مراحل اجرای یک کمپین تبلیغاتی

در شبکه‌های مجازی هر روزه شاهد برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی هستیم و بدون آن که به آن‌ها توجه کنیم شاید به سمت این کمپین‌ها رفته باشیم؛ هدف از برگزاری تمام این کمپین‌ها فقط یک چیز است، جذب مخاطب که در نهایت تبدیل به مشتری و فروش می‌شود. ولی حواستان باشد اگر نتیجه برای شما مهم است برگزاری کمپین مراحل خودش دارد و اصلا ساده نیست؛ به علاوه عوامل متعددی روی طراحی و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی تاثیرگذار است. در این مطلب قصد داریم مراحل اجرای یک کمپین تبلیغاتی را به شما معرفی کنیم پس همراه ما باشید.

مراحل اجرای یک کمپین تبلیغاتی و طراحی آن

1- شناخت وضعیت فعلی یا تحلیل موقعیت برند

برنامه ریزی دقیق برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی

در مرحله اول لازم است بدانید که هر برنامه‌ای که دارید لازم است با توجه به ظرفیت آن مجموعه طراحی و تدوین گردد، چون بدون بررسی کامل از موقعیت مجموعه نمی‌شود برنامه‌ی دقیقی برای تبلیغات آن برند طراحی کرد.

سوالات متداول در خصوص موقعیت برند

  • در چه جایگاهی از بازار برند شما قرار دارد؟
  • آیا مشتری های قبلی از خدمات یا محصولات برند شما راضی هستند؟ میزان رضایت چقدر است؟
  • تبلیغات برند قبلا به چه صورت بوده است؟
  • از چه المان‌های تبلیغاتی می‌توان استفاده کرد؟
  • و…

یک مشاور تبلیغاتی خوب قبل از این که به فکر درآمد باشد باید تمام این مراحل را بررسی کند و ببیند بهترین روش برای تبلیغات آن برند چه روشی است. چون که شناخت وضعیت فعلی باعث می‌شود مشاورین تبلیغاتی بهترین برنامه را برای برگزاری کمپین مورد نظر به کارفرما ارائه دهند.

2- هدف گذاری

در ابتدا مشخص کردن هدف اصلی‌ترین بخش های اجرای یک کمپین تبلیغاتی، طراحی و تدوین آن است. موارد متعددی هدف‌گذاری را در برمی‌گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • جذب مشتریان جدید
  • معرفی محصول یا سرویس جدید
  • افزایش فروش
  • افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)
  • افزایش سهم بازار
  • افزایش ارتباط با مشتریان فعلی
  • به دست آوردن بازار یا بازارهای جدید

هدف از اجرای یک کمپین تبلیغاتی

سرمایه گذاری برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی هدفمند

قبل از هر چیز معمولا کمپین‌ها به خاطر افزایش آگاهی از برند یا ارتباط با مشتری فعلی طراحی می‌شوند. با توجه به فروش بیشتر برندهای معروف نسبت به دیگر برندهای کوچک و متوسط متوجه این موضوع خواهیم شد. حتی موقعی که کمپین با هدف معرفی محصول یا سرویس جدید برگزار می شود آگاهی از برند در ذهن مخاطب به مدت طولانی می‌ماند. بنابراین هر کسب و کاری این را می‌داند و به این نتیجه رسیده‌ است که سرمایه‌گذاری در برند‌سازی، فروش و مشتری بیشتر را برایشان به همراه دارد.

3- شناسایی بازار هدف

برای شناسایی بازار هدف لازم است اطلاعاتی درباره رقیبان، مشتریان و صنعتی به دست آورید که برند شما در آن زمینه فعالیت دارد که این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • مشتریان شما بیشتر از چه جنسیتی هستند؟
  • مشتریان شما بیشتر در چه سطح درآمدی هستند؟
  • مشتریان شما بیشتر در چه رده سنی‌ هستند؟
  • مشتریان هدف شما بیشتر در چه مکان‌هایی حضور دارند؟
  • مشتریان هدف شما بیشتر به چه موضوعاتی علاقه دارند؟ چه خصوصیاتی دارند؟
  • رقیبان اصلی شما چه کسانی هستند؟
  • رقیبان شما چند درصد از سهم بازار را در اختیار دارند؟
  • چرا مخاطب، برند رقیب شما را برای دریافت محصول یا خدمات انتخاب کرده‌ است؟
  • صنعت و بازار برند در گذشته، حال و آینده چگونه بوده، هست و خواهد بود؟
  • بهترین زمان برای فروش در این صنعت چیست؟
بیشتر بخوانید  تاثیر ویدیو مارکتینگ در فروش

با بررسی این سوالات و جواب دادن به آن‌ها می‌توانید تا حدودی بازار هدف خود را شناسایی کنید و در راستای برنامه ریزی اجرای یک کمپین تبلیغاتی نتیجه بهتری دریافت کنید.

4- مشخص کردن موقعیت جغرافیایی

بررسی منطقه جغرافیایی یکی از مراحل اجرای یک کمپین تبلیغاتی

این که گستردگی کمپین در چه محدوده جغرافیایی باشد یک مسئله مهم قلمداد می‌شود. مثلا این که مناطق هدف شما برای برگزاری کمپین چه محدوده‌هایی هستند. البته زمان انتشار و بودجه‌ای که در نظر می‌گیرید نیز مهم هستند. بنابراین می‌دانید در چه شهر یا شهرهایی و یا چه مناطقی از آن شهرها قصد اجرای یک کمپین تبلیغاتی و جذب مخاطبین هدف را دارید.

5- بررسی موقیعت برند در بازار

دانستن این که برند شما در چه وضعیتی از بازار قرار دارد یکی از مراحل اجرای یک کمپین تبلیغاتی است؛ چون محصولی که در ابتدای راه است و نیاز به معرفی دارد با محصولی که شناخته شده است و آن را می‌شناسند نحوه تبلیغش متفاوت است. با بررسی این مرحله هزینه‌ها و زمان کاهش می‌یابد و نتیجه‌گیری مطلوبی به دست خواهید آورد.

6- ارسال پیام تبلیغاتی مناسب

بررسی کلمات کلیدی یکی از مراحل برگزاری کمپین

بررسی کلمات کلیدی در راستای ارائه هر محصول برای تبلیغ یکی دیگر از مراحل اجرای یک کمپین تبلیغاتی می‌باشد. مثلا اگر محصول شما یک لباس مجلسی است کلماتی مثل لباس مجلسی، لوکس، لاکچری و مخصوص سخت پسندان می‌تواند جزو کلمات کلیدی باشد. استفاده از این نوع پیام‌ها یکی از روش‌های ارسال پیام تبلیغاتی می‌باشد.

پیام تبلیغاتی باید شامل موارد زیر باشد:

  • پیام ارسال شده مخاطب هدف را جذب کند
  • پیام در راستای هدف کمپین باشد
  • پیام معرفی برند باشد
  • پیام ساده و کوتاه باشد و پیچیده نباشد
  • پیامی که غیرمستقیم و ساده نباشد می‌تواند مخاطب را گمراه کند و نتیجه منفی روی کمپین شما بگذارد

7- تولید محتوای تبلیغاتی

نحوه ارسال پیام تبلیغاتی به مخاطب چیزی است که بسیار اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید محتوای تبلیغاتی، تصاویر گرافیکی، ویدیو و تیزر است که بتواند به بهترین شکل هدف شما را به مخاطب (در کم‌ترین زمان) منتقل کند. اشتباه بزرگ برخی از کسب و کارها این است که به این بخش اهمیت نداده و بیشتر بر روی انتخاب رسانه تمرکز می‌کنند؛ اما می‌توانند با تولید محتوای جذاب و با کیفیت، نرخ تبدیل (Conversion Rate) را در تبلیغات بسیار بالا ببرند.

بیشتر بخوانید  ویدیو مارکتینگ

8- انتخاب رسانه تبلیغاتی

برگزاری کمپین هدفمند با انتخاب رسانه مناسب

از دیگر بخش‌های مهم در اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق انتخاب درست و هدفمند رسانه‌های تبلیغاتی است. بنابراین اگر رسانه‌ای فعال بود حتما این را در نظر داشته باشید که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند چون در برگزاری کمپین شما تاثیر خواهد داشت. این بزرگترین اشتباه است که بدون در نظر گرفتن برند و مخاطب هدف رسانه را انتخاب کنید. مثلا اگر شبکه اجتماعی اینستاگرام را انتخاب کردید حتما توجه کنید که آیا مخاطب هدف شما در این فضا حضور دارد که بخواهد برند شما را ببیند و از آن استقبال کند یا خیر.

9- زمان انتشار تبلیغ

همانطور که اشاره کردیم می‌توانید با انتخاب رسانه مناسب نتیجه مطلوبی از کمپین بگیرید، اما مرحله دیگر انتخاب زمان درست برای انتشار محتوای تبلیغاتی در رسانه است که از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که زمان انتشار مناسب، میزان بازدید تبلیغ شما را به شدت افزایش می‌دهد و بسیار تاثیرگذار است. برای مثال تبلیغات بیلبوردی در زمانی که عبور و مرور کم‌تر انجام می‌شود اصلا انتخاب خوبی نیست. یا برای فروش یک برند پوشاک زمان‌های مناسبت‌ها مثل عید بهترین زمان برای این گونه تبلیغات هستند. بنابراین حتما برای انتشار تبلیغ، زمان مناسبی را در نظر بگیرید تا نتیجه مطلوبی را از کمپین دریافت کنید.

10- کمک از افراد خلاق

رمز موفقیت یک کمپین، فردی خلاق

یک نویسنده، طراح و مجری خلاق نیازمند اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق است. می‌توانید از فریلنسرها در این زمینه کمک بگیرید. با بررسی رزومه و مبلغ پیشنهادی هر فریلنسر می‌توانید فریلنسر مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته ممکن است اطراف شما افرادی در زمینه‌های مختلف وجود داشته باشند که با کمی آموزش و تمرین و حتی با هزینه پایین‌تری نسبت به افراد حرفه‌ای‌تر شما را برای برگزاری کمپین مورد نظر کمک کنند.

11- بودجه بندی اجرای یک کمپین تبلیغاتی

بودجه برگزاری کمپین یکی از اصلی‌ترین و یکی از چالش برانگیزترین بخش برگزاری کمپین است. چون برخی سازمان‌ها در ابتدا بودجه‌ای مشخص برای برگزاری کمپین در نظر می‌گیرند، اما با توجه به اهدافی که دارند بودجه مناسبی نمی‌باشد. بنابراین مشاور تبلیغاتی که کارش را بداند اگر با این مشکل مواجه شود باید روش‌های بازاریابی ساده و ارزان‌تری را به سازمان مورد نظر ارائه کند چون این گونه تبلیغات یکی از گران‌ترین روش‌های ارائه کالا و سرویس است.

بیشتر بخوانید  دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بودجه تبلیغاتی معمولا بر اساس اهداف کمپین تعیین می‌شوند. مثلا  اگر هدف کمپین فروش ۱۰ میلیون محصول و معرفی برند به ۱۰ میلیون نفر باشد باید بودجه‌ی زیادی را برای تبلیغات در نظر بگیرد. در نتیجه برای رسیدن به هدف موردنظر حتما بررسی کنید که چه مقدار لازم است هزینه کنید. یک مشاور تبلیغات کاربلد، شما را بر اساس بودجه و وضعیت فعلی برند کاملا راهنمایی می‌کند که بهترین راهکار چیست و چه میزان بودجه‌ای را می‌بایست در نظر بگیرید. پس بررسی هزینه با توجه به اهداف کمپین بهترین روش بودجه بندی کمپین می‌باشد.

12- اتفاقات را پیش بینی کنید

مثلا باید بدانید اگر کمپین شما در زمان اجرا شدن با مشکلی که فکر می‌کردید مواجه شد چه کاری باید انجام دهید و چه فرصت‌ها و تهدیداتی کمپین تبلیغاتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین با پیش‌بینی اتفاقات می‌توانید راهکارهایی برای مقابله با آن‌ را طراحی کنید تا در صورت لزوم آن‌ها را اجرایی نمایید.

13- برنامه محتوایی و تقویم تبلیغاتی

موفقیت در کمپین به وسیله برنامه ریزی دقیق

قطعا بدون برنامه‌ریزی هیچ برنامه‌ی تبلیغاتی به موفقیت نخواهد رسید. تقویم محتوایی و تبلیغاتی کمپین مرحله بعدی است که حتما یکی از موردهای مهم به حساب می‌آید. تقویم محتوایی یادآوری می‌کند که در هر روز چه کارهایی باید انجام گردد و وظیفه‌ی هر کسی در راستای برگزاری تبلیغات چه چیزی است. برای داشتن یک تقویم محتوایی نرم‌افزارهای گران‌قیمت برای تدوین برنامه تبلیغاتی نیاز نیست و می‌توانید از اکسل و تقویم گوگل بهترین استفاده را داشته باشید.

14- اندازه گیری نتایج یا ارزیابی عملکرد

در آخر باید ارزیابی دقیقی از اجرای یک کمپین تبلیغاتی انجام شود؛ این ارزیابی شامل تعداد نمایش، تعداد بازدیدکننده از تبلیغ و تعداد مخاطب جذب شده است که با استفاده از پلتفرم‌های مختلف به دست می‌آید. این ارزیابی به منظور بررسی نتیجه کمپین است که در ابتدا در بخش اهداف کمپین تبلیغاتی به آن اشاره شد.

بررسی شاخص‌های عملکرد و ارزیابی هر کمپین در آخر می‌تواند به صاحبان کسب و کار کمک کند تا متوجه شوند چه نتیجه‌ای از کمپین برگزار شده به دست آمده است. برخی شرکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی به جای آن که روش‌هایی که کم‌ترین هزینه و بیشترین بازخورد را دارند در برنامه خود داشته باشند به سراغ روش‌هایی می‌روند که بیشترین هزینه و کم‌ترین بازخورد را دارند.

در این مطلب از اتوپیا سعی کردیم شما را با مراحل اجرای یک کمپین تبلیغاتی آشنا کنیم تا در راستای هر چه بهتر برگزار کردن کمپین خود از این راهکارها استفاده کنید و موفقیت خوبی را کسب کنید.

 


به این مطلب چه امتیازی میدین ؟
[کل: میانگین: ]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.