لید چیست ؟

لید فرآیند جذب افرادی می‌باشد که تمایل دارند از محصولات شما استفاده کنند ولی دودل هستند، که شما باید آن‌ها را به مشتری خود تبدیل کنید. این فرآیند شامل آوردن و جذب مشتریان بالقوه به سمت کسب و کار شما و فروش محصولات و خدماتتان به آن‌ها می‌باشد. در ادامه همراه با اتوپیا باشید.

3 دسته مشتری در بازار وجود دارد. افرادی که صفحه‌های سایت‌ها را مشاهده می‌کنند و اقدام به خرید نمی‌کنند، دسته دیگر مشتریان، محصولات را می‌خرند یا از خدمات و سرویس‌های پولی استفاده می‌کنند و دسته سوم مشتریان بالقوه علاقه به خرید از سایت یا خدماتی که شما به آن‌ها پیشنهاد می‌دهید دارند ولی هنوز مطمئن نیستند و تردیدشان مانع از اقدامشان می‌شود.

صاحبان سایت‌ها باید بر روی این دسته از مشتریان بالفعل سرمایه گذاری کنند تا به مشتریان بالقوه تبدیل بشوند که باعث رشد کسب و کارشان می‌شود. تمرکز بر سرنخ‌ها باعث جذب مشتریان جدید می‌شود و در نهایت این امکان را به شما می‌دهد تا پایگاه مشتریان وفادار خود را خیلی سریع ایجاد کنید.

علی رغم مزایای بالقوه تجاری جذب لید، انجام آن ممکن است کمی دشوار باشد. لید جنریشن می‌تواند به شما کمک کند تا مشتری بیشتری پیدا کنید و تجارت خود را در کل بازار فروش، به ویژه هنگام انجام بازاریابی اینترنتی، رشد و توسعه دهید.

فرض کنید فردی در وب سایت به دنبال دانلود کردن کتاب‌های صوتی است اما اول باید در آن وب سایت حساب کاربری ایجاد کند. در مرحله بعدی فرد مشخصات خود و ایمیل را وارد می‌کند و حساب کاربری ایجاد می‌شود و فرد به راحتی کتاب صوتی مورد نظر را دانلود می‌کند و ممکن است دوباره به سایت برگردد و فعالیت کند.

انواع مراحل ایجاد لید

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی و جذب لید

قطعا باید جایی به دنبال لیدها گشت که حضور پررنگی داشته باشند. امروزه با فعالیت افراد در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر به راحتی می‌توان لید جذب کرد. برای مثال شما می‌توانید با قرار دادن لینک در استوری یا پست کردن مطلبی در توییتر و اینستاگرام محصولات را معرفی کنید.

بیشتر بخوانید
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

سرچ در گوگل

سرچ در گوگل برای جذب لید

برای ایجاد لید از طریق گوگل ابتدا باید سایت خوب و کاربر پسندی داشته باشید. به طوری که که اگر یک نفر وارد سایت شما شد، مایل به خواندن مطالب و محتوای درون سایت شما باشد و بیرون نرود.

تولید محتوا

شامل متن، عکس، پادکست‌ها و… می‌شود و به صورت شگفت انگیزی به جذب مخاطب کمک می‌کند.

انواع لید

انواع لید

SQL

فردی که با جستجوها و بررسی‌هایی که خود انجام داده و سپس بر اساس اطلاعاتی که از طریق مکالمه و پرسش و پاسخ با فروشنده به دست آورده دیگر تصمیم قطعی به پرداخت پول و خرید محصول گرفته است. در اینجا فروشنده موفق شده لید را به خریدار تبدیل کند. در نتیجه باعث رضایت فروشنده و خریدار می‌شود.

MQL

فرد اطلاع یافته و آگاه شده که به آن محصول و خدمات علاقه‌مند شده اما اقدام به خرید نمی‌کند و منتظر دلایل قانع کننده‌تری است. پس از فروشنده می‌خواهد که او را راهنمایی کند. در این مرحله فروشنده با مهارت و راهنماییش باعث می‌شود که لید خرید کند یا نه.

فروشنده باید همه ابهامات را رفع کند و سوالات لید را با حوصله جواب بدهد تا مشتری اطمینان کامل حاصل کند که در صورت بروز هر مشکلی، فروشگاه به صورت کامل از خریدار حمایت می‌کند. اگر اعتماد در این مرحله به صورت موفقیت‌آمیز انجام شود مشتری با رضایت آماده خرید خواهد شد که در این مرحله به او لید بازاریابی شده گفته می‌شود.

IQL

به فردی گفته می‌شود که در ابتدای مسیر خرید قرار دارد. او از طریق یک منبع تبلیغاتی جامع، اطلاعاتی نسبتا کامل در مورد یک سرویس یا محصولی خاص به دست آورده و یک یا چند ویژگی منحصر به ‌فرد در آن، توجه او را به خود جلب کرده‌ است. او مایل به استفاده از این خدمات شده اما به نظر می‌رسد هنوز نتوانسته تصمیم قطعی برای پرداختن پول را بگیرد. به طور خلاصه فرد نسبت به علایق خود آگاه شده ولی تصمیم به خرید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید
5 روش تبلیغاتی بهینه با گوگل

لید سازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجارت اینترنتی است. در واقع ما زیر ساخت و شرایط را با استفاده از ابزار، راهکارها و خلاقیت خود مدیریت می‌کنیم تا در بین صدها رقیب، توجه مشتریان بالقوه بیشتری را به محصولات و خدمات خود جلب نموده و آن‌ها را متقاعد کنیم که به ما اعتماد کنند.

در مرحله بعد باید این مهارت را کسب کنیم که لیدها را به درستی در مسیر مورد نظر قرار داده و به سمت خرید هدایت کنیم. البته بدیهی است که این عملیات در دیجیتال مارکتینگ باید بسیار اصولی، حرفه‌ای و بدون ایجاد مزاحمت برای مشتری انجام شود. تولید لید فرآیند جلب توجه مصرف کنندگان به محصول یا خدمات شما با هدف نهایی خرید است.

هدف اصلی وب سایت‌ها باید کمک به بازدیدکنندگان در یافتن اطلاعات مورد نظرشان باشد. علاوه بر این، آن‌ها باید به سازمان خود کمک کنند تا محصول و خدمات خود را به فروش برسانند.

شما با داشتن سایتی که به درستی سئو شده است و هنگامی که شخصی به دنبال چیزی در رابطه با کسب و کار شما می‌گردد، می‌توانید در موتورهای جستجو ظاهر شوید. سئو و تولید لید در کنار هم میزان دیده شدن شما را بهبود می‌بخشند، زیرا هرچه بیشتر در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر شوید، مشتریان فعال بیشتری می‌توانند شما را پیدا کنند و با آن‌ها تعامل داشته باشند.

اهمیت لید سازی

اهمیت لید سازی

با گسترش بازار خود، آگاهی از برند را افزایش می‌دهید. فرآیند تهیه لید، مخاطبان شما را در مورد محصولات یا خدمات شما، آن‌ها را آگاه می‌کند و این امر به ایجاد آگاهی در مورد برند شما کمک می‌کند. با تهیه لید و تعامل با آن‌ها می‌توانید اعتمادسازی کرده و به راحتی نظرات آن‌ها را جلب کنید.

در آخر لید، نقش بسیار مهمی بر رشد کسب و کار شما دارد. از طریق شبکه‌های اجتماعی شما می‌توانید با مشتری رابطه دوستانه‌تر و نزدیک‌تری برقرار کنید. تهیه لید یک کار مداوم است که به تکامل نیاز دارد و باید به طور منظم بررسی و ارزیابی شود. بنابراین بسیار مهم است که در جریان روند تغییرات رفتار مشتری خود باشید و از پیشنهادات و انتقادهای آن‌ها باخبر باشید تا بر اساس نیاز آن‌ها محتوای خود را تولید کرده و استراتژی خود را ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید
تاثیر ویدیو مارکتینگ در فروش


[yasr_visitor_votes size=”medium”]
به این صفحه امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *