نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ یعنی متمرکز کردن فعالیت‌های بازاریابی روی بخشی کوچک و هدفمند از بازار. نیچ مارکتینگ که در زبان فارسی با معادل‌های «بازاریابی گوشه‌ای» و «جاویژه» هم شناخته می‌شود، استراتژی کارآمدی برای کسب و کارهای کوچک است تا بتوانند با صرف حداقل هزینه، محصول و خدمات خود را به بخش خاصی از بازار معرفی کرده و به فروش برسانند و از این طریق آماده رقابت با شرکت‌ها و بازارهای بزرگ شوند. در ادامه با اتوپیا همراه باشید.

در این راهبرد بازاریابی، استارت آپ‌ها و کسب و کارهای کوچک با شناسایی بخش هدف زیر مجموعه بازارهای بزرگ و ارزیابی پتانسیل آن بخش در استفاده از خدمات، ویژگی‌های محصول را تعیین می‌کنند و بسته به نوع تقاضا و شدت نیاز به محصول، به قیمت گذاری می‌پردازند.

در این حوزه از بازاریابی که تنها به کسب و کارهای اینترنتی هم مربوط نمی‌شود، هدف مشتریان خاص هستند بدین معنی که در این شیوه به برآورده کردن نیازهای قشری خاص پرداخته می‌شود و پس از آن که در آن حوزه به سطحی از درآمد و جذب مشتری رسیدند، وارد رقابت با بزرگان می‌شوند.

عوامل تاثیرگذار در تقسیم بازارهای بزرگ به گروه های کوچک

  1. جغرافیا
  2. جمعیت
  3. قیمت
  4. سطح کیفیت
  5. روانشناسی

انتخاب یک شهر یا منطقه، جمعیت هدف، یک گروه سنی خاص، شناخت ارزش‌ها و علایق، فروش را چند برابر می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت هر چه اطلاعات دقیق‌تری در رابطه با عوامل اشاره شده در بالا در اختیار باشد می‌توان به جایگاه بهتری در کار خود رسید. آگاهی مهمترین عامل در رسیدن به موفقیت و طی کردن مسیر رشد و ترقی است.

تصور غلطی که در این حوزه عموما رایج است این است که دیگر هیچ کسب و کار جدیدی وجود ندارد و همه کارها قبلا انجام شده‌اند، در حالی که هر ساله برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی معرفی می‌شوند و برخی از آن‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا می‌کنند، باید در پاسخ به آنان گفت: رمز موفقیت در نوآوری و خلاقیت است.

بیشتر بخوانید
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

پیاده کردن درست یک ایده و به نحوی چشمگیر، که مردم قادر به نادیده گرفتن آن نباشند هم یکی دیگر از رموز موفقیت است. البته باید دقت داشته باشند که موفقیت یک شبه به دست نمی‌آید و برای رسیدن به یک جایگاه ثابت باید حداقل چندین سال تلاش کرد.

مزایای نیچ مارکتینگ

مزایای نیچ مارکتینگ

تمرکز بر گروهی خاص از مشتریان

هنگامی که تمرکز خود را روی قشر کوچک و خاص‌تری قرار دهید، می‌توانید دقیق‌تر و راحت تر نیازهای مشتریان خود را شناسایی و برطرف کنید و از این طریق پیام برند خود را به مخاطب برسانید.

رقابت کم تر

چون حوزه فعالیت شما کوچکتر است، تعداد رقبا به نسبت بازارهای بزرگ کمتر هستند.

کسب رضایت آسان تر

به دلیل کمتر بودن رقبا، امکان مقایسه برند شما با سایرین کمتر است و با ارتقای محصول رضایت مشتریان ثابت خود را کسب و همین امر موجب معروفیت شما خواهد شد.

هزینه کمتر

عمدتا بازارهای کوچک چون بر اساس درخواست‌ها و نیاز مشتریان هستند، پایدار و ماندگار هستند. در نتیجه نیاز به تبلیغات ندارند و هزینه‌ها کم است.

سود بیشتر

هزینه‌های تامین و تبلیغ در نیچ مارکتینگ کم و در نتیجه میزان سود بالا است.

برند سازی

با شناخت صحیح نیاز گروه مشتریان هدف و تامین نیاز آن‌ها، در ذهن مشتری ماندگار شده و اعتماد مشتریان جلب می‌شود. مردم همیشه از برندهایی که مورد اعتماد هستند بیشتر خرید می‌کنند و این باعث می‌شود کسب و کارتان بیشتر بین مردم شناخته شود.

معایب نیچ مارکتینگ

معایب نیچ مارکتینگ
  • وابستگی بیش از حد به یک محصول
  • ایجاد رقبای جدید در صورت موفقیت
  • آسیب پذیری بالا در برابر تغییرات بازار
  • فرصت رشد محدود

چگونه نیچ مارکتینگ خود را راه اندازی کنیم؟

اولین گام برای راه اندازی و شروع نیچ مارکتینگ شناخت و ارزیابی بازارهای جدید است، گام دوم شناخت و انتخاب گروهی از مشتریان هدف است. پس از انتخاب مشتریان نوبت به گام سوم یعنی شروع تولید محصول و ارائه خدمات می‌رسد و در صورت موفقیت در 3 گام قبل حالا زمان تبلیغات درست و اصولی فرا می‌رسد.

بیشتر بخوانید
آشنایی با مزیت رقابتی | نحوه ایجاد مزیت

استراتژی های بازاریابی نیچ مارکتینگ کدام اند؟

کمپین بازاریابی دهان به دهان؛ اگر بتوانید برند خود را بر سر زبان‌ها بیندازید، سکویی برای شناخته شدن بیشتر شما و فروش بیشتر فراهم می‌شود.

کمک گرفتن از اینفلوئنسرها

افراد پرنفوذ و پرطرفدار بهترین راه شناساندن شما به سایر مردم هستند، البته امروز شبکه‌های اجتماعی هم تاثیر بسیاری در این زمینه دارند.

بازاریابی اینترنتی

با طراحی یک سایت و بهره‌گیری از اصول سئو می‌توانید در نتایج گوگل سایت خود را بالا برده و بیشتر مورد توجه مردم قرار بگیرید.

جمع بندی

پایه‌های نیچ مارکتینگ بر استفاده از فرصت‌هایی بنا شده‌اند که تا به حال کسی آن‌ها را مورد توجه قرار نداده است و یا زمینه پیاده سازی ایده‌های نوین و خلاق در آن فراهم است. شناخت دقیق مشتریان و اطلاع از نیازهای آن‌ها مهم‌ترین عامل در موفقیت یا عدم موفقیت در نیچ مارکتینگ است.

این استراتژی هم همچون سایر حوزه‌ها دارای معایب و مزایایی هم هست اما باید تمام تلاش خود را به کار گرفت تا مزایا بر معایب پیشی گرفته و بتوان در آن موفق بود. این موفقیت راهی طولانی دارد و تنها با تلاش حاصل می‌شود اما ماندگار و پایدار است. ارتباط و تعامل پایدار با مشتری و ارائه خدمات پس از فروش مفید بهترین تبلیغ در این حوزه است که موجب معرفی برند شما توسط خود مشتریان به سایرین می‌شود.


[yasr_visitor_votes size=”medium”]
به این صفحه امتیاز دهید

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!