اصول برند مارکتینگ

یکی از ارکان اصلی دیجیتال مارکتینگ، برند مارکتینگ یا همان بازاریابی برند است. با توجه به شرایط امروزه هر کسب و کاری که بخواهد در حوزه خود حرفی برای گفتن داشته باشد باید معرفی برند و برندسازی خود را به درستی انجام دهد. چرا که اگر در این مرحله به خوبی عمل نکند بسیاری از مخاطبان با حضور این برند در بازار و نحوه فعالیت آن آشنا نخواهند شد و هر چقدر هم محصول و یا خدمات خوبی ارائه کند در آخر ممکن است شکست بخورد. در ادامه این مطلب از اتوپیا قصد داریم درباره اصول برند مارکتینگ و نحوه استفاده از آن در فضای آنلاین و استراتژی بازاریابی برند صحبت کنیم.

اصول برند مارکتینگ و انواع بازاریابی برند

برند مارکتینگ سنتی

اصول برند مارکتینگ و هویت برند

در بازاریابی، «برند مارکتینگ» به روش‌هایی گفته می‌شود که با هدف افزایش شناخته شدن از برند صورت می‌گیرد. در واقع برند، هویتی است که یک کسب‌ و کار با آن شناخته می‌شود. اینکه که هستید؟ چکار می‌کنید؟ چه محصولاتی و با چه سطح کیفیت و چه سطح قیمتی ارائه می‌دهید؟ کاربرد برند مارکتینگ هم برای کسب ‌و کارهای «B2B» و هم «B2C» مهم می‌باشد. بعد از شروع فعالیت هر کسب و کار، برند مارکتینگ که یکی از اساسی‌ترین مراحل است باید به خوبی روی آن وقت گذاشت.

اصول برند مارکتینگ و شناخت مشتری

سعی کنید تصویری جذاب و مثبت از خود به مخاطبان نشان دهید. چرا که برند، هویت کسب ‌و کار شما در بازار می‌باشد، بنابراین تلاش کنید مشتریان بیشتری شما را بشناسند. فروش و ضعف در خدمات پس از فروش می‌تواند اعتبار شما را پیش مخاطب خدشه‌دار کند. فراموش نکنید که برقراری ارتباط، خلق ارزش، معرفی برند، محصولات و خدمات از دیگر فرآیند برندسازی و اصول برند مارکتینگ شما به حساب می‌آید. اما نگران نباشید فرآیند برند مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا مرحله به مرحله بتوانید ساخت و معرفی برند خود را در مسیری رو به جلو پیش ‌ببرید.

بیشتر بخوانید  ویدیو مارکتینگ

قبل از شبکه‌های اجتماعی برای این که مخاطب با محصولات، خدمات و لوگو کسب و کارها آشنا شود تبلیغات به شکل دیگری بود. به این صورت که از طریق آگهی‌های تلویزیونی، رادیویی، تراکت و روزنامه‌های کثیرالانتشار نام برند به مخاطب معرفی می‌شد.

اصول برند مارکتینگ یا بازاریابی برند در فضای آنلاین

اصول برند مارکتینگ در فضای آنلاین

برند مارکتینگ فقط مختص فضای آفلاین و بازار سنتی نیست بلکه فضای آنلاین را نیز به شکل وسیعی در برمی‌گیرد. در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی به شکلی در دسترس عموم قرار گرفته است که تلویزیون تقریبا بیننده‌های خود را از دست داده است و این شبکه‌های اجتماعی جای این رسانه خانگی را گرفته است. بنابراین بهتر است برندسازی و معرفی محصول خود را در شبکه‌های اجتماعی شروع کنید و مخاطبان خود را از این طریق جذب کسب و کار خود کنید. قدرت و نفوذ این ابزارها و اشتیاق مردم برای گذراندن وقت در این محیط‌ را نمی‌توان نادیده گرفت و در راستای این موضوع شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های اشتراک و پخش آنلاین ویدیوهای بسیاری مشغول فعالیت شده‌اند.

اصول برند مارکتینگ و قیف بازاریابی

بازاریابی برند، امروزه بیش از همیشه در فضای آنلاین احساس می‌شود و هر چقدر در مرحله برندسازی و معرفی برند بهتر عمل کنید در انتهای قیف که عملکرد شما تبدیل به فروش می‌شود نتیجه مطلوب‌تری خواهید گرفت. اما از آن جایی که برند مارکتینگ در حال حاضر با بازاریابی عملکردی (Performance Marketing) آمیخته شده است لازم است از همان ابتدای قیف بازاریابی اهداف خود مانند افزایش بازاریابی، بیشتر کردن میزان تعامل و مشارکت، افزایش ثبت نام و… را در نظر بگیریم.

بازاریابی محتوایی یکی از اصول برند مارکتینگ

بازاریابی محتوایی یکی از اصول برند مارکتینگ

فراموش نکنید که بازاریابی محتوایی (Content Marketing) نقش بسیار مهمی دارد و در مسیر بازاریابی ربایشی یا درونگرا (Inbound Marketing) که بخش مهمی از فرآیند بازاریابی ما در فضای آنلاین را شکل می‌دهد تاثیرگذار می‌باشد. معرفی برند، برقراری یک ارتباط موثر، ارزش‌آفرینی، جلب اعتماد و در نهایت تحقق اهداف فروش و بازاریابی را بازاریابی محتوایی می‌گویند. بنابراین مرحله نخست یا همان برند مارکتینگ خیلی مهم است.

بیشتر بخوانید  تبلیغات اینترنتی، روشی برای رشد کسب و کار

یکی از مزیت‌های بازاریابی در فضای آنلاین این است که می‌توانید تمام موارد اجرا شده را به صورت دقیق اندازه‌گیری کنید و بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های به دست آمده بتوان برای آینده برنامه‌ریزی بهتری داشت، اما در فضای آفلاین به این شکل نیست.

اصول برند مارکتینگ

  • مشخص کردن هدف شرکت
  • شناخت مخاطبان
  • تعیین پیام کمپین
  • ساخت شخصیت برای کمپین
  • از روش‌های مختلف برای برند مارکتینگ استفاده کنید
  • اهمیت بازاریابی محتوا را نادیده نگیرید

استراتژی بازاریابی و اصول برند مارکتینگ و مراحل آن

برای دستیابی به استراتژی مدون و دقیق لازم است برنامه‌های خود در حوزه تبلیغات را به خوبی برنامه‌ریزی کنید تا نتیجه مطلوبی را بگیرید.

بررسی موقعیت فعلی

نخست باید ببینید کسب و کار شما در چه وضعیتی قرار دارد. اگر تازه‌کار هستید باید بر روی برندسازی و بازاریابی برند خیلی جدی جلو بروید. اگر سابقه فعالیت دارید باید دنبال تثبیت جایگاه فعلی خود باشید تا دوباره اعتبارتان برگردد.

پرسونای مخاطب

در مرحله ‌بعد باید متوجه شوید که هدف مخاطب شما چه چیزی است. چرا که باید دقیقا بدانیم با چه افرادی باید صحبت کنیم و کدام مخاطبان هدف برای برند ما مناسب هستند و بر همین اساس مراحل استراتژی بازاریابی برند خود را برنامه‌ریزی کنید.

برنامه ریزی یکی از اصول برند مارکتینگ

اگر بتوانید طبق برنامه‌ای که طراحی کرده‌اید جلو بروید شانس شما برای برندسازی بیشتر و در نهایت افزایش فروش بهتری را تجربه خواهید کرد. سعی کنید در راستای برقراری ارتباط و نشان دادن تصویری مثبت و موثر از برند خود، پیامی که قرار است منتقل کنید را مشخص کرده و آن را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان خود ارسال کنید.

برنامه‌ ریزی

در آخر لازم است یک برنامه‌ریزی خوب برای بازاریابی برند خود داشته باشید و تلاش کنید با استفاده از ابزارهای مختلف تصویر مثبتی را از برند خود در ذهن مخاطب بسازید و جایگاه فعلی را ارتقا یا مستحکم‌تر کنید.

ایجاد کمپین برند مارکتینگ

انتقال منظور یکی از اصول برند مارکتینگ

در هر بازه زمانی کمپینی با هدف «Brand Marketing» طراحی کنید و به بهترین شکل ممکن با استفاده از ابزارهای مختلف و رعایت اصول برند مارکتینگ منظور را به مخاطب منتقل کنید.

بیشتر بخوانید  دیجیتال مارکتینگ چیست؟

جمع بندی

در مرحله اول هر کسب و کاری لازم است برای برند خودش بازاریابی کند تا تصویری خوب از نام خود به مخاطب نشان دهد. در سال‌های گذشته برند مارکتینگ از طریق رسانه‌های ملی بیشتر در فضای سنتی و آفلاین معرفی می‌شد تا پیام شما به تعداد زیادی از مخاطبان برسد اما امروزه «Brand Marketing» یا بازاریابی برند که در فضای آنلاین فراگیرتر شده و بسیاری از مخاطبان در این فضا فعالیت دارند، نیز دستخوش تغییراتی شده و مسیر جدیدی را شروع کرده است. در کل برای برندسازی خود، می‌بایست استراتژی خوب و دقیقی را برنامه‌ریزی کنید و اصول برند مارکتینگ را رعایت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.