‌پردازیم.

اشتراک اطلاعات

بهترین، ساده‌ترین و موثرترین روش جهت انتقال اطلاعات به دیگر افراد، موشن گرافیک است. چراکه در موشن گرافی انتقال پیام به کمک صدا و حرکت تصاویر انجام می‌گیرد و به این ترتیب اشتراک‌گذاری ساده‌تر و درک برای مخاطب راحت و سریع خواهد شد.

نمایش عنوان فیلم

در حال حاضر عنوان بسیاری از فیلم‌ها به کمک موشن گرافی تهیه و تولید می‌شود. این امر موجب می‌شود که توجه مخاطبان به فیلم جلب شود و با دقت بسیاری شروع به تماشای فیلم کنند. البته شایان ذکر است که موشن گرافی تنها در نمایش عنوان فیلم کاربرد ندارد و سایر عناوین مشابه را نیز می‌توان با این روش نمایش داد.

طراحی ویدئوهای توصیفی

از دیگر کاربردهای موشن گرافی می‌توان به طراحی ویدئوهای توصیفی یا حتی آموزشی اشاره کرد. به این معنا که با استفاده از موشن گرافیک می‌توان چگونگی استفاده از یک محصول را آموزش داد. البته می‌توان از این نوع ویدئوها جهت بازاریابی اینترنتی نیز بهره گرفت.

طراحی لوگوی گرافیکی

امروزه لوگوهای گرافیکی جایگزین لوگوهای ثابت شده‌اند و توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده‌اند. این لوگو جذابیت سایت موردنظر شما را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهند و به این ترتیب کاربران را ساعت‌ها در سایت نگه می‌دارند.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال در حوزه‌های متنوعی نظیر؛ وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، سئو و… کاربرد دارد. با استفاده از موشن گرافی می‌توان تاثیرگذاری این نوع بازاریابی را به خوبی افزایش داد.

بیشتر بخوانید
چگونگی طراحی موشن گرافیک

طراحی پست‌های شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که می‌دانید امروزه بسیاری از افراد از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این فضا یک بستر مناسب جهت افزایش و جذب مخاطب است. پیشنهاد ما به شما این است که طراحی پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود را به کمک موشن گرافیک انجام دهید تا به این ترتیب پیشرفت و رشد را در حوزه کاری خود مشاهده نمایید.

انواع موشن گرافیک

انواع موشن گرافیک

موشن گرافی انواع مختلفی دارد و از هریک در امور خاصی بهره گرفته می‌شود. در ادامه به معرفی و بررسی آشناترین و مهم‌ترین انواع موشن گرافیک می‌پردازیم.

ویدئو رئال

منظور از ویدئو رئال نوع خاصی از موشن‌ گرافی است که در فضای واقعی و حقیقی فیلم‌برداری می‌شود‌ و هدف از انجام آن، گزارش اطلاعات خاص است. لازم به ذکر است که در این نوع موشن طرح گرافیکی هیچ کاربردی ندارد و اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایف برعهده فیلم‌بردار، صدابردار و تدوینگر ویدئو است.

ویدئو موشن

به ترکیب فیلم‌برداری و امور گرافیکی، ویدئو موشن می‌گویند. در حال حاضر برخی از اطلاعات را نمی‌توان فیلم‌برداری کرد یا اینکه به نمایش درآورد. در این شرایط از طرح‌های گرافیکی برای اطلاعات در ویدئوهای واقعی بهره گرفته می‌شود. شایان ذکر است که به کمک گرافیک می‌توان نمایش اطلاعات را بسیار زیباتر و جذاب‌تر کرد.

استاپ موشن

در استاپ موشن به صورتی از اشیای واقعی عکس‌برداری می‌شود که پس از کنار هم قراردادن تصاویر یک ویدئو حاصل شود. در این نوع موشن گرافی حرکت‌ها باید کاملاً جزئی و مرحله به مرحله و به‌طورکلی کم باشند تا به این ترتیب از ترکیب آن‌ها حس حرکت ایجاد شود.

موشن گرافیک

موشن گرافیک یکی دیگر از انواع موشن گرافی است که به طور معمول از تصاویر واقعی در آن استفاده نمی‌شود. طراحی گرافیک موشن گرافیک به کمک نرم‌افزارهای طراحی گرافیک نظیر؛ فتوشاپ، ایلاستریتور و… انجام می‌گیرد.

اینفو موشن

در اینفو موشن به کمک تکنیک‌های اینفوگرافیک پیام‌های مختلف انتقال داده می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که نحوه استفاده از گرافیک و حرکت بصورتی است که تکنیک‌های اصلی باید مورد استفاده قرار گیرند.

انیمیشن

همان‌طور که می‌دانید انیمیشن‌ها نوعی ویدئو هستند که در آن‌ها کاراکتر خاص و داستان مشخصی مشاهده می‌شود و به طور معمول به لایه‌های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت‌ها و پرسوناژها می‌پردازد. جالب است بدانید که انیمیشن‌ها برخلاف موشن گرافیک‌ها کاراکترمحور هستند.

ابزارهای ساخت موشن گرافیک

در حال حاضر از ابزارهای مختلف جهت ساخت موشن گرافیک بهره گرفته می‌شود که به‌طورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • Adobe After Effects
  • Adobe Premiere
  • Adobe Photoshop
  • Adobe IIIustrator
  • Adobe Animate
  • Nuke
  • 3DMAXItoudini
  • Maya
  • Syntheyes

چگونه موشن گرافی بسازیم؟

چگونه موشن گرافی بسازیم؟

ساخت موشن گرافی اصول و مراحل مختلفی دارد که در طول پروژه‌های مختلف باید آن‌ها را پشت سر گذاشت. به‌طورکلی این مراحل به ترتیب انجام عبارت‌اند از:

با مجموعه ابزارهای این حوزه آشنا شوید

برای شروع در حوزه موشن دیزاین و ساخت موشن گرافی باید پیش از هر چیزی ابزارهای موردنیاز جهت متحرک‌سازی و مفهوم‌سازی در پروژه را یاد گرفت. بسیاری از افراد موشن گرافی را با ادوب فتوشاپ آغاز می‌کنند و سپس به سراغ نرم‌افزارهای دیگر نظیر؛ ایلستریتور و افترافکت می‌روند.

شایان ذکر است که در موشن گرافی هیچ اهمیتی ندارد که شما از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کنید و تنها مهم است بر روی نرم‌افزاری که از آن بهره می‌گیرید، تسلط کافی داشته باشید و کار با ابزارهای مختلف و داخلی آن را بدانید.

بیشتر بخوانید
طراحی گرافیکی چیست؟!

خوب است بدانید که افترافکت نوعی ابزار کاربردی جهت طراحی و ساخت انیمیشن‌های دوبعدی و ۲.۵ بعدی است که شما به کمک آن می‌توانید ویدئوهای باکیفیتی طراحی نمایید. ویدئو ادیتورها امروزه از این برنامه جهت ویرایش و ادیت کارهای خود بهره می‌گیرند. به‌طورکلی می‌توان گفت افترافکت نوعی برنامه ویرایش فیلم است که برای کاربران کارایی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی فراهم می‌آورد.

افترافکت کاربردهای مختلف و بسیاری دارد که به‌طورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • ویرایش و ادیت فیلم‌ها و ویدئوهای مختلف
  • افزودن تصاویر متحرک به فیلم‌ها و ویدئوها
  • ساخت برنامه‌های تلویزیونی مختلف
  • تهیه تیزرهای ویدئویی و تلویزیونی
  • تهیه و ادیت انیمیشن‌های کارتونی
  • اضافه‌کردن تصاویر و جلوه‌های بصری ویژه به برخی از فیلم‌ها و ویدئوها
  • پویانمایی و ساخت ویدئوهای سه‌بعدی
  • انجام میکس‌های ویدئویی و ترکیب تصاویر و ویدئوها جهت ساخت کلیپ‌های جذاب
  • افکت گذاری روی فیلم‌ها و ویدئوهای ادیت شده
  • ساخت تیترهای جذاب، فیلم‌ها و ویدئوها
  • ساخت تیتراژ فیلم
  • ترسیم و ساخت استیکرهای متحرک و گیف‌های تبلیغاتی جذاب
  • ساخت فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی

از کتابخانه‌های تصویری استفاده نمایید

پس از آنکه ابزار موردنیاز برای موشن گرافی را یافتید و کارکردن با آن را به خوبی یاد گرفتید، باید به سراغ جست‌وجوکردن بروید. به این معنا که برای پروژه‌های مختلف خود، تصاویر، وکتورها، آیکون‌ها، ویدئوها و حتی ایده‌های مختلف پیدا کنید. لازم به ذکر است که جست‌وجو در اینترنت نقش مهم و اثرگذاری در حوزه‌های شغلی مختلف دارد و موشن‌گرافی نیز از این امر مستثنی نیست.

خوب است بدانید که پروژه شما زمانی از حیث زیبایی‌شناسی بصری به بالاترین حد ممکن خواهد رسید که از تصاویر و المان‌های باکیفیت بهره گیرید.

اصول انیمیشن‌سازی

در این مرحله باید با اصول انیمیشن‌سازی فرانک توماس و اولی جانستون از دیزنی به طور کامل آشنا شوید و یک خروجی نهایی خوب و باکیفیت به دست آورید. اصول انیمیشن‌سازی در ۱۲ متغیر خلاصه می‌شود، این متغیرها به شما کمک می‌کنند انیمیشن‌های خود را پویاتر و جذاب‌تر کنند.

به‌طورکلی این متغیرها عبارت‌اند از:

  • کشش و کدو حلوایی
  • پیش‌بینی
  • صحنه‌سازی
  • ژست به ژست
  • همپوشانی
  • سهولت در ورود و خروج
  • قوس‌ها
  • اقدام‌های ثانویه
  • زمان سنجی
  • مبالغه
  • طراحی جامد
  • درخواست

پیش‌بینی

به کمک پیش‌بینی شما می‌توانید بیننده را برای آنچه که در ادامه رخ می‌دهد، آماده نکته. لازم به ذکر است زمانی که این قانون اعمال شود، شی موردنظر شما واقعی‌تر جلوه داده خواهد شد.

هم‌پوشانی

اگر یک شی متحرک به‌صورت ناگهانی متوقف شود، اجزای مختلف آن با سرعت‌های متفاوت از حرکت باز می‌ایستند. برای مثال تمام اجزای یک شی با یک سرعت حرکت نمی‌کنند. اگر کاراکتر شما در طول صحنه می‌دود، سرعت جابه‌جایی بازوها و پاهای او باید با سرعت حرکت سر متفاوت باشد، این امر را هم‌پوشانی می‌نامند.

قوس

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از اشیا هنگام حرکت از یک قوس و مسیری کمانی تبعیت می‌کنند. انیمیشن شما باید چنین رفتاری را به خوبی منعکس کند. برای اینکه مفهوم قوس را بهتر بدانید این نکته را در نظر داشته باشید زمانی که یک توپ را به هوا پرتاب می‌کنید، یک مسیر قوسی را دنبال می‌کند. این مسیر همان اثر نیروی جاذبه زمین بر توپ است و باید در انیمیشن به خوبی نمایش داده شود.

بیشتر بخوانید
طراحی گرافیکی بنر

زمان‌سنجی

یکی دیگر از قواعد ۱۲گانه انیمیشن‌سازی، زمان‌سنجی یا زمان‌بندی است. در انیمیشن اگر شما یک شی را به‌سرعت یا به‌آرامی حرکت دهید، نتیجه کار باورپذیر نخواهد بود. اگر شما زمان‌بندی را به‌درستی انجام دهید، کنترل حالت و واکنش کاراکترها و اشیا بسیار ساده‌تر خواهد شد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که شما در برخی موارد می‌توانید این حصار و قاعده را بشکنید. برای مثال لاک‌پشت شما در برخی موارد سریع‌تر از دیگر کاراکترها حرکت می‌کند. البته حتماً در همه جای فیلم به‌صورت یکپارچه عمل کنید تا انیمیشن شما جذاب‌ شود.

مبالغه

واقع‌گرایی بیش از حد یا مبالغه می‌تواند انیمیشن شما را خراب، خسته‌کننده و استاتیک کند. البته اغراق اگر به خوبی انجام گیرد، کاراکترها و اشیای صحنه را می‌توان به حالت دینامیک درآورد. پیشنهاد ما به شما این است که روش‌هایی جهت شکستن محدودیت‌های ظاهری کاراکترها پیدا کنید تا به این ترتیب انیمیشن شما پویاتر و جذاب‌تر به نظر رسد.

نکات مهم در رابطه با ساخت موشن گرافی

نکات مهم در رابطه با ساخت موشن گرافی

جهت ساخت موشن گرافی جذاب پیشنهاد ما به شما این است که نکات زیر را در نظر داشته باشید.

اهداف واقع‌بینانه‌ی خود را تعیین کنید

پیش از ساخت انیمیشن برای خود اهداف واقع‌بینانه و قابل اندازه‌گیری مشخص کنید و انتظارات و بودجه خود را به خوبی روشن نمایید.

با سبک‌های مختلف آشنا شوید

جهت ساخت موشن گرافی پیشنهاد ما این است که از وب‌سایت طراحان مختلف بازدید کنید تا به این ترتیب سبک‌های منحصربه‌فرد آن‌ها را بشناسید و بتوانید در موشن گرافیک خود از آن‌ها بهره گیرید.

خلاقیت داشته باشید

همان‌طور که می‌دانید خلاقیت یک موضوع بسیار مهم در ساخت موشن گرافیک‌های جذاب است. به همین جهت از یک بک‌گراند یا تصویر پس‌زمینه جذاب و یک موسیقی هیجان‌انگیز استفاده نمایید تا به این ترتیب احساسات مخاطبان شما برانگیخته شوند و پیام موردنظر شما به‌صورت موثر و ساده‌ منتقل شود.

یک ارزیابی سریع انجام دهید

در موشن گرافیک حتماً خلاصه‌ای از اطلاعات محصول یا خدمات موردنظر خود را ارائه دهید. چراکه این امر به مدیران و خلاقان کمک می‌کند تا منظور شما را از موشن گرافیک به طور کامل درک کنند.

ایده‌های جدید را با آغوش باز بپذیرید

شما باید از ایده‌های جدید که موجب افزایش خلاقیت می‌شوند، به خوبی استقبال نمایید تا به این ترتیب مخاطبان بسیاری به شما جذب شوند.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی مفهوم موشن گرافی و کاربردهای آن پرداختیم. همان‌طور که گفتیم منظور از موشن گرافی انتقال پیام از طریق نرم‌افزارهای نمایش ویدئویی است. امروزه از موشن گرافیک در بخش‌های متنوع نظیر؛ تلویزیون، فیلم، سینما، وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و… بهره گرفته می‌شود.

درنهایت هنگام ساخت موشن گرافی حتماً اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین کنید و مطابق با آن پیش روید تا به این ترتیب نتیجه خوبی به دست آورید. البته فراموش نکنید که این اهداف باید مطابق با بودجه و به‌صورت واقع‌بینانه باشند.

5/5 - (1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *