204 2004 0936

سئو چیست؟

اصطلاح سئو «SEO» در اصل مخفف کلمه «Search Engine Optimization» می‌باشد. معنی آن بهبود برای موتور جستجو می‌باشد و عبارت است از افزایش مقدار و کیفیت ترافیک به وب‌سایت شما از طریق نتایج ارگانیک موتور جستجو.

تجزیه و تحلیل مفهوم سئو

برای درک بهتر معنای واقعی سئو، همراه ما باشید تا این تعریف را تجزیه و تحلیل کرده و قسمت‌های مختلف آن را بررسی کنیم.

کیفیت ترافیک

تاثیر ترافیک سایت در سئو

بگذارید با مثالی ساده این موضوع را مطرح کنیم. فرض کنید مخاطبان زیادی به سمت وب‌سایت شما جذب شده‌اند. اما این مخاطبان که توسط گوگل به وب‌سایت شما آمده‌اند، به دلیل این است که گوگل شما را منبع مناسبی برای اطلاعات در مورد محصولات شرکت اپل (apple) معرفی کرده است؛ در حالی که شما فروشنده میوه سیب (apple) هستید.

این ترافیکی که شما به دست آورده‌اید اصطلاحا ترافیک بی‌کیفیتی است و علاوه بر این که بازدهی مناسبی برای شما ندارد، باعث خراب شدن رتبه شما در گوگل نیز می‌شود، زیرا مخاطبان برای محصولات شرکت اپل (apple) به وب‌سایت شما آمده‌اند اما شما میوه سیب (apple) می‌فروشید و این باعث می‌شود مخاطبان به سرعت از وب‌سایت شما به صفحه قبل برگردند و شما امتیاز منفی کسب کنید.

مقدار ترافیک

هنگامی که مخاطب هدف با کلیک بر روی لینک‌های شما که در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل قرار دارند، وارد وب‌سایت شما می‌شود باعث جذب ترافیک بر روی وب‌سایت شما می‌شود که اصطلاحا به آن «SERP» می‌گویند. این میزان ورودی از این طریق، مقدار ترافیک ورودی وب‌سایت شما از طریق موتور جستجوی گوگل محاسبه می‌شود. قاعدتا هر چقدر مقدار ترافیک بیشتر باشد، بهبود وب‌سایت شما در نتایج موتور جستجو را به همراه خواهد داشت.

نتایج ارگانیک

تبلیغات «گوگل ادوردز» بخش قابل توجهی از ورودی‌ها از طریق نتایج گوگل «SERP» را برای شما فراهم می‌کنند. نتایج ارگانیک یا ترافیک ارگانیک به ورودی‌هایی می‌گویند که از طریق تبلیغات به وب‌سایت شما وارد نشده باشند و شما هزینه‌ای بابت آن به گوگل پرداخت نکرده باشید.

عملکرد سئو چگونه است؟

عملکرد سئو

شما ممکن است موتورهای جستجو را به عنوان وب‌سایتی برای پرسیدن سوالات خودتان در نظر گرفته باشید و تصور کنید گوگل، بینگ، یاهو و یا هر موتور جستجوی دیگری را که استفاده می‌کنید به صورت جادویی و بالقوه پاسخ شما را با لیستی طولانی از لینک‌ها می‌دهند.

خب این برداشت شما درست است. اما آیا تا حالا برای شما سوال پیش آمده است که به چه صورتی این اتفاق می‌افتد؟
نحوه کار به این صورت است، گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری که استفاده می‌کنید، دارای یک سری ربات یا اصطلاحا خزنده است که اطلاعات مربوط به تمام محتوایی را که می‌توانند در اینترنت پیدا کنند جمع‌آوری می‌کنند. خزنده‌ها همه این 0 و 1 ها را برای ایجاد فهرست به موتور جستجو باز می‌گردانند. سپس این محتواها از طریق الگوریتمی منظم و مرتب می‌شود که سعی می‌کند همه آن داده‌ها را با درخواست شما مطابقت دهد.

بخش S و E از مفهوم Seo

کل مباحثی که در این قسمت توضیح دادیم بخش S و E از مفهوم Seo بود که به معنای موتور جستجو و نحوه عملکرد آن بود. حال می‌خواهیم به اصلی‌ترین بخش یعنی بخش O از مفهوم Seo که بهینه‌سازی می‌باشد بپردازیم.

بخش O از مفهوم Seo

بخش O از Seo یا بهینه‌سازی قسمتی است که افرادی که محتواهای وب سایت را می‌نویسند و آن را در وب‌سایت‌های خود قرار می‌دهند در حال بهینه کردن این محتوا و آن سایت‌ها هستند تا موتورهای جستجو بتوانند آنچه را که می‌بینند و کاربرانی که وارد وب‌سایت می‌شوند را بهتر درک کنند.

بهینه‌سازی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. از تگ‌های عنوان و توضیحات متا گرفته تا طول مناسب متن و اشاره لینک‌های داخلی به صفحاتی که برای شما اهمیت دارند و می‌خواهید در نتایج گوگل بالا بیایند. اگر قصد بهینه‌سازی برای موتور جستجوی گوگل را دارید، وقت آن فرا رسیده است که تکنیک‌های موتورهای جستجو را در سایت خود اعمال کنید. تفاوتی ندارد که وب‌سایت شما به تازگی شروع به فعالیت کرده باشد یا وب‌سایتی قدیمی را بخواهید بهینه‌سازی کنید؛ به هر حال تیم متخصص اتوپیا در کنار شما هستند تا از ابتدایی‌ترین معیارها از انتخاب نام دامنه مناسب برای وب‌سایت شما گرفته تا بهترین روش‌ها برای لینک سازی‌های داخلی، شما را همیاری کنند.

5 مورد مهم در سئو وب سایت

  • کد نویسی استاندارد (Technical Seo)
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • آنالیز دائم
  • توجه به المان‌های مهم بهبود جایگاه
  • لینک‌ سازی

تولید محتوا

نقش تولید محتوا در سئو

یک وب‌سایت تا زمانی که محتوا نداشته باشد در واقع یک وب‌سایت نیست. سئو برای تولید محتوا دارای متغیرهای مختلفی است. تیم متخصص اتوپیا درباره تحقیق در مورد کلمات کلیدی مناسب وب‌سایت شما، نحوه تبلیغ نویسی مناسب برای سئو و نوع لینک سازی‌ها که به موتورهای جستجو کمک می‌کند بفهمند که محتوای شما واقعا چیست، به شما مشاوره می‌دهند.

گوگل معمولا عاشق محتواهای طولانی است. حالا چرا؟ چون گوگل فقط دنبال رضایت مخاطب است؛ بنابراین هر چقدر محتوا طولانی‌تر باشد جواب سوالای بیشتری را به مخاطب می‌دهد و مخاطب را راضی می‌کند. اما لازم است بدانید اگر محتوای خوب تولید می‌کنید لازم است که داخل محتوایی که روی وب‌سایت گذاشتید حتما از عکس استفاده کنید چون با استفاده از عکس خیلی راحت‌تر می‌توانید منظور خود را به مخاطب انتقال دهید.

اگر درباره موضوعی اطلاعات ندارید که باید مقاله کوتاه یا بلند بنویسید می‌توانید با جستجو و مشاهده 10 مقاله اول متوجه شوید که مقاله بلند نوشته شده یا کوتاه. پس سعی کنید روی مقاله‌های زیر 1000 کلمه اصلا وقت نگذارید. دنیای بهینه‌سازی موتور جستجو پیچیده و همیشه در حال تغییر است؛ به همین دلیل بهتر است برای نتیجه‌گیری بهتر و سریع‌تر این موضوع را به دست متخصصان اهل فن بسپارید تا در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با کلیک بر روی لینک زیر می توانید صفر تا صد تولید محتوای قوی را مطالعه نمایید.

صفر تا صد تولید محتوای قوی

سلسله مراتب مازلو و ارتباط آن با سئو

تا به حال درباره سلسله مراتب نیازهای مازلو چیزی شنیده‌اید؟ این یک نظریه روانشناسی است که اساسی‌ترین نیازهای انسان (مانند هوا، آب و ایمنی جسمانی) را نسبت به نیازهای پیشرفته‌تر (مانند عزت و تعلق اجتماعی) اولویت می‌دهد. این تئوری می‌گوید که شما نمی‌توانید بدون اطمینان از برآورده شدن نیازهای اساسی‌تر، به نیازهای پیشرفته دست پیدا کنید. عشق در صورتی که نتوانید نیازهای اصلی همچون هوا و آب را فراهم کنید اهمیتی ندارد.

در سئو نیز متخصصان خارجی همچین سلسله مراتبی را در نظر گرفته‌اند که 7 اصل دارد. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم:

  • ایجاد دسترسی برای ربات‌های موتورهای جستجو تا بتوانند وب‌سایت شما را بخوانند و اصطلاحا در آن بخزند
  • تولید محتوای جذاب و ارزشمند که نیاز مخاطبان شما را برآورده کند و آن‌ها از شما رضایت داشته باشند
  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای جذب موتورهای جستجو و در نهایت ایجاد ترافیک توسط مخاطبان
  • رابط کاربری عالی از جمله سرعت بارگذاری سریع و UX جذاب
  • لینک سازی‌های مناسب که باعث تقویت مطالب و بازدهی بیشتر مخاطبان بر روی وب‌سایت می‌شود
  • عنوان نویسی و URL های هدفمند که باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) مخاطبان می‌شود
  • علامت‌گذاری و طرح نویسی برای برجسته شدن و افزایش SERP ها

بهترین ابزار برای جستجوی کلمات کلیدی

جستجوی کلمات کلیدی برای سئو

جستجوی کلمات کلیدی به این شکل است که به شما کمک می‌کند تا برای صفحات وب‌سایت خود کلمات کلیدی مناسب را شناسایی کنید، چرا که تشخیص کلمات کلیدی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سئو وب‌سایت به حساب می‌آید. مخاطب شما با جستجوی کلمات کلیدی ای که برای وب‌سایت خود انتخاب می‌کنید می‌تواند مطالب شما را پیدا کند و محتوای شما را مطالعه کند که در نتیجه می‌تواند رتبه خوبی را برای شما در گوگل داشته باشد.

KwFinder

این ابزار تعداد جستجوهای ماهانه کلمات، ترند آن، سختی کلمه و تفکیک جستجوی آن بر اساس کشور و زبان را در اختیار شما قرار می‌دهد. لازم است بدانید که این ابزار خیلی دقیق نیست اما می‌تواند در تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک کند.

KeywordPro

یکی از بهترین ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی است. این ابزار زبان فارسی را پشتیانی می‌کند و کلمات کلیدی کوتاه و بلند را به صورت خیلی دقیق در اختیار شما قرار می‌دهد.

KeywordTool

Keywordtool یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی شناخته می‌شود و زبان‌های مختلفی را پشتیبانی می‌کند. به راحتی می‌توانید کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کنید اما برای دسترسی بهتر به دیگر تنظیمات لازم است نسخه‌ پولی آن را تهیه کنید.

هدف جستجوی کاربر (Search Intent)

نقش هدف جستجوی کاربر در سئو

هدف از جستجوی مخاطب (سرچ اینتنت) یعنی اون چیزی که مخاطب دنبال آن است و برای رسیدن به اون کلمه‌ای را در موتور جستجو تایپ می‌کند؛ پس هدف جستجوی مخاطب روی سئوی وب‌سایت تاثیرگذار است، چرا که برای گوگل اهمیت دارد محتوایی که به مخاطب نشان می‌دهد نیاز و هدف مخاطب را برطرف کند. بنابراین این که بتوانیم تشخیص دهیم مخاطب دنبال چه چیزی است می‌تواند باعث جذب ورودی بیشتر در سایت و رشد و رونق کسب و کار شود. زمانی که «Intent» مخاطب را پیدا کردید باید صفحات وب‌سایت را با توجه به نیاز او دسته‌بندی کنید.

Navigational

معمولا کاربر کلمه کلیدی و برند را با یکدیگر جستجو می‌کند که سریع‌تر به هدف خود برسد؛ یا این که مستقیما نام برند را به تنهایی جستجو می‌کند.

Informational

کاربر اطلاعات عمومی را جستجو می‌کند تا به رفع مشکل یا جواب درست دست پیدا کند. عموما در پست‌‌های بلاگی یا ویدیو می‌توانند مطلب مورد نظر خود را پیدا کنند.

Transactional

مخاطب دنبال محصولی است که بتواند آن را به صورت آنلاین خریداری کند یا قیمت آن را بداند. معمولا صفحات دسته بندی از محصولات تکی به مخاطب نمایش داده می‌شود.

Commercial

مخاطب قبل از خرید، محصول مورد نظر را جستجو می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره آن محصول بیابد. قسمت بلاگ وب‌سایت می‌تواند یک راه خوب برای تولید محتوای راهنما و نقد و بررسی باشد.

ابزارهای پر کاربرد گوگل در سئو

ابزارهای گوگل برای سئو

گوگل ابزارهای خوبی را برای تحلیل سئو در اختیار ما قرار داده است تا بتوانیم نتایج بهتری را نسبت به رقبا به دست آوریم.

سرچ کنسول گوگل (Google Search Console)

با استفاده از این ابزار می‌توانید وضعیت فعلی وب‌سایت از لحاظ ورودی، مشکلات فنی، امنیت وب‌سایت، آمار بک لینک و خیلی موارد دیگر را بررسی کنید.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

یکی دیگر از ابزارهای تحلیل وب‌سایت گوگل آنالیتیکس است؛ با استفاده از این ابزار می‌توانید ترافیک ورودی، رفتار مخاطب در وب‌سایت، نرخ تبدیل و اطلاعات مختلف و گزارشات خوبی را در اختیار مدیران وب‌سایت قرار دهید.

تگ منیجر (Tag Manager)

همانطور که از اسمش پیدا است از این ابزار برای مدیریت تگ‌های وب‌سایت می‌توانید کمک بگیرید. تگ‌ها کدهایی هستند برای جمع‌آوری اطلاعاتی خاص مانند تشخیص بیشترین کلیک کاربران، مدت زمان ماندن مخاطب در صفحه و… که در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها استفاده می‌شوند.

گوگل ترندز (Google Trends)

با کمک این ابزار می‌توانید آمار کلمات کلیدی جستجو شده در گوگل را مشاهده و با دیگر کلمات کلیدی مقایسه کنید. همچنین می‌توانید میزان جستجوی لحظه‌ای، میزان محبوبیت و بازه زمانی را بررسی کنید.

کیورد پلنر (Keyword Planner)

می‌توان گفت یکی از بهترین ابزارهای گوگل، کیورد پلنر است. با کمک این ابزار می‌توانید تعداد جستجوی کلمات کلیدی را برای تولید محتوا و بهینه‌سازی وب‌سایت به دست آورید و بررسی کنید. در نسخه رایگان کیورد پلنر می‌توانید به صورت کلی تعداد جستجوی ماهانه کلمات را شناسایی کنید.

پیج اسپید گوگل (Page Speed Google)

با کمک این ابزار می‌توانید سرعت لود وب‌سایت را تحلیل و بررسی کنید و مشکلات احتمالی را برطرف نمایید.

گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio)

با گوگل دیتا استودیو تمام داده‌ها را مانند گزارش‌های گوگل آنالیتیکس، گوگل ادورز و گزارش ویدیوها در یوتیوب و… را شناسایی کنید و همه را در یک داشبورد خصوصی مشاهده کنید.

بررسی تعداد سرچ کلمات کلیدی در گوگل ادز

ابزار گوگل ادز برای سئو

برای مشاهده تعداد جستجوی کلمات کلیدی می‌بایست وارد گوگل ادز شوید سپس گزینه « Start Now» را بزنید، بعد از لاگین شدن به اکانت، گزینه «New Google Ads Account» را بزنید و در انتهای صفحه روی «Switch To Export Mode» کلیک کنید. در مرحله بعد روی گزینه «Create an Account Without a Campaign» کلیک کنید. در بخش تکمیل اطلاعات، چون کسب و کار معلوم نیست و می‌خواهیم رایگان بررسی کنیم گزینه «Submit» رو بزنید و در قسمت بعد روی گزینه «Explore Your Campaign» کلیک کنید.

در منوی بالا «Tools & Settings» و «Planning & Keyword Planner» رو انتخاب کنید و سپس در قسمت «Discover New Keywords» در کادر مورد نظر کلمه کلیدی و زبان رو Persian و موقعیت رو «All Location» قرار بدهید و در آخر گزینه «Get Results» رو بزنید تا تعداد جستجو کلمه کلیدی موردنظر را بررسی کنید.