پوش نوتیفیکیشن چیست

اگر صاحب یکی از اپلیکیشن‌های موبایل باشید، آشنایی با مفهوم پوش نوتیفیکیشن برای شما اهمیت بسیاری دارد. البته ممکن است که بدانید منظور از پوش نوتیفیکیشن چیست، اما آنچه اهمیت دارد این است که آیا از این ابزار در راستای اهداف خود استفاده می‌کنید یا خیر؟

پوش نوتیفیکیشن یا اعلان‌ها برای افرادی که اپلیکیشن دارند، یک ابزار بسیار موثر است و موجب حفظ ارتباط با کاربران و مخاطبان می‌شود. البته اگر در استفاده از این ابزار زیاده‌روی نمایید، کاربران ممکن است شما را میوت کنند و این امر اصلا جالب و خوب نیست. در ادامه به بررسی کامل مفهوم پوش نوتیفیکیشن می‌پردازیم و مزایا و معایب آن را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

پوش نوتیفیکیشن چیست؟

پوش نوتیفیکیشن چیست؟

روزانه صدها نوتیفیکیشن از اپلیکیشن‌های مختلف روی گوشی هوشمند هریک از ما ظاهر می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های آموزش زبان، برنامه‌های بانکی و حتی فروشگاه‌های مختلف، در طی روز پیامک و نوتیفیکیشن بسیار برای ما می‌فرستند. همان‌طور که می‌دانید پس از نصب یک اپلیکیشن برای شما پیام ارسال می‌شود. این نوع پیام‌ها با اهداف مختلف فرستاده می‌شوند و کاربر اطلاعات خود را شخصا وارد می‌کند تا برای وی پوش نوتیفیکیشن ارسال شود. لازم به ذکر است که برخلاف گمان بسیاری از افراد این سرویس کاملا با سرویس پیام کوتاه متفاوت است و هدف آن تبدیل کاربرهای بالقوه به مشتریان وفادار است.

کاربرد پوش نوتیفیکیشن تنها به اپلیکیشن‌ها خلاصه نمی‌شود و شما می‌توانید برای کاربران وب‌سایت خود نیز نوتیفیکیشن ارسال کنید و آن‌ها را به سایت برگردانید. جالب است بدانید که به کمک این ابزار شما می‌توانید کاربرانی که از صفحه خاصی از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند را در یک دسته‌بندی جداگانه قرار دهید و برای آن‌ها پوش نوتیفیکیشن مخصوص به خودشان را بفرستید.

به‌طورکلی می‌توان گفت پوش نوعی ابزار ارتباطی در دنیای دیجیتال است که برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها از آن جهت اطلاع‌رسانی به کاربران خود بهره می‌گیرند. این نوع نوتیفیکیشن‌ها به‌صورت پوش روی دستگاه کاربران ظاهر می‌شوند و هیچ نیازی به باز کردن برنامه یا وب‌سایت نیست. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت این اعلان‌ها شبیه به پیام متنی هستند، اما با این تفاوت که تنها برای کاربرانی ظاهر می‌شوند که برنامه خاصی را دانلود کنند.

به کمک پوش نوتیفیکیشن شما می‌توانید به مشتریان خود یادآوری کنید که از برنامه استفاده نمایند و در عین حال می‌‌توانید اطلاعاتی در رابطه با تبلیغات، به‌روزرسانی‌ها، پیام‌ها، فروش‌های آتی یا رسیدهای فروش به آن‌ها برسانید.

پوش نوتیفیکیشن‌ها چگونه کار می‌کنند؟

به‌طورکلی پیش از آنکه یک اعلان به‌صورت پوش در تلفن همراه کاربر ظاهر شود، انجام چند فرآیند ضروری است. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن برنامه خود را با سرویس OSPNS که همان سرویس اطلاع‌رسانی به‌صورت پوش در سیستم عامل است، فعال می‌کند و درنهایت برنامه را در فروشگاه‌های آنلاین بارگذاری می‌کند. لازم به ذکر است که این سرویس در همه دستگاه‌های عامل در گوشی‌های تلفن همراه هوشمند وجود دارد. کاربر هنگام دانلود برنامه از فروشگاه، حق انتخاب دارند که آیا می‌خواهد پوش نوتیفیکیشن دریافت کند یا خیر. حال اگر کاربران با دریافت این اعلان‌ها موافقت نمایند، از برنامه مستقیم پیام دریافت می‌کنند.

انواع پوش نوتیفیکیشن‌ها

انواع پوش نوتیفیکیشن‌ها

به‌طورکلی پیام‌های پوش نوتیفیکیشن بر اساس فضای نمایش به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • پوش نوتیفیکیشن وب دسکتاپ
  • پوش نوتیفیکیشن وب موبایل
  • پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های موبایل
  • پوش نوتیفیکیشن پوشیدنی‌های هوشمند ازجمله اپل واچ

در ادامه به بررسی کامل هریک از انواع ذکرشده پوش نوتیفیکیشن می‌پردازیم.

پوش نوتیفیکیشن وب دسکتاپ

پوش نوتیفیکیشن دسکتاپ تنها روی صفحه نمایش لپ‌تاپ یا کامپیوتر ظاهر می‌شود. برای دریافت این گروه از اعلان‌ها کاربر باید در سایت ثبت‌نام کرده باشد و یک نرم‌افزار خاص روی سیستم عامل خود نصب کرده باشد.

پوش نوتیفیکیشن وب موبایل

این نوع اعلان از طریق مرورگر به کاربر ارسال شده و در قسمت بالای صفحه نمایش گوشی ظاهر می‌شود. این پوش نوتیفیکیشن به‌گونه‌ای است که هر زمان که کاربر صفحه مرورگر خود را باز کند، با آن مواجه می‌شود.

شایان ذکر است که در برخی مواقع کاربر وارد سایت شما نمی‌شود؛ اما اگر اعلان سایت را فعال کرده باشد، پیام‌های ارسالی شما را بالای مرورگر خود مشاهده می‌کند. امروزه بسیاری از دیجیتال مارکترها از این روش جهت افزایش بازدید سایت و تعامل با کاربران خود بهره می‌گیرند.

بیشتر بخوانید
5 روش تبلیغاتی بهینه با گوگل

مطابق با شواهد به دست آمده با اجرای پوش نوتیفیکیشن وب، نرخ تبدیل سایت را می‌توان تا حد قابل توجه و خوبی افزایش داد.

پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های موبایل

برای دریافت این گروه از پوش‌ها شما باید اپلیکیشنی دانلود نمایید تا اعلان‌های مربوطه را دریافت نمایید. این نوع پوش نوتیفیکیشن موبایل در دو محل گوشی نمایش داده می‌شود که عبارت‌اند از: لاک اسکرین و محل مخصوص نوتیفیکیشن‌ها در بالای صفحه.

پوش نوتیفیکیشن پوشیدنی‌های هوشمند از جمله ساعت هوشمند

امروزه دستگاه‌های هوشمند ازجمله ساعت‌های هوشمند طرفداران بسیاری دارند. این دستگاه‌ها امروزه به گوشی هوشمند شما متصل می‌شوند و نوتیفیکیشن‌ها را مستقیم از آن دریافت می‌کنند. شما می‌توانید در موبایل و دستگاه هوشمند خود تنظیمات اعلان را به سادگی انجام دهید.

تفاوت میان پوش و پیام‌های متنی

تفاوت میان پوش و پیام‌های متنی

همان‌طور که گفتیم پوش نوتیفیکیشن و پیام متنی، روی صفحه گوشی موبایل کاربران به یک شکل نمایش داده می‌شوند. اما این نکته را در نظر داشته باشید برای آنکه به درستی روی صفحه گوشی شما نمایش داده شوند، باید به محدودیت کاراکترها توجه داشته باشید و پیغام خود را درست به اندازه محدودیت کاراکترها بنویسید. در سمت دیگر پیام‌های متنی می‌توانند طولانی باشند. چراکه کاربران می‌توانند آن را باز کرده و به‌صورت کامل بخوانند. لازم به ذکر است که اگر پوش نوتیفیکیشن طولانی باشد و به‌صورت کامل روی صفحه اول یا لاک اسکرین دیده نشود، روی دیده شدن و نرخ تبدیل اثر منفی می‌گذارد و در نهایت موجب می‌شود که پوش نرخ کلیک کم‌تری داشته باشد.

هنگام باز کردن پوش نوتیفیکیشن یک پیام متنی مشاهده می‌کنید، اما با این تفاوت که پیام شما را به برنامه پیام‌رسان انتقال می‌دهد. اما در سمت دیگر پوش شما را درست به همان اپلیکیشنی می‌برد که اعلان را برای شما ارسال کرده است.

پوش نوتیفیکیشن برای کاربرانی که آن را دریافت می‌کنند، کاملا رایگان است. اما پیام‌های متنی همیشه این‌گونه نیستند و کاربران ممکن است برای آن‌ها مجبور به پرداخت هزینه شوند. درنهایت خوب است بدانید که بسیاری از افراد، پیام‌های متنی با محتوای تبلیغاتی را هرزنامه یا اسپم می‌دانند. البته اگر به شماره تلفن مشتریان خود دسترسی داشته باشید، ارسال پیام‌های کوتاه ناخواسته، غیرقانونی و جرم است. به کمک پوش نوتیفیکیشن افراد می‌دانند که اعلان دقیقا از کجا به دستشان رسیده است و به عبارت دقیق‌تر واضح است که این اعلان متعلق به اپلیکیشنی است که خود روی تلفن همراهش نصب کرده است.

مردم اگر تمایل به دیدن پوش نوتیفیکیشن شما نداشته باشند، تنها کافی است که آن را خاموش کنند. درنتیجه می‌توان گفت قابل کنترل بودن این روش ارتباطی به‌وسیله کاربر، دلیل تمایزش از پیام‌های متنی است.

پوش‌های خوب و به‌جا، نرخ کلیک بسیار بالایی دارند. اما لازم به ذکر است که ارسال بی‌اندازه آن‌ها ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. چراکه امروزه بیش از نیمی از کاربران اپلیکیشن‌ها، این اعلان‌ها را آزاردهنده می‌دانند. البته حدود 26 درصد از افراد به آن‌ها علاقه دارند و از دریافت آخرین اخبار در رابطه با علایق خود لذت می‌برند.

در نهایت شما باید برای کسانی که می‌خواهند پوش نوتیفیکیشن دریافت کنند، یک محتوای ارزشمند فراهم آورید، بدون آنکه برای کاربرانی مزاحمت ایجاد کنید که پوش نوتیفیکیشن را مزاحم می‌دانند.

اهمیت استفاده از پوش نوتیفیکیشن

همان‌طور که گفتیم به کمک سرویس پوش نوتیفیکیشن، بازدیدکننده سایت یا کاربران اپلیکیشن شما، در بالای مرورگر یا تلفن همراه خود یک پیام دریافت می‌کنند. این روش موجب برقراری یک ارتباط سریع میان شما و کاربران می‌شود. به کمک این اعلان بلافاصله توجه کاربران به این موضوع جلب می‌شود که در سایت یا اپلیکیشن حضور ندارند. البته شما می‌توانید اطلاعات جدیدی نیز به کاربران نشان دهید و به این ترتیب بازدید سایت خود را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید
بهترین روش بهینه سازی نرخ تبدیل | CRO چیست ؟

چه نوع اعلان‌هایی را می‌توان به‌صورت پوش نوتیفیکیشن ارسال کرد؟

چه نوع اعلان‌هایی را می‌توان به‌صورت پوش نوتیفیکیشن ارسال کرد؟

به‌طورکلی شرکت‌ها می‌توانند با توجه به استراتژی‌های بازاریابی از پوش‌ها استفاده نمایند. مهم‌ترین و آشناترین این اعلان‌ها عبارت‌اند از:

اعلان‌های تبلیغاتی

همان‌طور که از نام این نوع اعلان‌ها مشخص است، با هدف فروش کالاها و خدمات بکار گرفته می‌شوند و به‌روزرسانی خریدهای آتی را به کاربران اطلاع می‌دهند.

اعلان‌های یادآوری

پوش‌ها یک عمل یا اقدام خاص را به کاربران یادآوری می‌کنند. البته می‌توانند برنامه‌ها یا قرارهای مربوط به یک اپلیکیشن را به آن‌ها یادآوری نمایند.

اعلان‌های فان و سرگرمی

امروزه صاحبان برنامه می‌توانند برای موارد فان و سرگرم‌کننده از پوش نوتیفیکیشن بهره گیرند و برای جذب کاربر به وی پیام برسند. برای مثال صاحبان کسب و کارها می‌توانند یک پرسش و پاسخ یا حقایق منحصربه‌فرد در رابطه با کشورهای مختلف برای کاربران اپلیکیشن‌های گردشگری ارسال نمایند.

اعلان‌های مکان جغرافیایی

پیش از آنکه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن بتوانند از این نوع اعلان بهره گیرند، از کاربران خود اجازه دسترسی به مکان دریافت می‌کنند. حال با توجه به موقعیت مکانی برای کاربران خود رویدادهای نزدیک محل سکونت آن‌ها را ارسال می‌کنند.

اعلان‌های بازخورد

صاحبان اپلیکیشن امروزه می‌توانند با ارسال درخواست بازخورد بر اساس محصولات یا خدمات، مشتریان بسیاری را جذب نمایند. لازم به ذکر است که این نوع اعلان حاوی لینکی است که مشتریان را به‌صورت مستقیم به یک نظرسنجی آنلاین می‌برد تا به شرکت بگویید از خدمات ارائه شده راضی هستید یا خیر.

اعلان‌های خرید

شرکت‌ها از این اعلان‌ها برای اطلاع مشتریان از وضعیت سفارش‌ها و خریدهای خود استفاده می‌کنند. البته کسب و کارها می‌توانند اعلان‌های مربوط به رسید حمل و نقل و تحویل را نیز به‌وسیله این اعلان‌ها ارسال نمایند.

اعلان‌های پیگیری

از دیگر اعلان‌های قابل ارسال با پوش نوتیفیکیشن می‌توان به اعلان‌های پیگیری اشاره کرد. برای مثال شما می‌توانید با این برنامه مشتریانی را پیگیری کنید که مدت‌های طولانی است از این برنامه استفاده نکرده‌اند.

مزایا و معایب پوش نوتیفیکیشن

مزایا و معایب پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن مزایا و معایب بسیاری دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای پوش نوتیفیکیشن

به‌طورکلی مهم‌ترین مزایای پوش نوتیفیکیشن عبارت است از:

تعامل فوری

پوش‌ها فوریت بسیار بالایی دارند و برای کاربران بستری را فراهم می‌آورد که به‌سرعت به اطلاعات جدید و اعلان‌ها پاسخ دهند.

افزایش مشارکت

از دیگر مزایای پوش نوتیفیکیشن این است که موجب افزایش مشارکت کاربران می‌شوند و کاربران می‌توانند با اطلاعات جدید آشنا شوند.

حفظ حریم شخصی

در پوش نوتیفیکیشن هیچ اجباری ندارد که کاربران اطلاعات خود را وارد نمایند و همین امر موجب افزایش اشتراک آن‌ها می‌شود.

تعامل با کاربران غیر فعال

به‌طورکلی اگر کاربران برنامه یا وب‌سایت شما را بسته باشند، پوش‌ها می‌توانند آن‌ها را به سایت شما بازگردانند.

قابلیت تنظیمات زمان و مکان

در پوش نوتیفیکیشن امکان استفاده از تنظیم زمان و دفعات اعلان‌ها و تنظیمات خاص بر اساس مکان در تمامی نسخه‌ها وجود دارد.

توسعه وفاداری کاربر

ارسال اطلاعات مهم و مفید به کاربران موجب توسعه وفاداری آن‌ها نسبت به اپلیکیشن یا وب‌سایت شما می‌شود.

سهولت در استفاده

پوش‌ها برای استفاده ساده و سریع هستند و هیچ نیازی به باز کردن برنامه یا صفحه وب ندارند.

معایب پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن علاوه بر مزایای بسیار معایبی نیز دارند که به‌طورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

ناپایداری تجربه کاربری

ارسال نوتیفیکیشن‌های بیش از حد ممکن است موجب ناپایداری تجربه کاربری شود و ممکن است کاربران آن‌ها را نوعی مزاحمت بدانند.

احتمال اشباع

ارسال نوتیفیکیشن‌های بیش از حد ممکن است موجب اشباع شود. به عبارت دقیق‌تر کاربران ممکن است اطلاعات دقیق‌تر را از دست دهند یا اینکه از دریافت نوتیفیکیشن‌ها خسته شوند.

ایجاد مزاحمت برای کاربران

اگر از پوش‌ها به درستی استفاده نشود، کاربران آن‌ها را نوعی پیام مزاحمت می‌دانند و این امر برای آن‌ها آزاردهنده است.

عدم دریافت توسط برخی دستگاه‌ها و کاربران

از دیگر معایب پوش نوتیفیکیشن این است که ممکن است برخی از دستگاه‌ها از این اعلان پشتیبانی نکنند و به‌صورت پیش فرض آن را مسدود نمایند.

بیشتر بخوانید
تبلیغ نویسی چیست ؟ چگونه تبلیغ نویسی کنیم ؟

محدودیت‌های پلتفرم

به‌طورکلی برخی از پلتفرم‌ها ممکن است برای ارسال پوش نوتیفیکیشن محدودیت داشته باشند و شما نتوانید از آن‌ها بهره گیرید.

چه مرورگرهایی از پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی می‌کنند؟

چه مرورگرهایی از پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی می‌کنند؟

به‌طورکلی مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا و سافاری از خدمات پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی می‌کنند. لازم به ذکر است که شکل ظاهری نوتیفیکیشن‌ها در هر مرورگر متفاوت است و به نوع سیستم عامل بستگی دارد.

هنگام ارسال اعلان در مرورگرهای مختلف بهتر است برخی نکات را در نظر بگیرید که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • پیام‌های پوش نوتیفیکیشن در حالت ناشناس کار نمی‌کنند.
  • نوتیفیکیشن‌های وب در مرورگر داخل اپلیکیشن نظیر: فیس‌بوک و اینستاگرام کارایی و عملکرد ندارند.
  • پوش نوتیفیکیشن وب در برخی از دستگاه‌های اندروید نشان داده نمی‌شوند.
  • و…

نکاتی برای اجرای موفق پوش نوتیفیکیشن

برای اجرای موفق یک پوش نوتیفیکیشن باید برخی نکات را در نظر داشت که به‌طورکلی مهم‌ترین و موثرترین آن‌ها عبارت است از:

محتوای قانع‌کننده بنویسید

پیام شما باید با توجه به مخاطب هدف نوشته شود. برای این امر باید نیازهای مخاطب خود را بشناسید و در پیام خود به آن‌ها پاسخ دهید. البته شما می‌توانید از تصویر و ویدئو نیز جهت انتقال پیام‌های خود استفاده کنید و به این ترتیب تاثیر بیش‌تری در ذهن مخاطبان خود بگذارید.

پیشنهاد ما به شما این است که هنگام نوشتن پوش نوتیفیکیشن از اصطلاح‌های تخصصی استفاده نکنید و تا حد امکان ساده و مختصر بنویسید تا مخاطب شما با خواندن پیام درک کند که از کلیک کردن روی نوتیفیکیشن چه سودی به وی می‌رسد.

اضطرار ایجاد کنید

با اعلام کد تخفیف مدت‌دار یا خرید یک محصول در زمان مشخص شما می‌توانید اضطرار ایجاد نمایید. چراکه کاربر در این شرایط برای ثبت کد تخفیف و خرید از سایت، زمان محدودی دارد و باید در همان زمان خرید خود را ثبت کند.

به‌طورکلی با پوش نوتیفیکیشن و زمان محدود شما می‌توانید مشتری‌های بیش‌تری را وادار نمایید که به پیشنهاد شما واکنش نشان دهند.

از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید

شما می‌توانید در نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی مختلف خود را معرفی کنید تا از این طریق هم ورودی‌های بیش‌تری به کانال‌های خود داشته باشید و هم مخاطبانتان را بیش‌تر با خود همراه کنید.

نوع نوتیفیکیشن را انتخاب نمایید

با آزمون و خطا می‌توانید به سادگی نوع پوش نوتیفیکیشن خود را انتخاب نمایید و شما می‌توانید نوتیفیکیشن اطلاع‌رسانی یا کد تخفیف زمان‌دار بفرستید.

پیشنهاد ما این است که نوع پیام را متناسب با نیاز کاربران هدف خود تعیین نمایید. البته محصولات و خدمات خود را نیز در نظر داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که پیام ارسالی احساسات کاربران شما را در بر می‌گیرد.

مشتری‌ها را تفکیک کنید

ارسال نوتیفیکیشن به تمام مشتری‌ها، تعامل را کم می‌کند. به همین خاطر پیام‌ها را شخصی‌سازی کرده و مشتریان خود را دسته‌بندی نمایید.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی مفهوم پوش نوتیفیکیشن پرداختیم و مزایا و معایب آن را بیان کردیم. همان‌طور که گفتیم برای افرادی که اپلیکیشن دارند، یک ابزار بسیار موثر است و موجب حفظ ارتباط با کاربران و مخاطبان می‌شود. البته اگر در استفاده از این ابزار زیاده‌روی نمایید، کاربران ممکن است شما را میوت کنند و این امر اصلا جالب و خوب نیست.

پوش نوتیفیکیشن نوعی ابزار ارتباطی در دنیای دیجیتال است که برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها از آن جهت اطلاع‌رسانی به کاربران خود بهره می‌گیرند. این نوع نوتیفیکیشن‌ها به‌صورت پوش روی دستگاه کاربران ظاهر می‌شوند و هیچ نیازی به باز کردن برنامه یا وب‌سایت نیست. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت این اعلان‌ها شبیه به پیام متنی هستند، اما با این تفاوت که تنها برای کاربرانی ظاهر می‌شوند که برنامه خاصی را دانلود کنند.

به کمک پوش نوتیفیکیشن شما می‌توانید به مشتریان خود یادآوری کنید که از برنامه استفاده نمایند و در عین حال می‌‌توانید اطلاعاتی در رابطه با تبلیغات، به‌روزرسانی‌ها، پیام‌ها، فروش‌های آتی یا رسیدهای فروش به آن‌ها برسانید.

5/5 - (1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *