طراحی موشن گرافیک

موشن گرافیک در واقع نقاشی‌هایی هستند که یک داستان را نمایش می‌دهند. بنابراین داستان‌های موشن گرافیک را می‌توان با استفاده از تصاویر متحرک بیان کرد. تصاویر در این طراحی های گرافیکی می‌توانند 2 یا 3 بعدی باشند. طراحی موشن گرافیک در چند سال اخیر به یکی از اجزای جدایی ناپذیر در بازاریابی آنلاین تبدیل شده است. در نتیجه متخصصان ساخت انیمیشن روش‌های جدید و خلاقانه‌ای را برای معرفی برند‌ها، علت‌ها، ارائه محصولات و خدمات، و موضوعات دیگر به کار گرفته‌اند.

انبوهی از ویدیوهای انیمیشن که ساخته می‌شود به شکل خیلی زیادی در سایت‌های پربازدید مانند یوتیوب، شبکه‌های اجتماعی و… قابل مشاهده هستند.

چگونگی طراحی موشن گرافیک

همانطور که می‌دانید ویدیو یکی از بهترین روش‌های انتقال اطلاعات به مخاطب است، اما انیمیشن‌ در اولویت فهرست سازمان و برندهای خاص می‌باشد تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند و سرمایه‌ گذاران و حامیان مالی را نیز راضی نگه دارند.

اگر علاقه‌مند به یادگیری نقاشی متحرک هستید و نمی‌دانید چطور باید شروع کنید مقاله زیر از اتوپیا می‌تواند برای شما مفید باشد و در این زمینه اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار دهد.

همیشه تصاویر متحرک ایده‌های زیادی برای انتقال داستان در اختیار شما قرار می‌دهند؛ بنابراین نباید یک متن تکراری را برای تصاویر خود به کار ببرید. در موشن گرافیک موضوع اصلی این است که باید روی حرکات، صداها، و بقیه ابزار تمرکز کافی داشته باشید، اما در اینفوگرافیک‌ها این گونه نیست و تصاویر غیر متحرک و ثابت می‌تواند کپی و تکرار داستان دنبال شود.

ساخت ویدیو با طراحی موشن گرافیک

یک برنامه کلی و مشخص برای روایت داستان داشته باشید و سپس شروع به کار کنید که در طی فرآیند تبدیل به اشیا، حرکت‌ها، صداگذاری، افکت‌های صدا و موسیقی می‌شود. نخست اهداف اصلی را در متن خود مشخص کنید حتی تک تک کلماتی که باید شخصیت‌ها بیان کنند نیز تعیین نمایید.

اصلی‌ترین بخش طراحی موشن گرافیک خوب، اطلاعات صحیح درباره موضوع است.

تاثیر زمان بندی در طراحی موشن گرافیک

نکته مهم در طراحی موشن گرافیک

فراموش نکنید که ویدیو زمان محدودی دارد پس هر چه کوتاه تر بهتر. اما نباید از کیفیت انتقال مفهموم پیام خود کم بگذارید. برای مثال اگر پیام شما ظرف مدت 30 ثانیه به مخاطب منتقل شود عالی است. 60 ثانیه قابل قبول است و 90 ثانیه بیشترین زمانی است که در اختیار خواهید داشت.

بیشتر بخوانید
طراحی گرافیکی بنر

قبل از شروع طراحی موشن گرافیک باید نیاز مشتری را تشخیص دهیم، چرا که موضوع بسیار مهمی است و کمک می‌کند تا فرآیند تولید را بهتر مدیریت کرد. از کارها و هزینه‌ی اضافی جهت تغییرات جلوگیری کرد و همچنین کار در زمان مشخص شده تحویل گردد.

با توجه به متن، داستان سرایی می‌تواند موقعیت خوبی برای نمایش‌های تجاری ای که صدا گزینه‌ مهمی محسوب نمی‌شود، عالی باشد. به علاوه داستان سرایی می‌تواند باعث تمرکز مخاطب نیز شود.

موشن گرافیک معمولا با یک داستان آغاز می‌گردد و به چند سناریو تبدیل می‌شود. همانطور که اشاره کردیم زمان تیزر موشن گرافیک معمولا از ۳۰ ثانیه تا ۳ دقیقه است. در کل برای جزییات گفتگوها یا مسیر داستان یک سناریو لازم است. برای پیدا کردن سناریو باید به این سوالات پاسخ داد:

  • هدف از ساخت موشن گرافیک؟
  • مخاطب هدف من چه افرادی هستند؟
  • می‌خواهم آن‌ها چه چیزی را یاد بگیرند یا انجام بدهند؟
  • می‌خواهم به مخاطب چه حسی منتقل کنم؟
  • چگونه و کجا از ویدیو استفاده خواهید کرد؟
  • مدت زمان ویدیو حداکثر چند ثانیه باشد؟
  • عناصر مهمی که حتما باید در ویدیو عنوان شوند چه چیزهایی هستند؟
  • آیا فونت یا رنگ سازمانی خاصی دارید؟
  • محدوده بودجه‌ای که برای این پروژه در نظر گرفته‌ شده چه قدر است؟
  • زمان تحویل پروژه کی است؟

طراحی سناریو

طراحی سناریو یکی از بخش های طراحی موشن گرافیک

موقع نوشتن سناریو باید از کلمات خیلی ساده و مفهومی استفاده کنید. سادگی و واضح بودن در موشن گرافیک از نکات کلیدی به حساب می‌آید که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. یکی از مزایای موشن گرافیک این است که روش‌های متفاوتی برای بیان داستان وجود دارد. برخلاف اینفوگرافیک‌ها‌ی استاتیک که در آن برای بیان داستان بر روی تصاویر وقت می‌گذارند؛ موشن گرافیک حرکت، صدا و سایر ابزارهایی را در اختیار ما می‌گذارد که با این ابزارها می‌توانیم محتوا را خیلی بهتر به مخاطب منتقل کنیم و نتیجه مطلوبی دریافت کنیم.

بیشتر بخوانید
کاربردی ترین اپلیکیشن های حذف پس زمینه

سناریو طراحی شده از طریق موارد زیر به مخاطب منتقل می‌گردد:

متن های متحرک

گاهی اوقات امکان پخش صدا برای نمایش تبلیغات وجود ندارد بنابراین متن‌های متحرک در این زمان می‌تواند خیلی کاربردی باشد. این روش هوشمندانه برای جذب مخاطب به کاربرده می‌شود، چرا که هنگام خواندن توجه مخاطب بیشتر جلب می‌شود.

صداگذاری

صداگذاری در بازاریابی یکی دیگر از مشخصه‌های برند شما به حساب می‌آید. در این مورد ما پیشنهاد می‌کنیم که از صدای یک گوینده خاص به صورت مداوم استفاده شود. بنابراین صداگذاری با انیمیشن کنار یکدیگر قرار می‌گیرند؛ ولی دقت کنید که متن گوینده خیلی طولانی نشود و مختصر و مفید باشد.

صداگذاری و متحرک سازی

استفاده از صداگذاری و گرافیک متحرک در طراحی موشن گرافیک برای انتقال داده‌های بصری یا ویدیو‌های مفهومی در هر زمانی که شما بخواهید موضوعی را شفاف‌سازی کنید می‌تواند روش بسیار ایده‌آلی باشد.

گرافیک

در حالی که ویدیو به تنهایی استفاده نمی‌شود، اما خیلی از مواقع گرافیک جذاب و بدون متن هم می‌تواند آمار خوبی در جذب مخاطب برای شما به همراه داشته باشد.

طراحی استوری برد

مرحله بعد برای طراحی موشن گرافیک ساخت استوری برد است. در این بخش باید تصاویر و صداهای مربوط به متن را تولید کنید، یعنی لحظه‌های مهم در متن که چهارچوب‌های سبک شناخته می‌شود را مشخص کنید.

همچنین در هر مرحله از کار می‌توانید طرحی را بکشید یا تغییر دهید و نشان دهید در صحنه چه چیزی لازم است و چه کارهایی باید توسط شخصیت‌ها انجام شود. این بخش به همراه متن و تصویر می‌باشد و می‌توانید مراحل پیشرفت کار را بررسی و مشاهده کنید. هدف در این بخش، ایجاد چهارچوب و بررسی متن نهایی قبل از شروع کار است که بعد از آن با ایده‌های بخش طراحی، پروژه شروع می‌شود.

تبدیل استوری برد به طرح در طراحی موشن گرافیک 

تبدیل استوری برد به طرح در طراحی موشن گرافیک

سبک و رنگ، به اندازه متن در پروژه‌های تصویری که ساخته می‌شود تاثیرگذار هستند. هر موقعی که ایده‌ای برای طراحی‌های استوری بورد به ذهنتان رسید، آن ها را به واقعیت تبدیل نمایید. کوچک‌ترین ایده در این مرحله می‌تواند در مراحل نهایی انیمیشن پیاده سازی شود.

بیشتر بخوانید
طراحی گرافیکی چیست؟!

زمانی ساخت انیمیشن اتفاق می‌افتد که همه موارد با یکدیگر ترکیب شوند. در این مرحله مشخص می‌شود که چگونه مراحل با یکدیگر همخوانی دارند. برای طراحی موشن گرافیک یا انیمیشن لازم است بدانید که نباید مخاطبان را گمراه کنید و باید از ساده‌ترین راه برای انتقال پیام خود استفاده کنید.

زمان بندی

یکی دیگر از مواردی که باید آن را در نظر داشته باشید سرعت است؛ به این صورت که اگر عجله داشته باشید، مخاطبین متوجه منظور شما نخواهند شد و اگر سرعت شما پایین باشد، افراد کم حوصله تمرکز خود را از دست می‌دهند و انیمیشن شما را تا انتها دنبال نمی‌کنند. بنابراین میزان سرعت با میزان توجه افراد رابطه مستقیم دارد.

موسیقی در طراحی موشن گرافیک

موسیقی یکی از مهم ترین بخش های طراحی موشن گرافیک

موسیقی مانند سایر موارد نیز بخش دیگری است که متن شما را زنده نگه می‌دارد. در کل موسیقی می‌تواند آهنگ داستان را تحت تاثیر قرار دهد. شاید بد نباشد بدانید که یکی از دلایلی که باعث محبوبیت موشن گرافیک شده است این است که ساخت موشن نسبت به سایر محتوای ویدیویی مثل تبلیغات آسان‌تر می‌باشد.

حتی وقتی که در تبلیغات تلویزیونی یا گزارش‌های ورزشی، نموداری را مشاهده می‌کنید، یکی از بخش‌های موشن گرافیک در حال نمایش است.


[yasr_visitor_votes size=”medium”]
به این صفحه امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *