اینترنت چهره بازاریابی را تغییر داده و بسیاری از موانع ورود به این حوزه را از میان برداشته است تا هر فرد علاقهمند و مشتاقی بتواند استعداد خودش را در این مسیر محک بزند و حتی کارآفرینی کند. در این نوشتار با اتوپیا همراه باشید تا با مفهوم و مزایای بازاریابی اینترنتی بیشتر آشنا شوید.
آشنایی با مفهوم بازاریابی اینترنتی
امروزه بازاریابی اینترنتی رونق بسیاری گرفته است و یکی از ملزومات هر نوع کسبوکاری میباشد. به صورت کلی بازاریابی اینترنتی به معنای استفاده از کانالهای مربوط به وب میباشد که افراد بتوانند یک پیام تبلیغاتی در مورد برند، خدمات و محصولات تولیدی خود را به مشتریان نشان دهند. روشهای بسیار زیادی برای بازاریابی آنلاین وجود دارد که میتوان به ایمیل مارکتینگ، بهینه سازی موتور جستجو، شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و بله، تبلیغات آنلاین و… اشاره کرد.
هدف اصلی از ایجاد این کانال ها در بستر اینترنت این است که زمانی که کاربر در حال مطالعه محصول، جستجوی آن و یا سوال و گفت و گو با ادمین میباشد بازاریاب بازدید کننده را ترغیب به خرید کند. همانطور که میدانید بازاریابی سنتی با بازاریابی اینترنتی تفاوت بسیاری دارد. در بازاریابی سنتی اساسا حوزه تجارت برونگرایی است ولی در بازاریابی آنلاین شامل درونگرایی میشود.
فعالیت در حوزه بازاریابی اینترنتی اصول خاصی دارد و فرد باید با ابزارهای مختلف بازاریابی آنلاین و مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشد. آشنایی با دیجیتال مارکتینگ به بازاریاب کمک میکند که محصولات و خدمات خود را به صورتی بهتر معرفی و به فروش برساند.
بازاریابی اینترنتی دارای 7 شاخه اصلی است که شامل:
- سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجوگر
- بازاریابی موتورهای جستجوگر یا SEM
- بازاریابی محتوایی
- بازاریابی در شبکههای اجتماعی
- PPC یا تبلیغات کلیکی
- بازاریابی همکاری در فروش یا به اصطلاح وابسته
- بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
بازاریابی اینترنتی مهم است زیرا راهی را پیش پای شما میگذارد که در تصمیم گیری مشتریان خود مشارکت کنید و با آنان هماهنگ و همراه شوید. تحلیلگران بسیاری مانند گارتنر در مطالعات خود نشان دادند که رسانههای اجتماعی و اینترنت بر افزایش تعداد مصرفکنندگان در بازار محصولات تاثیر زیادی داشته اند. به عبارت بهتر بازاریابی اینترنتی شما را قادر میسازد تا روابط خود را با مشتریان سازماندهی کنید و از طریق ارتباط مستمر و منظم چشماندازهای بیشتری تعریف کنید و هزینههای خود را کاهش دهید.
مزایای بازاریابی اینترنتی
برسی دقیق تاثیر کانالهای مختلف
از کارکردها و مزایای بازاریابی اینترنتی یا آنلاین است. بازاریاب قادر است فعالیت و مسیر حرکت کاربر و یا بازدیدکننده را مشاهده کند. با استفاده از این مزیت میتوان بازدهی سایت را بیشتر کرد و به سود بیشتری رسید.
بررسی رفتار مشتری
یکی از مزایای بازاریابی اینترنتی، فهمیدن ویژگیها و اطلاعات مربوط به کاربر مثل سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و… به بازاریاب کمک میکند که به راحتی و با پتانسیل بالایی مشتریان خود را جذب کند.
دسترسی آسان و سریع
با همهگیر شدن و گسترش وب و فضای مجازی کاربران به راحتی و سریع میتوانند اقدام به خرید کنند و در زمان بسیار کمی اطلاعات محصول را به دست بیاورند.
عدم محدودیت جغرافیایی
بازاریابی اینترنتی شکلی از بازاریابی جهانی میباشد. هنگامی که چیزی را در اینترنت ترویج میدهید، با عمل جغرافی محدود نشدهاید. به راحتی به مردم در بخش دیگری از جهان دست یابید. در واقع، بسیاری از شرکتهای بزرگ چند ملیتی دارای وبسایتهای خود به زبانهای مختلف هستند و آنها محتوای سایتشان را بینالمللی میسازند (به عنوان مثال دلار به پوند)، به طوری که کسب و کار آنها میتواند به خوبی در مناطق دیگر دریافت شود. اگر واقعا به دنبال کسب و کار جهانی هستید، اینترنت بهترین راه برای انجام این کار است و عدم محدودیت جغرافیایی یکی از مزایای بازاریابی اینترنتی می باشد.
هزینه کمتر
هزینه بازاریابی اینترنتی نسبت به بازاریابی حضوری به مراتب خیلی کمتر است. در بازاریابی آنلاین میتوانید با پرداخت یک سوم هزینه بازاریابی حضوری بازدهی بیشتری داشته باشید. صرفهجویی در زمان هم یکی از اصلیترین مزایای بازاریابی اینترنتی میباشد.
معرفی راحتتر
یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی اینترنتی معرفی گستردهتر و بدون محدودیت محصول و کسب و کار شما است. افراد میتوانند توضیحات کامل و معرفی کامل خدمات شما را ببینند و بر حسب نیاز خود انتخاب کنند. همواره به دلیل اینکه افراد به خوبی از خدماتی که شما ارائه میدهید بی اطلاع هستند اقدام به سفارش نمیکنند.
شخصی سازی
یکی دیگر از مزایای بازاریابی اینترنتی شخصی سازی آن است. از طریق بازاریابی اینترنتی شما میتوانید با ایجاد نمایی از سابقه خرید و ارجعیت مشتریان، فروش شخصی داشته باشید. یعنی کالاهای دیگری را با جستجو در صفحات وب و اطلاعات محصول به مشتری پیشنهاد دهید که به سود اوست.
دادههای موجود سایتها، اطلاعاتی را در دسترس شما قرار میدهند که شما را برای رقابت فروش آماده میسازد. به طوری که میتوانید ارزش فروش را نسبت به نوع مشتری مشخص کنید.
روشی قابل اعتماد
با پیشرفت روزافزون در حوزه فناوری اعتماد افراد نسبت به کیفیت محصول و قیمت آن بیشتر شده است و همچنین روشی قابل اطمینان از همه نظر میباشد.
روابط
در بازاریابی سنتی، پس از اینکه عملیات فروش خود را انجام دهید، کارتهای کسب و کار و یا جزوات خود را به مشتریان میدهید. با این حال بعد از اینکه مشتریان کارتها را دریافت کردند چه اتفاقی میافتد؟ مشتریان یا کارتها را گم میکنند و یا به سمت کسب و کارهای دیگری میروند. تنها زمانی که فروشنده باید این نوع کارتها را به مشتریان خود بدهد، زمانی است که فروشنده مطمئن باشد که مشتری قصد بازدید از محل کار فروشنده را داشته باشد.
در نهایت، بیشتر مشتریان خیلی کمتر به یاد میآورند که فروشنده به آنها کارتی داده باشد، بنابراین این روش بازاریابی کار نمیکند و خریداران را مجبور به بازگشت نمیکند.
این عمل بسیار متفاوت با دیجیتال مارکتینگ است، چرا که بازاریابان به راحتی میتوانند آدرس ایمیل چشماندازها و مشتریان خود را دریافت کرده و از آن برای ارتباط با مشتری استفاده کنند. بازاریاب از طریق این آدرس ایمیل میتواند اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با (محصول خریداری شده، کوپنهای موجود در محصولات و خدمات خود، تخفیفهای ویژه و معرفی محصولات جدید) در اختیار مشتریان خود قرار بدهد.
گذشته از این آدرس ایمیل، آنها همچنین میتوانند از شبکههای اجتماعی برای تعامل سازگار با مشتریان استفاده کنند. بر همین اساس اینترنت فضای مهمی است برای ایجاد ارتباط با مشتریان و افزایش سطوح حفظ مشتری و این روابط یکی دیگر از مزایای بازاریابی اینترنتی می باشد.
برای مثال شما میتوانید پس از خرید یک محصول آنلاین توسط مشتری، با ارسال ایمیل متعاقب با وی ارتباط برقرار کرده و از وی تشکر کنید. ارسال منظم ایمیل به مشتریان به حفظ روابط کمک میکند و شما میتوانید از مشتریان دعوت کنید تا نظرات خود را روی وب سایت بگذارند تا به نوعی احساس تعلق جمعی در آنها ایجاد شود.
تبلیغاتی قابل ویرایش
برای کسب و کار شما تا به حال پیش آمده است که در تبلیغات دچار اشتباه شدهاید یا دچار تغییرات اجباری. به طور مثال زمانی که خط تلفن شما و یا آدرس تغییر میکند و یا اطلاع رسانی جدیدی دارید در تبلیغات آنلاین نیازی نیست هزینههای برشور و کاتالوگ را مجدد متحمل شوید. این قابلیت ویرایش از مزایای بازاریابی اینترنتی است و برای شما بدون هزینه قابل اجراست.
هدف گیری جمعیتی
این نوع بازاریابی، مخاطبان جمعیتی را هدف قرار داده و محصولات و خدمات شما را به صورت آنلاین در اختیار آنها قرار میدهد. این به شما این امکان را میدهد تا تمرکز خود را روی مخاطبانی قرار دهید که واقعا میخواهند از محصولات و خدمات شما بهرهمند شوند. با هدف قرار دادن این جمعیتها، شما میتوانید تلاشهای بازاریابی خود را در مناطق خاص جمعیتی مورد هدف قرار دهید.
هدف قرار دادن این جمعیتها به شما این امکان را میدهد تا مشتریان خاصی را که احتمال میدهید تا محصولات و خدمات شما را خریداری کنند، مورد هدف قرار دهید. هر بار که شخصی از سایت شما بازدید میکند و فرمهای شما را پر میکند، به شما میآموزد که مشتریان شما واقعا چه کسانی هستند و اطلاعات مهمی را در مورد سن و منافع آنها در اختیار شما قرار میدهد تا با نیازهای آنها بهتر آشنا شوید.
حذف واسطه ها
از دیگر مزایای بازاریابی اینترنتی این است که نیاز نیست واسطه داشته باشیم. هم برای فروشنده و هم برای خریدار یعنی برد برد متقابل چون فروشنده میتواند قیمت بهینهتری داشته باشد و خریدار هم با قیمت مناسبتری نسبت به کسب و کار حضوری اقدام به خرید میکند.
کلام آخـــر
بازاریابی اینترنتی فرصتهای سودمندی را پیش روی افراد قرار میدهد و کم کم میتوانند حضور خود را در فضای اینترنتی پررنگتر کنند و مخاطبان بیشتری را جذب کنند. در کسب و کار اینترنتی باید استراتژی کسب و کار داشته باشید و تنها راه موفق شدن در این حوزه تلاش و صبر و مشاوره خوب در این راستاست.
در این راه باید به فکر درآمدزایی نباشید به فکر اعتمادسازی باشید و مطمن باشید به همراه آن درآمدزایی هم میآید. در کسب و کار اینترنتی باید تعامل و ارتقاء ارتباط با مشتریان و تقدیر از آنها و دادن امتیازات ویژه برای مشتریان وفادار در نظر گرفته شود.