204 2004 0936

کمپین تبلیغاتی چیست؟

به سبب افزایش میزان وقت گذرانی افراد در دنیایی فرای محیط واقعی زندگی، میزان فعالیت ها و چگونگی برقراری روابط هم نیز شکل و ظاهری متفاوت به خود گرفته اند. یکی از فعالیت هایی که امروزه به صورت چشمگیری در حال برگزاری است، کمپین ها می باشند.

کمپین تبلیغاتی

شاید بیشترین نامی را که از کمپین تبلیغاتی شنیده ایم مختص بازه‌های زمانی خاصی مانند کمپین شب یلدا باشد. اما هنوز هم دقیقا نمی دانیم کمپین چیست؟ چطور و برای چه قصدی برنامه ریزی می شود؟

کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی چیست؟؟؟

«کمپین ها در اصل یکسری برنامه های از پیش تعیین شده ای هستند که با اهداف اقتصادی مشخص شده ای از طریق رسانه های مختلف به کاربران ارائه می شوند».

کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی با تبلیغات روتین و روزانه متفاوت هستند و وجه تمایز آنان در اجرای کمپین ها در طول دوره زمانی خاص است. کمپین در لغت به معنای کارزای تبلیغاتی است؛ یعنی چه؟!

به این معنا که سایت ها و فعالان در حوزه های مختلف برای یک بازه زمانی مشخص تصمیم به طراحی، برنامه ریزی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی در حوزه فعالیت خود می کنند که این کمپین ها می توانند برای یک مناسبتی خاص مانند شب یلدا برپا شوند و یا بدون مناسبت همگانی مانند کمپین تبلیغاتی بانک آینده برگزار می شوند. پیش از آن که یک کمپین تبلیغاتی برقرار شود می بایست مواردی همچون؛ هدف، مخاطب و دوره زمانی آن مشخص باشد.

اما حال نوبت به نکات مهم برای راه اندازی یک کمپین می رسد. اگر قصد راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی را دارید حتما تا انتهای مطلب با اتوپیا همراه باشید.

مشخص کردن هدف

از گام های نخست و اساسی در حوزه راه اندازی کمپین تبلیغاتی، تعیین هدف است. به این صورت که باید هدف از برپایی کمپین مورد نظرتان را بدانید و به صورت مشخص شده ای بر اساس همان هدف از پیش تعیین شده مابقی راه را برنامه ریزی کنید.

متاسفانه در تعیین هدف از سوی کاربران سهل انگاری هایی صورت می گیرد که این موضوع باعث لطمه وارد شدن به کمپین برقرار شده، می شود. برخی از افراد باور غلط و نادرستی در خصوص برگزاری یک کمپین تبلیغاتی دارند و گمان می کنند که همیشه هدف از تبلیغ کسب درآمد و فروش بیشتر است! بله شاید در اکثر مواقع تبلیغات برای فروش بیشتر صورت بگیرد اما لزوما تنها هدف اجرا این نیست. موضوع مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که یک هدف مشخص شده می بایست تا حدالامکان به صورت کمی و قابل اندازه گیری باشد.

کمپین تبلیغاتی

مشخص کردن بازار هدف و مخاطب

از نکات مهم دیگری که وجود دارد مشخص شدن بازاری است که قرار است کمپین و تبلیغات مختص آن اجرا شود که در پیرامون همین موضوع می توان به مشخص کردن مخاطب مختص کمپین مشخص شود. حال این موضوع یعنی چه؟؟ هر چه کمپینی که قرار است راه اندازی شود مشخص شده تر باشد و معلوم باشد که قرار است برای چه بازاری و با چه مخاطبی راه اندازی شود، برنامه ریزی و احتمال کسب موفقیت آسان تر خواهد بود.

کمپین تبلیغاتی

چرخه عمر محصول

در تدوین یک تبلیغ و راه اندازی کمپینی برای محصولی خاص، می بایست عمر و قدمت آن محصول مدنظر بررسی شود. زیرا نوع و سبک کار و اجرای طرح تبلیغاتی کمپین بنا به تاریخچه و سن آن محصول متفاوت خواهد بود. قطعا محصولی که به صورت نوستالژی است با محصولی که به تازگی وارد بازار فروش شده است با سبک و سیاقی متفاوت آماده تبلیغ و راه اندازی برای کمپین می شود.

کمپین تبلیغاتی

محتوای کمپین تبلیغاتی

محتوای تبلیغاتی دقیقا همان چیزیست که قرار است کمپین بر اساس آن راه اندازی شود و مخاطب با دیدن این محتوا با کمپین ارتباط می گیرد. خوشبختانه در حوزه تولید محتوای کمپین تلاش های بسیار بالایی صورت می گیرد.
نکته بسیار مهمی که در محتوای کمپین تبلیغاتی باید بدانید این است که شاید هر چه یک پیام تبلیغاتی جلوه و حالیت خاص داشته باشد بهتر است و باعث می شود که نظرها بیشتر جلب آن شود اما این موضوع به هر طریق و قیمتی نباید باشد و به گونه ای طراحی نشود که باعث سردرگمی و گیج شدن مخاطب شود.

شاید به جرات بتوان گفت که بعد از تعیین هدف، مهم ترین موضوع در راه اندازی یک کمپین محتوایی مناسب است. دقیقا نکته مهم ماجرا همین است که مخاطب با دیدن یک پیام خوب و مناسب و یکبار دریافت کردن آن بیشتر پیگیری می کند تا چندین موضوع را از شما دریافت کند و به صورت مداوم پیام های از سوی شما ارسال شود.

کمپین تبلیغاتی

تعیین میزان بودجه

اینکه شما بدانید دقیقا قرار است تا سقف چه بودجه ای هزینه کنید بسیار کمک کننده خواهد بود. برخی از شرکت های بزرگ پیش از آن که دست به این قبیل کارهای بزرگ بزنند برنامه ریزی هایی را در خصوص میزان بودجه در نظر گرفته شده خود انجام می دهند. البته گفتنی است که در هنگام ورود به پروسه های تبلیغاتی همیشه همه چیز به همان صورتی که برنامه ریزی کرده اید پیش نمی رود و گاها میزان بودجه کنار گذاشته شده کفاف کار را نمی دهد.

راه اندازی کمپین های تبلیغاتی در حوزه های مختلفی برگزار می شوند که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تبلیغات تجاری: این نوع تبلیغات به‌ طور مستقیم، مصرف‌کننده را هدف قرار نمی‌دهد بلکه برای نهادهای مختلفی که بر دستیابی به مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارند، در نظر گرفته ‌شده است. این نهادها عبارتند از: توزیع‌کنندگان، عمده‌فروشان، خرده‌فروشان و واسطه‌ها

تبلیغات مصرف‌کننده: هدف این کمپین، اطلاع‌رسانی به مشتریان در مورد مزایا و خصوصیات محصول و متقاعد کردن آن‌ها برای خرید محصول است

تبلیغات عمومی: تبلیغ یک محصول خاص که توسط اتحادیه تجاری یا کنسرسیوم تولیدکنندگان و تمین‌کنندگان انجام می‌گیرد. یک تولیدکننده خاص را تبلیغ نمی‌کند، بلکه از مزیت‌های یک محصول خاص می‌گوید

تبلیغات محصول: بر تبلیغ منافع و مزایای محصول مانند قیمت، کارایی و ارزش تمرکز دارد

تبلیغات برند: تمرکز اصلی تبلیغ بر روی برند است و در بعضی موارد متوجه محصول می‌شود. این نوع کمپین معمولا با محوریت ساخت تصاویر اثرگذار بر مشتری فعالیت می‌کند

تبلیغات گستره‌ای از محصولات: در آن یک رنج از محصولات تولیدشده توسط یک کارخانه تبلیغ می‌شوند

تبلیغات شرکتی: این کمپین یک شرکت خاص را تبلیغ می‌کند تا سرمایه‌گذاران اقتصادی جدید یافت شوند و وضعیت شرکت در بازار بورس بهبود یابد. کمپین‌های تبلیغات خرده‌فروشی برای ترویج کسب ‌و کارهای خصوصی و خرده‌فروشی تشکیل می‌شوند

تبلیغات مشارکتی: در این کمپین هزینه‌های تبلیغات در سطح محلی بین یک خرده‌فروش، یا عمده‌فروش و تولیدکننده تقسیم می‌شوند

تبلیغات پاسخ مستقیم: این کمپین با ایجاد تعامل مستقیم بین بازاریاب و مشتری، نتایج و بازخوردهای مناسبی را برای صاحبان مشاغل فراهم می‌کند

تبلیغات خدمات عمومی: این نوع کمپین غیرتجاری است و برای اطلاع‌رسانی عموم مردم از طریق تلویزیون، رادیو و رسانه‌های دیگر فعالیت می‌کند. تمرکز اصلی این کمپین بر ارتقای سطح اطلاعات مردم در مورد یک موضوع خاص است

تبلیغات بازاریابی دیجیتال: این نوع کمپین از تکنولوژی‌های دیجیتال برای تبلیغات، تعامل با مشتریان و افزایش درآمد شرکت استفاده می‌کند و انواع مختلفی دارد

نهایتا