بازاریابی اینترنتی

پیش از آن که بخواهیم مفصل وارد مبحث بازاریابی اینترنتی شویم بهتر است در ابتدا تعریفی از آن را ارائه دهیم تا بدانیم دقیقا قرار است در مورد چه چیزی صحبت کنیم.

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی نوعی ابزار و وسیله در راستای معرفی کسب و کار و محصول می باشد. این رونق دهی به کسب و کار و فروش محصولات به واسطه شبکه های اجتماعی و به طور کلی غیر حضوری و آنلاین صورت می گیرد.

در اغلب مواقع زمانی که اسم بازاریابی اینترنتی به گوشمان می خورد یاد وب سایت ها میفتیم. این موضوع شاید دلالت بر این امر دارد که ابتدا مسیر بازاریابی اینترنتی و فروش به صورت آنلاین از طریق سایت های مختلف امکان پذیر گشته است.

بازاریابی اینترنتی

اما بهتر است این را بدانید که این روش از کسب و کار امروزه به شبکه های اجتماعی گسترده‌ای راه یافته است. به حدی که شاید شما با شنیدن اسم آن بیشتر یاد اینستاگرام و کانال های تلگرامی بیفتید. چرا که امروزه روز بازاریابی اینترنتی و کسب و کار به صورت آنلاین به شدت گسترش یافته است. تعداد افرادی که دارای سایتی معتبر و بهینه شده باشند کم هستند. اما با فعالیت در شبکه های اجتماعی راحت تر به این امر مهم دست خواهید یافت.

شما با داشتن یک بازاریابی هر چند کوچک می توانید به موفقیت بیشتری برسید. چرا که تعداد افراد بیشتری با شما در ارتباط خواهند بود. همچنین اقصی نقاط جهان امکان آشنایی با حرفه شما و محصولاتتان را خواهند داشت.

بازاریابی اینترنتی

روش های مختلفی برای کسب و کار اینترنتی وجود دارد که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمیل مارکتینگ
  • بهینه‌سازی موتور جستجو
  • شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات کلیکی
بازاریابی اینترنتی

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ شکلی از بازاریابی اینترنتی است که در آن به گروهی از مخاطبانی که از روش های مختلفی به آن ها دسترسی داریم پیامی را ارسال می کنیم و آن ها را با کسب و کارمان آشنا می کنیم. در واقع اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم در ایمیل مارکتینگ یک ایمیل به گروهی از مخاطبانمان با محتوای معرفی محصولات و کسب و کارمان ارسال می کنیم. ایمیل مارکتینگ یک حالتی از بازاریابی مستقیم یا direct marketing است. ابزاری ضروری برای بازاریابی در کسب و کار به شمار می‌رود.

بازاریابی اینترنتی

سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. سئو به کلیه اقداماتی که در جهت بهبود و افزایش کیفیت و کمیت ترافیک ورودی وب سایت به واسطه موتورهای جستجو است، اطلاق می شود. این عمل باعث می شود میزان ترافیک ورودی وب سایت کاهش یابد. با سریع تر بالا آمدن سایت مورد نظر میزان بازدید آن بیشتر شود.

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM) یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکه‌ها، می‌توانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسب‌ و کار خود رونق ببخشید.

بیشتر بخوانید
14 مرحله اجرای یک کمپین تبلیغاتی خوب

با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرم‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و… حضور و بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی، تقریبا برای هر کسب ‌و کاری مفید واقع خواهد شد. اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست. تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر. در واقع فروش را مستقیما انجام نمی‌دهد و نیاز به زمان دارد. بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.

بازاریابی اینترنتی

تبلیغات کلیکی

بازاریابی کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک (CPC) نوعی تبلیغات است که در آن بازاریاب‌ها ابتدا تبلیغ مورد نظر خود را طراحی می‌کنند. سپس آن را به منظور معرفی به مخاطبان هدف‌شان با استفاده از پلتفرم تبلیغاتی معرفی می‌کنند. در نهایت بابت نتیجه حاصل شده هزینه‌ای پرداخت می‌کنند. بسته به عواملی از جمله پلتفرمی که برای تبلیغ انتخاب می‌شود، هزینه پرداخت شده در پایان کار ممکن است به ازای کلیک‌های صورت گرفته، تبدیل‌های صورت گرفته، اقدامات صورت گرفته توسط مخاطبان یا تعداد نمایش وب‌سایت در موتورهای جستجو محاسبه شود.

بازاریابی اینترنتی

تفاوت بازاریابی اینترنتی و بازاریابی سنتی

همانطور که می دانید بازاریابی اینترنتی با روش های سنتی بازاریابی متفاوت است. چرا که در روش های سنتی، بازاریابی اغلب به صورت حضوری و چاپی و گاها تلفنی بوده است و با تماس گرفتن و یا چاپ بروشورها و آگهی در مجله و روزنامه ها به معرفی کسب و کار و محصولات خود می پرداختند. این روش از بازاریابی اغلب برونگرا بوده است. اما امروزه کمتر از روش های سنتی در کسب و کار و بازاریابی خود استفاده می کنند. با روی کار آمدن اینترنت و استفاده گسترده تر از آن در میان اکثر مردم بازاریابی هم به صورت آنلاین و درونگرا شده است.

بازاریابی اینترنتی

اما جالب است بدانید که علی رغم شکل نوین بازاریابی و غیر حضوری شدن آن، همچنان هم تعداد افراد زیادی هستند که از روش های سنتی نظیر چاپ بروشور، بیلبورد و… استفاده می کنند که بررسی چرایی آن در این مطلب گنجانده نمی شود.

بازاریابی اینترنتی

مزیت های بازاریابی اینترنتی

از مزیت های استفاده از روش های آنلاین برای بازاریابی می توان به دریافت بازخوردها و آنالیز میزان رضایت و کیفیت عملکرد شخص فروشنده اشاره کرد. این در حالیست که در روش های سنتی بعضا شما بیلبورد یا بروشوری را چاپ کردید و گروه زیادی از مخاطبان هم آن را مشاهده کردند. اما در ادامه راهی برای آنالیز و بررسی و دریافت بازخورد از آن محصول ارائه شده را در اختیار ندارید.

بازاریابی اینترنتی

از دیگر مزیت های بازاریابی اینترنتی راه اندازی کمپین است. کمپین در میزان فروش و جذب مخاطب نقش به سزایی را انجام می دهد. در این خصوص مفصل در مبحث کمپین صحبت کرده‌ایم. همچنین لازم به ذکر است که بدانید در بازاریابی اینترنتی شما می توانید مشتریانتان را دسته بندی کنید. برای هر گروه متناسب با ویژگی و هدف آن گروه معرفی محصول داشته باشید.

بازاریابی اینترنتی

نهایتا اگر بخواهیم تیتروار و مختصر به مزیت های بازاریابی اینترنتی اشاره کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بررسی و اندازه‌گیری تاثیر کانال‌های مختلف
  • بررسی رفتار مشتری و دریافت بازخورد
  • دسترسی سریع و راحت
  • هزینه‌های عملیاتی پایین
  • هدف‌گیری مشتری
بازاریابی اینترنتی

مسیر خود را مشخص کنید

اگر قصد دارید که بازاریابی اینترنتی خود را راه بیاندازید در ابتدا به خوبی مسیرتان را روشن کنید. مشخص کنید قرار است دقیقا چه حرفه ای را با چه امکاناتی راه بیاندازید. سپس یک روش برای انجام بازاریابی اینترنتی خود در نظر بگیرید که به واسطه آن بتوانید گروهی مخاطب برای خود جمع کرده و کسب و کار و محصولاتتان را به آن ها معرفی کنید. اینکه تصمیم دارید از چه ابزاری برای بازاریابی اینترنتی خود استفاده کنید به نظر شخصی شما بستگی دارد. اما لازمه هر ابزاری تقویت و بهبودی آن است که این امر بیشتر از هر ابزار دیگری شامل وب سایت می شود.

بازاریابی اینترنتی

شما برای بهبود بخشیدن و بالا بردن سطح کیفیت ابزار مورد نظرتان در شبکه های اجتماعی نیازمند جذب بالایی از مخاطب هستید. یکی از روش هایی که به شدت جواب می دهد انجام تبلیغات در سطحی گسترده است. در خصوص وب سایت ها هم می توان به سئو کردن و همچنین کار کردن بر روی کلمات کلیدی اشاره نمود.

بیشتر بخوانید
اصول برند مارکتینگ

داشتن یک هشتگ خوب در شبکه های اجتماعی و انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سایت بهترین روش برای جذب مخاطب و بهبود کیفیت ابزار شما برای انجام بازاریابی اینترنتی است.

بازاریابی اینترنتی

سخن آخر

ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفید و جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا اگر قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید و یا حتی مشغول به آن هستید، با آن بیشتر از پیش آشنا شوید.

اگر در حوزه کار و فعالیت اینترنتی خود نیازمند کمک و راهنمایی هستید و می خواهید رونقی دو چندان به کارتان بدهید روی کمک مجموعه اتوپیا حساب کنید.

5/5 - (1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *