خب اول بیاید درمورد این که الگوریتم چیست صحبت کنیم. الگوریتم فهرستی از دستورات و قوانین است که یک کامپیوتر برای اجرا و تکمیل یک وظیفه باید انجام دهد. حالا منظور از الگوریتم های گوگل چیست؟ همراه اتوپیا باشید.
الگوریتم های گوگل را گوگل طراحی و تولید کرده است برای پیدا کردن مرتبطترین سایتها برای موضوعی که سرچ کردید. حالا میرسیم به مهم ترین کار این الگوریتمها که با توجه به فاکتورهای مختلفی که دارند، شروع میکنند به رتبه دادن به سایتهای مختلف.
قبل از این که شروع کنیم به توضیح دادن این فاکتورها بد نیست که تو لیست نشونتون بدیم.
- الگوریتم پاندا
- الگوریتم تازگی محتوا
- الگوریتم ونیز
- الگوریتم پنگوئن
- الگوریتم دزد دریایی
- الگوریتم مرغ مگس خوار
- الگوریتم کبوتر
- الگوریتم دوست موبایل
- الگوریتم Payday Loan
- الگوریتم رنک برین
- الگوریتم موش کور
- الگوریتم طبی
- الگوریتم برت
- الگوریتم رقص گوگل
- سندباکس گوگل
الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)
این الگوریتم سال 2011 راه اندازی شد. اولین الگوریتم دنیای مدرن سئو بود و در سال 2016 به الگوریتم هسته پیوست.
اهداف الگوریتم پاندا یکی از الگوریتم های گوگل
طبقه بندی کیفیت سایتها، حذف سایتهای داری محتوای بیکیفیت و بیارزش، حذف محتواهای کپیشده و تکراری، پاداش به سایتهای داری محتوای باکیفیت.
الگوریتم تازگیمحتوا (Freshness Algorithm)
گوگل در سال 2011 با این فاکتور رتبه بندیهای سایتها را به گونهای تغییر داد تا سایتهای دارای محتوای جدیدتر در بالای نتایج قرار بگیرند.
اهداف الگوریتم تازگیمحتوا
اگر یک موضوع در یک ماه مد میشد کاربران به راحتی میتوانستند به مطالب دسترسی داشته باشند.
الگوریتم ونیز (Venice Algorithm)
این الگوریتم از الگوریتم های گوگل که در سال 2012 شروع به کار کرد مربوط به جستجوهای محلی است.
اهداف الگوریتم ونیز
موقعیت جغرافیایی تعریف شده برای سایتها در نتایج سرچ تاثیر دارند.
الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm)
این فاکتور در سال 2012 شروع به کار کرد. این الگوریتم با توجه کردن به بک لینکهای سایتها و شناسایی بک لینک های اصیل از اسپم جریمههایی را برای سایتها در نظر میگرید. سایتها در اون زمان برای گرفتن رتبه بهتر دست به خرید و فروش بک لینک میزدند یا حتی در بعضی موارد شروع به ساخت بک لینکهای تقلبی میکردند.
اهداف الگوریتم پنگوئن
شناسایی لینکهای بیکیفیت و تقلبی، بررسی درصد کلمات کلیدی در سایتها، جلوگیری از رتبه گرفتن سایتهای بیاعتبار
الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm)
در سال 2012 گوگل برای این که سایتهای دزدی ادبی (کپی کردن محتوای سایتهای دیگر) را دیگر نتوانند انجام دهند این فاکتور را اضافه کرد و جریمه این کار هم رتبه منفی در نظر گرفته شد.
اهداف الگوریتم دزد دریایی یکی از الگوریتم های گوگل
جریمه کردن سایتهای دارای محتوای کپی رایتینگ
الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm)
اگر در سال 2012 به دنبال محتوایی در گوگل میگشتیم شاید حتی ساعتها طول میکشید تا دقیقا مطلبی که دنبالش بودیم را پیدا کنیم زیرا با هر بار سرچ کردن شاید حتی 100 سایت اولی که باهاشون برخورد داشتیم فقط سایتهای اسپمی بودند که در ردیفهای اول مانده بودند، ولی به لطف این فاکتور که در سال 2013 کارشو شروع کرد، دیگه نیازی به ساعتها وقت گذاشتن نیست.
اهداف الگوریتم مرغ مگس خوار
درک منظور و مفهوم عبارت سرچ شده، نمایش منطقی ترین نتیجه در کمترین زمان، بررسی رفتار کاربران در صورت سریع بیرون رفتن از سایت.
الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm)
این فاکتور از الگوریتم های گوگل هم همانند فاکتور ونیز عملکردی محلی دارد و در سال 2014 شروع به کار کرد.
اهداف الگوریتم کبوتر یکی از الگوریتم های گوگل
نشون دادن نزدیکترین نتایج از نظر جغرافیایی به کاربران
الگوریتم موبایل فرندلی (Mobile Friendly Algorithm)
همانطور که میدانید اکثر سرچهای ما در گوگل با تلفنهای همراه انجام میشوند و گوگل در سال 2015 که متوجه این موضوع شد که 50 درصد سرچهای گوگل با موبایل است، این فاکتور را ساخت که تحول عظیمی بود و باعث شد رتبه بندی سایتها به کلی تغییر کنند چون سایتهایی که برای صفحههای موبایل هم اندازه مناسبی داشتند خیلی رتبه بهتری میگرفتند.
اهداف الگوریتم موبایل فرندلی
اطمینان از بهینه بودن سایتها برای موبایلها، بهبود عملکرد گوگل بر روی تلفن همراه.
الگوریتم پیدیلون (Payday Loan Algorithm)
این فاکتور از الگوریتم های گوگل که در سال 2013 کارشو شروع کرد، تمرکز اصلیش بر روی محتواهای اسپم سایتها است و این محتواها شامل قمار، بازار سیاه دارو و… است.
اهداف الگوریتم پیدیلون
حذف کردن سایتهای دارای محتوای اسپم
الگوریتم رنک برین (Rank Brain Algorithm)
گوگل برای کمک به کاربران در سال 2015 از هوش مصنوعی استفاده کرد که منظور کاربران از عبارت سرچ شده را از نظر معنایی بفهمد.
اهداف الگوریتم رنک برین یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل
بهینه سازی رتبه بندی بر اساس برخورد کاربران با سایتها، فهمیدن معنای عبارتهای کلیدی، بررسی مفهوم موضوع سرچ شده.
الگوریتم موش کور (Possum Algorithm)
این هم یکی از فاکتورهای سرچ محلی است ولی یکی از مهمترین آنها است زیرا باعث شد به کلی رتبه بندیها تغییر کند، این الگوریتم که درسال 2016 شروع کرد کارشو در واقع رتبه بندیهای سرچ محلی را به کلی از سرچ جهانی جدا کرد و شانس بزرگی به کسب و کارهای محلی داد.
اهداف الگوریتم موش کور
جدا کردن رتبه بندی سرچ محلی از جهانی
الگوریتم طبی (medic Algorithm)
تنها الگوریتم گوگل که فقط روی یک موضوع تمرکز دارد و بنظر دلیلش اهمیت بالای این موضوع میاد، در سال 2018 این فاکتور شروع کرد به تفکیک کردن تمام سایتهای پزشکی در تمامی زبانها و تمامی کشورها. رتبه بندی جداگونهای برای سایتها و وبلاگهای پزشکی به وجود آورد.
اهداف الگوریتم طبی
حفظ تمامی کاربران از اطلاعت غلط پزشکی و کمک کردن به آنها برای پیدا کردن اطلاعات صحیح.
الگوریتم برت (BERT Algorithm)
این یکی از بزرگترین الگوریتمهای گوگل به حساب میآید که انگار به نوعی هوش مصنوعی رنک برین رو بروزرسانی کرده باشند. بعد از سال 2019 که این فاکتور اضافه شد به رتبه بندی سایتها خیلی از نکتههای کلیدی در تولید محتوا را دستخوش تغییر کرد و دیگر روشهای قدیمی پاسخگو نبودند، از بعد از برت دیگر تمرکز هوش مصنوعی گوگل بر روی یک کلمه نبود بلکه نکته مهم ترکیب اون کلمهها کنار یکدیگر بود.
اهداف الگوریتم برت یکی از الگوریتم های گوگل
تحلیل ترکیب کلمات و بار معنایی آنها، تمرکز بر زبان محاورهای کاربران، پیشبینی موضوع نهایی در حین جستجو با درصد خطای بسیار پایینتر
الگوریتم رقصگوگل (Google Dance Algorithm)
رقص گوگل در واقع همانند شانس دوبارهای برای پیشرفت یک سایت به حساب میآید. گوگل رتبه سایت شما را برای مدتی جابجا میکند تا رفتار مردم نسبت به محتوای سایت شما را دوباره چک کند و این همان شانس دوباره شما برای گرفتن رتبه بهتر است.
اهداف الگوریتم رقص گوگل
دادن شانس دوباره به سایتهای قدیمی یا دادن شانسی به سایتهای تازه تاسیس برای گرفتن رتبه مناسب
سندباکس گوگل (Google Sandbox)
نمیتوان سندباکس را فاکتور در نظر گرفت در واقع سندباکس مثل فیلتر عمل میکند و صرفا برای سایتهای تازه تاسیس است، گوگل سایتهایی را که تازه تاسیس شدهاند رتبهای براشون در نظر نمیگرد و کاملا عملکرد سایت را زیر نظر میگرد و همانند آزمون ورودی است اگر عملکرد خوبی داشته باشد سایت از این فیلتر عبور میکند و رتبه بندی میشود.
اهداف گوگل سندباکس
جلوگیری از پیشرفت سریع سایتهای جدید و بیکیفیت، جلوگیری از رتبه گرفتن سریع سایتهای تازهکار، زیر ذرهبین قرار دادن عملکرد سایتهای جدید.
اینها الگوریتمهای مهم گوگل هستند که به نظر میآید هرچه جلوتر میرویم گوگل تمام تلاش خود را میکند سرعت جواب دادن به سرچهای کاربران را افزایش دهد و جریمههایی را برای افرادی که به دنبال منافع خودشان هستند تحمیل کند و همین فاکتورها دلیل رقابت بین سایتها و هر روز بالاتر بردن کیفیت سایتها است.