در عصر امروزه یکی از واژه‌های پرکاربرد، کمپین تبلیغاتی نام دارد. همان‌گونه که از نام کمپین تبلیغاتی پیداست، این موسسات وظیفه تبلیغات برای درخواست کنندگان و یا صاحبان کسب و کارها را بر عهده می‌گیرند. اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا سایر مردم به کمک کمپین تبلیغاتی خواهند توانست جزئیات بیشتری را در ارتباط با کسب و کار خود در اختیار عموم مردم قرار دهند و در نتیجه این عمل، به پیشرفت، رونق و افزایش ارائه خدمات یا فروش محصولات کمپانی خود، یاری برسانند.

در این محتوا قصد داریم تا شما را با کمپین تبلیغاتی، مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی و رایج‌ترین روش‌های تبلیغ در این کمپین‌ها آشنا کرده و اطلاعات مفید و کارآمدی در ارتباط با آنها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بدین جهت توصیه می‌کنیم تا انتهای این محتوا با اتوپیا همراه باشید.


مطالبی که در این محتوا مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • کمپین تبلیغاتی
  • مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی
  • روش‌های تبلیغ در کمپین تبلیغاتی
  • کلام آخر
  • سوالات متداول
کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی

از مهم‌ترین عواملی که از دیرباز تاکنون به هنگام بررسی و توصیف کمپین تبلیغاتی مورد توجه عموم مردم قرار گرفته، می‌توان به حجم ریالی کمپین تبلیغاتی اشاره کرد. چرا که لازمه ایجاد این کمپین‌ها، وجود نقدینگی بالا به حد کافی می‌باشد.

به عبارتی می‌توان گفت که برخی از مواقع معیارهای مشخص و یکسانی برای ارزیابی کارآمدی قطعی و یا موثر واقع شدن کمپین تبلیغاتی وجود ندارد و یا حتی اگر وجود داشته باشد، به حد و حدود کمتری از معیارهای مربوطه بها داده شده است. همچنین لازم به ذکر است اغلب سازمان‌های کمپین تبلیغاتی در ایران که فعالیت مفیدی دارند در حوزه تهیه، اجاره و عرضه رسانه هم فعالیت کارآمدی ایجاد کرده‌اند.

به منظور آشنایی هر چه بیشتر با کمپین تبلیغاتی باید در نظر داشته باشیم که انجام هرگونه تبلیغات در هر فضایی، زیربناهای مشخصی دارد. از جمله این زیربناها می‌توان به الگوی 5M اشاره کرد.

این الگو ارکان انجام تبلیغات را با پنج واژه انگلیسی مشخص می‌کند. از جمله این واژه‌ها می‌توان به ترتیب به Mission (ماموریت)، Money (پول و بودجه)، Message (پیام)، Media (رسانه مورد استفاده) و Measure (ارزیابی اثربخش بودن تبلیغات) اشاره کرد. البته در برخی از کمپین‌های تبلیغاتی، این ترتیب حاکم نبوده و اولویت‌ها به گونه‌ای دیگر طراحی شده است.

با روی کار آمدن کمپین‌های تبلیغاتی، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از روش‌های پیش پا افتاده جهت تبلیغات استفاده می‌کردند، به موثر بودن تبلیغات رسانه‌ای، وجود تکنیک‌های کاربردی و در نهایت به وجود ابزارهای پیشرفته و خاص در این کمپین‌ها پی بردند.

البته توصیه می‌کنیم کسب و کارهای نوپا و تازه کار به منظور انجام تبلیغات‌های اولیه، به صورت مطلق به هیچ یک از کمپین‌های تبلیغاتی اعتماد نکنند. چرا که کسب و کار آنان در معرض خطر و اشتباه جبران ناپذیری قرار می‌گیرد.

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی

امروزه با توجه به افزایش کمپین‌های تبلیغاتی، اغلب با تبلیغات‌های بسیاری در دنیای بیرون و فضای مجازی رو به رو می‌شویم که ناخودآگاهانه نظرمان به سوی برخی از آنان جذب می‌شود. از جمله این تبلیغات می‌توان به تبلیغات شرکت‌هایی چون پودرهای شویند پرسیل، بیمه‌های عمر و مواردی از این قبیل اشاره کرد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که موفقیت کمپین تبلیغاتی در درازمدت به سادگی امکان پذیر نیست.

در ادامه لازم به ذکر است که عوامل گسترده‌ای برای موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی تاثیرگذار است. این عوامل شامل مجموعه عواملی از جمله قبل از اجرا، بعد از اجرا و در حین اجرا می‌باشد. هم‌اکنون قصد داریم تا در این بخش از محتوا، مراحل تخصصی طراحی یک کمپین تبلیغاتی را که منجر به موفقیت گردد، به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم:

شناخت وضعیت فعلی (تحلیل موقعیت برند)

یکی از مهم‌ترین مواردی که تمامی کمپین‌های تبلیغاتی در ابتدای مسیر آن را مورد بررسی قرار می‌دهند، شناسایی پتانسیل‌های تولید و بخش مالی مشتریان می‌باشد. چرا که عدم شناخت از وضعیت موجود، موجب ارائه خدمات غلط و در نهایت استفاده از تبلیغاتی ناکارآمد خواهد شد.

بدین منظور یک مشاور خوب در کمپین تبلیغاتی بهتر است پیش از منافع خود، به فکر برند مشتریان بوده تا بهترین و موثرترین روش را برای تبلیغات موثر پیدا کند. توصیه می‌کنیم تا کمپین‌های تبلیغاتی در ابتدای کار به سوالات زیر پاسخ دهند:

  • اکنون برند چه جایگاهی در بازار دارد و مزیت‌های رقابتی آن چیست؟
  • چه فرصت‌ها و تهدیداتی برای برند وجود دارد؟
  • در گذشته روش و ابزار تبلیغ برند مربوطه به چه نحوی بوده است؟
  • آیا نیازی به تغییر برخی از الگوهای محصول می‌باشد؟
  • با توجه به جایگاه برند، آیا تبلیغات برای برند موثر واقع می‌شود؟
  • میزان رضایت مشتریان فعلی از خدمات یا محصولات به چه میزانی می‌باشد؟

مشخص کردن بازار هدف و مخاطب

از نکات مهم دیگری که وجود دارد مشخص شدن بازاری است که قرار است کمپین و تبلیغات مختص آن اجرا شود که در پیرامون همین موضوع می توان به مشخص کردن مخاطب مختص کمپین مشخص شود. حال این موضوع یعنی چه؟؟ هر چه کمپینی که قرار است راه اندازی شود مشخص شده تر باشد و معلوم باشد که قرار است برای چه بازاری و با چه مخاطبی راه اندازی شود، برنامه ریزی و احتمال کسب موفقیت آسان تر خواهد بود.

هم‌اکنون برخی از رایج‌ترین اهداف کمپین‌های تبلیغاتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • افزایش سهم بازار
  • جذب مشتریان جدید و بالقوه
  • افزایش آمار فروش محصولات برند
  • افزایش آگاهی از برند برای مخاطبان هدف
  • معرفی خدمات یا محصولات جدید
  • دستیابی به بازارهای جدید و نوپا
  • افزایش تعامل و ارتباط با مشتریان فعلی
کمپین تبلیغاتی

تعیین لوکیشن و یا لوکیشن‌های هدف (موقعیت‌یابی)

این موضوع اشاره دارد به اینکه مشتریان هدفتان اغلب در چه اماکنی حضور پیدا می‌کنند؟ امروزه از جمله نکات حائز اهمیت، هدف‌گذاری کمپین تبلیغاتی بر اساس موقعیت جغرافیایی است. به عبارتی می‌توان گفت مناطقی که شما برای تبلیغات انتخاب می‌کنید، بر روی پیام تبلیغاتی، زمان تبلیغات، بودجه و انتشار آن تاثیر بسیاری دارد. بدین منظور توصیه می‌کنیم به منظور افزایش بازدهی در تبلیغات، شهرها یا اماکنی که قصد جذب مخاطبان هدفتان را از آن‌ها دارید، به طور دقیق مشخص کنید.

چرخه عمر محصول

در تدوین یک تبلیغ و راه اندازی کمپین تبلیغاتی برای محصولی خاص، می بایست عمر و قدمت آن محصول مدنظر بررسی شود. زیرا نوع و سبک کار و اجرای طرح تبلیغاتی کمپین بنا به تاریخچه و سن آن محصول متفاوت خواهد بود. قطعا محصولی که به صورت نوستالژی است با محصولی که به تازگی وارد بازار فروش شده است با سبک و سیاقی متفاوت آماده تبلیغ و راه اندازی برای کمپین می شود.

کمپین تبلیغاتی

محتوای کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی

انتخاب رسانه‌های تبلیغاتی تاثیرگذار

هر محصولی متناسب با نوع خود، از طریق یکی از روش‌های تبلیغات مورد توجه عموم قرار می‌گیرد. البته در مواقعی پیش می‌آید که مشاهده می‌کنید برخی از کمپین‌های تبلیغاتی بدون توجه به برند مورد نظر، رسانه‌ای نامرتبط با محصول را جهت انجام تبلیغات و تنها جهت کسب سود بیشتر به مشتریان معرفی و پیشنهاد می‌کنند. در نتیجه توصیه می‌کنیم تا برای افزایش بازدهی از تبلیغات خود، حتما از رسانه‌های متناسب با کسب و کار خود استفاده کنید.

انتخاب مناسب‌ترین زمان برای انتشار تبلیغات

با شیوع ویروس کرونا، اغلب کمپانی‌هایی که تبلیغات خود را از طریق بیلبوردها انجام می‌دادند، دست از کار کشیده و به سوی تبلیغات از طریق رسانه‌هایی چون اینستاگرام روی آوردند. چرا که نصب بیلبوردها ملزم به عبور و مرور افراد می‌باشد که با شیوع این بیماری، روش فوق بازدهی چندان مناسبی برای آنان نداشت. بنابراین از یکی دیگر از مهم‌ترین مولفه‌های طراحی کمپین تبلیغاتی می‌توان به زمان‌ انتشار پیام مورد نظر اشاره کرد.

یکپارچه سازی ارتباطات بازاریابی

یکپارچه سازی ارتباطات بازاریابی یک رویکرد مفهومی است که توسط اکثر سازمان‌ها برای تهیه و تدوین نقشه راه استراتژیک در خصوص پخش برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی ارائه می‌شود. یکپارچه سازی ارتباطات بازاریابی تحت عنوان یک استراتژی، جهت مدیریت تجارب مشتریان از تبلیغات و بازاریابی برای یک برند تدوین می‌شود. افراد به واسطه این مولفه خواهند توانست نتیجه‌ای بهتر حاصل کرده و تمام عوامل بازاریابی و تبلیغات را که اعم از روابط عمومی، بازاریابی مستقیم و رسانه‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل می‌‌باشد، ادغام کنند.

تعیین میزان بودجه

اینکه شما بدانید دقیقا قرار است تا سقف چه بودجه ای هزینه کنید بسیار کمک کننده خواهد بود. برخی از شرکت های بزرگ پیش از آن که دست به این قبیل کارهای بزرگ بزنند برنامه ریزی هایی را در خصوص میزان بودجه در نظر گرفته شده خود انجام می دهند. البته گفتنی است که در هنگام ورود به پروسه های تبلیغاتی همیشه همه چیز به همان صورتی که برنامه ریزی کرده اید پیش نمی رود و گاها میزان بودجه کنار گذاشته شده کفاف کار را نمی دهد.

برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات احتمالی

به عنوان مثال برای تبلیغات محصولات افرادی که تجارت خارجی انجام می‌دهند، مواردی چون دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. چرا که در دوره ریاست هر یک از آنان نتایج به خصوصی همراه بوده و تاثیرات بسیاری بر روند تجارت افراد می‌گذارد. بدین منظور کمپین شما می‌بایست فرصت‌ها و تهدیدهایی که متوجه کمپین شده را شناسایی کرده و تصمیم صحیحی در این باره اتخاذ کند. همچنین با پیش‌بینی این اتفاقات می‌توانید راهکارهایی اولیه برای مقابله و یا استفاده از آنها طراحی کنید تا در صورت لزوم آنها را اجرایی نمایید.

برنامه محتوایی و تقویم اجرایی

از برترین مولفه‌های موفقیت در کمپین تبلیغاتی که می‌بایست توجه ویژه‌ای به آن شود، برنامه یا تقویم اجرایی می‌باشد. چرا که هیچ برنامه تبلیغاتی بدون برنامه‌ریزی به موفقیت دست نخواهد یافت. در این تقویم‌ها که توسط کمپانی طراحی می‌شوند، وظایف و مسئولیت‌های هر واحد در روز و ساعت مشخص شرح داده شده تا در مقاطع مختلف انجام گرفته شود. بدین منظور خواهید توانست از اکسل و گوگل کلندر استفاده کنید تا هزینه‌های بالایی برای خرید نرم‌افزار پرداخت نکنید.

اندازه‌گیری نتایج

نهایی‌ترین مرحله طراحی کمپین تبلیغاتی، اندازه‌گیری نتایج می‌باشد. در این مرحله می‌بایست ارزیابی دقیقی از رویدادها به عمل آید. به نحوی که آمارهای موجود، نشان دهنده بازدید، بازخورد و جذب مخاطبان هدف باشد. این اندازه‌گیری جهت ارزیابی درصد دستیابی کمپین به اهداف ابتدایی صورت می‌گیرد. همچنین دسترسی به شاخص‌های عملکرد می‌تواند اتفاقاتی که در کمپین اجرا شده را ردیابی کنند.

روش‌های تبلیغ در کمپین تبلیغاتی

اگر بخواهیم در ارتباط با روش‌های تبلیغ در کمپین تبلیغاتی مثال‌هایی را برای شما عزیزان شرح دهیم، می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که برخی از سازمان‌ها و یا شرکت‌ها، تعداد بالایی از بیلبوردهای مختلف را در برخی نقاط و سطوح شهر در اختیار دارند. برخی دیگر نیز از رسانه‌های مکتوب مانند مجله و یا تبلیغات صدا و سیما، برای انجام تبلیغات خود استفاده می‌کنند. برخی دیگر به داده‌هایی چون ایمیل، شماره تماس و نام کاربری مخاطبان هدف در فضای مجازی دسترسی داشته و بدین صورت تبلیغات خود را انجام می‌دهند.

دلیل وجود روش‌های مختلف تبلیغاتی در جهان امروزی بدین علت می‌باشد که در این چند دهه اخیر، تعداد کسب و کارهای آنلاین و غیر آنلاین به میزان بسیار زیادی افزایش یافته و هر یک از آنان روش و سبک مخصوص به کسب و کار خود را برای انجام تبلیغات انتخاب می‌کنند.

مثلا شرکتی اصرار به انجام تبلیغات از طریق بیلبوردها داشته و کمپانی دیگری عقیده دارد تبلیغات در فضای مجازی تاثیر بیشتری برای کمپانی آن دارد. یکی معتقد است در رسانه‌های داخلی تبلیغات کند و دیگری اصرار بر تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای دارد. البته توصیه می‌کنیم بهترین روش برای انجام تبلیغات را با دریافت مشاوران در این زمینه تعیین کنید. چرا که سبد خدماتی که کمپین تبلیغاتی به شما ارائه می‌دهد، می‌تواند ناشی از ضعف در درخواست، کسب سود بیشتر و در نهایت وجود ضعف ارائه خدمات موجود در آن باشد.

کلام آخر

کمپین تبلیغاتی، سبدی از فعالیت‌های تبلیغاتی به طور چندجانبه بوده که قبل از هر چیزی ابتدا پیام هدف کمپین مشخص می‌شود و سپس با تعیین مخاطب مورد نظر، برنامه‌ای دقیق در دوره مناسب با توجه به بودجه به منظور ارسال پیام به مخاطبان، ایجاد می‌شود. البته این عمل علاوه بر تبلیغات کمپانی مربوطه، جهت تبلیغ کمپین تبلیغاتی مورد نظر نیز انجام گرفته می‌شود. چرا که آشنایی مشتریان با مفاهیم ساده و اولیه در طراحی کمپین تبلیغاتی، در دراز مدت به سود کمپین‌نویس‌ها خواهد بود. از اینکه تا پایان محتوای فوق ما را همراهی کردید سسپاسگزاریم.

سوالات متداول

هم‌اکنون برخی از رایج‌ترین سوالات کاربران را برای شما همراهان گرامی شرح می‌دهیم:

مهم‌ترین دلیل استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی چیست؟

از مهم‌ترین دلایلی که می‌توان به ترغیب افراد به سوی استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی اشاره کرد، می‌توان از مواردی چون افزایش آگاهی مردم نسبت به محصول، متقاعد کردن آنان نسبت به خرید محصول و فراهم کردن شرایطی که محصولات در دسترس مخاطبان هدف باشد، نام برد.

کمپین‌های تبلیغاتی که در سطح جهان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند کدام کمپین‌ها می‌باشند؟

از برترین کمپین تبلیغاتی در سطح جهان می‌توان به کمپین‌هایی از جمله نایکی، فولکس واگن، مارلبورو، شیر کالیفرنیا، داو، اول، کلایرول، وندیز و الد اسپایس اشاره کرد.

شاخص‌های کلیدی کمپین تبلیغات اینترنتی چیست؟

شاخص‌های کلیدی کمپین تبلیغات اینترنتی شامل تولید لید، میزان ترافیک سایت، بهینه‌سازی SEO، تبلیغات پولی، بررسی شبکه‌های اجتماعی، مدت زمان بازدید کاربران، نرخ تبدیل، نرخ کلیک، میزان درگیر شدن مخاطبان و ابزارهای تحلیلی برای کنترل کمپین تبلیغاتی آنلاین می‌باشد.

تبلیغات در کمپین تبلیغاتی از چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟

از جمله روش‌هایی که در کمپین تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان از وجود مواردی چون تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات در گوگل، تبلیغات در تولید محتوای سایت، تبلیغات در سئو، تبلیغات در ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری، تبلیغات متنی، تبلیغات رپورتاژ، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات موبایلی، تبلیغات پیامکی، تبلیغات رسانه‌ای، تبلیغات اسپانسری، تبلیغات محیطی و تبلیغات در رسانه‌های کاغذی نام برد.

کلیدهای اصلی برای موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی چیست؟

لازمه راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق و خاص، ایجاد تم یکسان، تبلیغ نویسی موثر، داشتن صداقت و یونیک بودن می‌باشد.