تحلیل و آنالیز سئو سایت


در حال حاضر وب‌سایت‌های متعددی به منظور آنالیز و تحلیل سئو وب‌سایت شما به شکل رایگان وجود دارند. اما خب تفاوتی وجود دارد بین آنالیز و تحلیل سئو توسط وب‌سایت‌های آماده رایگان و یک متخصص با تجربه. موارد بسیار زیادی برای بهینه کردن وب‌سایت وجود دارد که اگر این موارد، بر روی وب‌سایت شما به درستی اعمال شده باشند حتما نتیجه مطلوبی از کار خود خواهید گرفت.

بد نیست بدانید با استفاده ابزارهای آماده و رایگان، تنها تعداد بسیار محدودی از این چک لیست و موارد روی وب‌سایت شما بررسی می‌شود و نمی‌توانند خواسته شما را برآورده کنند. در کل آنالیز و تحلیل سئو که توسط این ابزارها انجام شده باشد خیلی قابل اعتماد نمی‌باشند چرا که توسط یک ربات این المان‌ها آنالیز شده و ممکن است برای مدیریت وب‌سایت خود با مشکلاتی مواجه شوید. اما تمام موارد اعم از سئو داخلی، سئو خارجی و تکنیکالی توسط متخصصین به شکل خیلی حرفه‌ای جستجو و انجام می‌شود و تمام مشکلات وب‌سایت به طور کامل در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که گاهی اوقات وب‌سایت خود را با کمک ابزارهای رایگان آنالیز می‌کنید و مشکلی پیدا نمی‌کنید، اما وب‌سایت به سختی بهینه می‌شود و رتبه خوبی می‌گیرد، که در این مواقع ما پیشنهاد می‌کنیم از یک سئوکار با تجربه برای آنالیز و تحلیل سئو وب‌سایت خود کمک بگیرید.

بنابراین برای آنالیز و تحلیل سئو وب‌سایت خود لازم است مواردی را رعایت کنید، که این موارد می‌توانند توسط ابزارهای رایگان یا شاخصه‌های دیگر که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد در اختیار شما قرار گرفته و انجام شود.

ترافیک ارگانیک (Organic Traffic)

ترافیک ارگانیک از گوگل

برای این که جزو اولین جستجوهای گوگل باشید می‌توانید از طریق ترافیک ارگانیک و ترافیک تبلیغاتی یا پولی (Ad) استفاده کنید. وب‌سایت شما توسط ترافیک ارگانیک به این شکل است که فقط طبق اصول سئو برای کاربر به نمایش در می‌آید.

موارد مهم در ترافیک ارگانیک

  • لینک‌سازی اصولی
  • به روز بودن محتوای قدیمی
  • تولید محتوا طبق اصول سئو
  • تحقیق کلمات کلیدی

سرعت بارگذاری صفحه (Page Load Time)

یکی از موارد مهم، بارگذاری صفحه مورد نظر است که به جز کاربر برای گوگل نیز اهمیت دارد؛ چرا که اگر بارگذاری صفحه سرعت خوبی داشته باشد گوگل به وب‌سایت شما رتبه خوبی می‌دهد. تقریبا برای بیشتر کاربران اینترنت یکی از آزاردهنده‌ترین موارد انتظار برای لود صفحات وب‌سایت می‌باشد. در نتیجه برای بهبود سرعت وب‌سایت خود حتما المان‌هایی را باید در نظر بگیرید تا در جستجوهای گوگل جزو اولین‌ها باشید.

موارد مهم در بارگذاری صفحه

  • استفاده از هاست مناسب
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • بهینه‌سازی صفحه اصلی
  • حذف پردازش‌های سنگین و غیر ضروری
بیشتر بخوانید
کاربردی ترین ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی

نرخ تبدیل کلیک (CTR)

بالا رفتن نرخ کلیک یا ctr

نرخ تبدیل کلیک «Click Through Rate» یا همان «CTR»، یکی از موارد مهم در جذب مشتری به حساب می‌آید و به این شکل است که تعداد افرادی که روی وب‌سایت شما کلیک می‌کنند را نسبت به تعداد کل جستجوهای نمایش داده شده (Impression) اندازه‌گیری می‌کند. همچنین «CTR» باید خوب باشد، چرا که نشان دهنده این است که افراد بیشتری در نتایج جستجوی گوگل (SERP) روی وب‌سایت شما کلیک کرده‌اند.

موارد موثر در نرخ تبدیل کلیک

  • عنوان جذاب
  • توضیحات متا
  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب

نرخ پرش (Bounce Rate)

با جستجو در صفحه نتایج گوگل حتما برای شما پیش آمده است موقعی که وارد یک وب‌سایت می‌شوید محتوای مورد نظر برای شما کاربردی نمی‌باشد و بلافاصله وب‌سایت را می‌بندید و مجدد به صفحه نتایج برمی‌گردید. همین ورود و خروج سریع شما از وب‌سایت باعث می‌شود تاثیر منفی روی سئو آن وب‌سایت داشته باشد حتی اگر رتبه خوبی روی گوگل داشته باشد. بنابراین گوگل می‌فهمد که آن وب‌سایت برای کاربر مفید نبوده است و نتوانسته محتوای خوبی ارائه کند. البته نرخ پرش اگر بین 40 تا 60 درصد باشد می‌توان گفت که میانگین نرخ پرش این وب‌سایت معمولی است اما اگر نرخ پرش از این عدد بیشتر شود لازم است علت و مشکل را بررسی کنید.

 دلایل بالا بودن نرخ پرش

  • طراحی نا مناسب تجربه کاربری (UX)
  • سرعت بارگیری صفحات
  • نداشتن محتوای خوب متناسب با نیاز کاربر
  • موارد موثر بر روی نرخ پرش
  • پایین بودن سرعت وب‌سایت
  • مشکلات فنی و ارور 404
  • محتوای نا مناسب
  • رابط کاربری ضعیف

رتبه کلمات کلیدی (Keyword Ranking)

بررسی کلمات کلیدی

نمایش وب‌سایت در رتبه 3 الی 5 نتایج گوگل یکی از بهترین موفقیت‌های متخصصان سئو و کسب و کارها می‌باشد، زیرا هر چقدر وب‌سایت شما در رتبه بالاتری در نتایج گوگل باشد شانس افزایش بازدید، افزایش نرخ تبدیل کلیک و دسترسی به وب‌سایت شما بیشتر خواهد شد. آنالیز و بررسی کلمات کلیدی یکی از موارد مهمی است که در رسیدن به جایگاه خوب بسیار اهمیت دارد. تشخیص و استفاده از کلمات کلیدی مناسب یعنی کلماتی که جستجوی بیشتری شده‌اند و می‌شوند، می‌تواند باعث بهینه شدن سئوی آن وب‌سایت شود و نشان دهد که سئوی آن وب‌سایت به خوبی انجام شده است.

موارد موثر بر روی رتبه بندی کلمات کلیدی

  • وابستگی کلمه کلیدی به موضوع محتوا
  • استفاده از کلمات کلیدی در عنوان یا «Meta Description»

زمان نگه داشتن کاربر روی سایت (Average Session Duration)

مدت زمان ورود و خروج کاربر از سایت

این که چه مدت زمان کاربر روی وب‌سایت شما می‌ماند یکی دیگر از مواردی است که در تحلیل و آنالیز سئو لازم است بررسی شود. علاوه بر زمان باید بدانید که محتوا و المان‌هایی که استفاده می‌کنید چقدر جذاب است که کاربر را ترغیب کند وب‌سایت شما را ترک نکند و بیشتر در صفحات وب‌سایت شما بمانند. بنابراین برای اندازه‌گیری میزان تعامل کاربران، میانگین مدت زمان حضور کاربر روی وب‌سایت یکی از شاخصه‌های مهم است. با آنالیز و تحلیل سئو می‌توان متوجه کیفیت صفحات وب‌سایت شوید.

بیشتر بخوانید
بک لینک «Backlink» چیست؟

در کل با استفاده از محتوای مفید و استفاده از لینک‌های داخلی، برای بالا بردن مدت زمان حضور کاربر روی وب‌سایت باید کاربر را ترغیب کنید که موقع ورود بلافاصله صفحه را ترک نکند.

بک لینک ‌ها (Backlinks)

تاثیر محتوای جذاب در بک لینک

بک‌لینک‌ها یکی دیگر از شاخصه‌های موثر بر آنالیز و تحلیل سئو وب‌سایت هستند. استفاده از محتوای کاربردی و جذاب برای کاربر مهم‌ترین راه برای ایجاد «Backlink» است تا بتواند در فضای آنلاین محبوب باشد تا دیگر وب‌سایت‌ها را به لینک دادن به وب‌سایت شما دعوت کند. محتوای مفید و جذاب حتما می‌تواند باعث شود شخص دیگری آن محتوا را برای بازدیدکنندگان وب‌سایت خودش ارزشمند بداند و به وب‌سایت شما لینک دهد. مهم‌تر از تعداد بک لینک‌ها کیفیت آن‌ها است، چون بک لینک از وب‌سایت نامعتبر یا وب‌سایتی که محتوای نامرتبط با وب‌سایت شما دارد، باعث می‌شود تاثیر منفی روی سئو وب‌سایت شما داشته باشد و رتبه شما در جستجو گوگل پایین بیاید.

موارد موثر بر روی کیفیت بک لینک ها

  • معتبر بودن وب‌سایت
  • ارتباط محتوایی با وب‌سایت
  • تعداد لینک‌های خروجی از صفحه مبدا
  • ترافیک بهینه سایت
  • نوع لینک (فالو یا نوفالو بودن)

خطاهای سرچ کنسول (Coverage)

موقع ساختن وب‌سایت ممکن است با خطاهایی مواجه شوید؛ که باید این خطاها را آنالیز و بررسی کنید، چرا که روی بهینه‌سازی سئو وب‌سایت حتما اثرات منفی می‌گذارد. بررسی خطاهای وب‌سایت یکی از موارد مهم در آنالیز و تحلیل سئو است که به شما کمک می‌کند تا عوامل منفی بر روی وب‌سایت شما را شناسایی کنید و مشکلات پیش آمده را برطرف کنید.

بهینه سازی برای موبایل (Mobile Friendly)

آنالیز و تحلیل سئو موبایلی سایت

در حال حاضر ترافیک تلفن همراه نسبت به ترافیک دسکتاپ افزایش داشته است و تعداد کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند رشد قابل توجهی داشته اند. بنابراین سایت شما علاوه بر دسکتاپ روی نسخه تلفن همراه باید رابط کاربری خوب و جذابی به کاربران در چهارچوب ریسپانسیو ارائه دهد، چرا که اگر کاربر راضی نباشد گوگل این را بلافاصله متوجه می‌شود و تاثیر منفی روی وب‌سایت شما می‌گذارد. اگر وب‌سایت شما از طراحی ریسپانسیو پیروی کند محتوا و المان‌ها بر روی تلفن همراه در قالب زیبا و جذابی به کاربر نمایش داده می‌شود.

آنالیز و تحلیل سئو، یکی از اصلی‌ترین اقدامات در بهینه‌سازی وب‌سایت به حساب می‌آید. چرا که اگر موارد فنی سئو در کدنویسی وب‌سایت رعایت نشود:

  • هر چقدر هم محتوای با کیفیت داشته باشید، فایده‌ای ندارد
  • هر چقدر بک لینک‌ با ارزش دریافت کنید، اثری ندارد
بیشتر بخوانید
تولید محتوا بر اساس اصول سئو

سوالات متداول

– آنالیز و تحلیل سئو وب‌سایت چه زمانی باید انجام شود؟
برای تحلیل و آنالیز وب‌سایت، زمان مشخصی در نظر گرفته نشده است، اما گاهی اوقات لازم است که با آنالیز صفحه و رقبای خود مشکل پیش آمده را پیدا کنید.

– چرا بازدید زیادی با وجود محتوای خوب از گوگل ندارم؟
محتوا همه چیز است اما نمی‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. محتوای خوب باید به خوبی سئو شود، به خوبی به ربات‌ گوگل نمایش داده شود و مطابق با الگوریتم‌های گوگل بهینه سازی شود. رعایت کردن تمام این موارد با یکدیگر باعث می‌شود تا محتوای شما در صورت جذاب بودن در دسترس مخاطب قرار بگیرد.

– آیا ابزارهای دیگه‌ای برای آنالیز و تحلیل سئو وجود دارد؟
بله، با جستجو در نتایج گوگل متوجه خواهید شد که ابزارهای بسیاری به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارند.

– برای آنالیز و تحلیل سئو وب‌سایت استفاده از ابزار بهتر است یا کمک گرفتن از یک متخصص سئو؟
قطعا متخصص سئو خیلی بهتر از ابزارهای آنالیز می‌تواند مشکلات و نقاط ضعف وب‌سایت شما را شناسایی و مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.

– آیا ابزارهای آنالیز را باید به صورت پولی تهیه نماییم؟
خیر، ابزارهایی وجود دارند که هم به صورت پولی هستند و هم به صورت رایگان در دسترس هستند، اما امکاناتی که ابزارهای پولی در اختیار ما می‌گذارند خیلی بهتر از ابزارهای رایگان است.

– آیا طراح سایت باید متخصص سئو هم باشد؟
طراح سایت باید با مسائل فنی سئو آشنایی داشته باشد اما بسیاری از طراحان وب، بیشتر روی مسائل فنی طراحی تمرکز دارند و کمتر به نکات فنی سئو توجه می‌کنند. شما به عنوان مالک یا مدیر وب‌سایت باید تخصصی‌تر برای آنالیز و تحلیل سئو سایت خود وقت بگذارید.

مجموعه اتوپیا به منظور آنالیز و تحلیل سئو وب‌سایت شما، علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، خدماتی را ارائه می‌دهد که به شرح زیر می‌باشد:
  • بررسی محتوا از لحاظ اصول نگارشی و سئوی محتوا
  • بررسی و بهینه سازی تصاویر بر اساس اصول سئو
  • بررسی کلمات کلیدی محتوا بر اساس کلمات کلیدی مرتبط
  • بررسی کلمات کلیدی جدید مرتبط
  • بررسی لینک‌سازی‌های داخلی محتوا
  • بررسی کامنت مارکتینگ و بخش نظرات محتوا

 

همچنین می توانید برای آنالیز و تحلیل سئو سایت خودتون از طریق صفحه زیر مشخصات سایتتون رو برای ما بفرستید

آنالیز سئو

 


[yasr_visitor_votes size=”medium”]

به این صفحه امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *