204 2004 0936

اینفلوئنسری چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ

شاید به دلیل این که در سال های اخیر کلمه Influencer به حد زیادی در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته برای شما هم سوال شده باشد که Influencer چیست؟ یا به زبان ساده تر به چه کسی می گوییم اینفلوئنسر؟؟؟


اگر بخواهیم در ابتدای امر یک آشنایی مختصر به شما نسبت به Influencer بدهیم، بهتر است این گونه بیان کنیم که یعنی کاربران پر فالووری که در شبکه های اجتماعی دنبال کنندگانی را دارند که از روش های گوناگونی به کسب درآمد می پردازند.

اینفلوئنسری چیست

بعضا ممکن است که ما در صفحه شخصی اینستاگرام خودمان افراد زیادی را دنبال کنیم و از برخی افراد هم بعد از مدتی به هر دلیلی خوشمان نیاید و آن‌ها را آنفالو کنیم.
این که این افراد در چه حوزه و زمینه ای هستند فرقی نمی کند. برخی از آن‌ها در زمینه حرفه و شغل شخصیشان محتوایی را منتشر می کنند و برخی دیگر در زمینه روزمرگی های زندگی و…


تنها وجه مشترک و مهم ماجرا اینجاست که این افراد به واسطه محتوایی که به صورت مداوم برای دنبال کنندگان خود منتشر می کنند باعث جذب بیشتر فالوور و کسب درآمدی برای خودشان می شوند.

اینفلوئنسری
اینفلوئنسری

 واژه یا کلمه Influencer در لغت یعنی «تاثیرگذار» و کسی که قدرت نفوذ روی نظر دیگران و جهت‌دهی به افکار آن ها را دارد.
معنی Influencer در دنیای مجازی در ابتدا در یوتیوب شکل گرفت و بعد وارد شبکه های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام شد.
واژه اینستافیمس InstaFamous هم اشاره به همین موضوع دارد که گاها به صورت عامیانه در زبان مردم مثل شاخ اینستاگرام رواج دارد.


اینفلوئنسری

واژه Influencer بیش از هر جای دیگری در حوزه های مارکتینگ و بازایابی مورد استفاده قرار می گیرد و به نوعی جنبه اقتصادی دارد.

در اصل اینفلوئنسرها نه تنها بر تصمیم مخاطبانشان در خرید یک محصول تاثیر گذار هستند بلکه مخاطبان در حوزه های دیگری مانند نوع و سبک پوشش لباسی، حرف زدن، نحوه سفر کردن و… نیز از آن ها تاثیر می پذیرند.
تاثیر گذاری یک اینفلوئنسر خوب و شناخته شده به حدی است که باعث درآمدهای میلیونی بالایی خواهد شد.

به عنوان مثال Influencer شناخته شده ای که در حوزه غذا و خوردنی ها نظر می دهد و دنبال کنندگان زیادی منتظر معرفی های آن هستند، قطعا در همین راستا رستوران های زیادی به خصوص رستوران های کم تر شناخته شده و تازه تاسیس حاضرند بهای بالایی را به آن شخص بدهند تا رستورانشان را به دنبال کنندگانش معرفی کند و با معرفی آن رستوران تاثیر بسیار مثبتی در میزان معروفیت و مشتریان آن به وجود خواهد آمد.


اینفلوئنسری
اینفلوئنسری

اما جالب است که بدانید اینفلوئنسرها هم به هر قیمتی هر چیزی را معرفی و تبلیغ نمی کنند زیرا اگر چند معرفی آن ها تنها به دلیل جنبه مالی موضوع بوده باشد و واقعا ظاهر و کیفیتی که تبلیغ می شود را نداشته باشند نه تنها مخاطبانشان از اعتماد به آن سرباز می زنند بلکه به مرور از اعتبار و میزان دنبال کنندگانشان کاسته خواهد شد.


انواع اینفلوئنسرها بر حسب میزان فالوئرها:


اینفلوئنسری

مگا اینفلوئنسر

مگا اینفلوئنسر به کسی گفته می شود که تعداد دنبال کنندگان بالایی دارد و برای هر نوع از Influencer تعداد مشخصی دنبال کننده در نظر گرفته شده است که در این نوع بالای چند میلیون مخاطب را مدنظر دارند. این نوع از اینفلوئنسرها معمولا اشخاصی هستند که محبوبیت و تعداد مخاطبانشان را تنها به واسطه حضورشان در شبکه اجتماعی به دست نیاورده اند، بلکه معمولا افراد شناخته شده ای در حوزه سینما، ورزش، موسیقی و… هستند.

اینفلوئنسری

ماکرو اینفلوئنسرها

پله بعدی بعد از مگا اینفلوئنسرها، ماکرو اینفلوئنسرها هستند که در انجام کارهای بازاریابی موفق تر هستند و از آن ها به دلیل داشتن مهارت بالا در این حوزه و میزان دسترسی آسان تر نسبت به افراد معروف و ستارگان بیشتر استفاده می شود. میزان دنبال کنندگان آن ها چیزی حدود 1 میلیون فالوور است و میزان محبوبیتی قریب به یک ستاره و شخص مشهور جامعه دارند.

ماکرو اینفلوئنسرها عموما دارای خصوصیات خوبی در کار خود هستند و در بالا بردن آگاهی از برند موفقند. تعداد این افراد از مگا اینفلوئنسرها بیشتر است؛ بنابراین برای برندها راحت‌تر است که از میان آن‌ها کسی را که تمایل به کار داشته باشد پیدا کنند. اما توجه داشته باشید که تعداد افرادی هستند که با تعداد فالوورهایی که خریده اند با ماکرو اینفلوئنسر اشتباهی گرفته می شوند و دست به کلاهبرداری می زنند.

ماکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسرها

این گروه از افراد شامل اشخاصی هستند که به سبب مهارت حرفه ای و ویژگی خاصی که دارند به یک شهرت نسبی رسیده اند. آن ها با توجه به حوزه ای که در آن مشغول فعالیت هستند دنبال کنندگانی را جذب می کنند که تنها میزان فالوورهای آن ها باعث تبدیلشان به یک میکرو اینفلوئنسر نمی شود بلکه نحوه و چگونگی تعامل و برخورد با مخاطبانشان نیز در این موضوع به شدت دخیل است. میکرو اینفلوئنسرها، افراد تاثیرگذار بزرگ آینده هستند.

این گروه از افراد یا در ازای کاری که می کنند پولی دریافت نموده و یا به صورت رایگان و دلی به معرفی محصول و برندی می پردازند. آن چیزی که افراد تاثیرگذار به خصوص میکرو اینفلونسرها باید بهش توجه داشته باشند این است که به هر قیمتی به معرفی محصول یا کمپانی نمی پردازند زیرا باعث از دست دادن شهرت و محبوبیت آنان نزد مخاطبانشان خواهد شد.

میکرو اینفلوئنسر

نانو اینفلوئنسرها

جدیدترین نوع افراد تاثیرگذار، اینفلوئنسرهایی هستند که تعداد مخاطبان کم تری دارند و در حال به رسمیت شناخته شدن هستند. در اکثر مواقع تعداد مخاطبان آن ها زیاد هم نمی باشد اما به دلیل مهارت بالایی که دارند افراد زیادی هستند که حاضرند با آن ها به فعالیت بپردازند. از مزیت های خوبی که در کار با آن ها می توان اشاره کرد میزان قیمت های پایین آن ها برای همکاری است، اما از طرفی برای شناخته شدن نیازمند همکاری با تعداد نانو اینفلوئنسرهای زیادی می‌باشید.

نانو اینفلوئنسر

اینفلوئنسر مارکتینگ

همانطور که پیشتر خاطر نشان کردیم Influencer یک نوعی از بازایابی است. اگر شما هم صاحب یک کمپانی، شرکت، شغل و… هستید و قصد دارید بیشتر دیده بشید و رونقی به صنعت کاریتان بدهید یکی از بهترین روش ها همکاری با افراد تاثیرگذار می باشد. با توجه به میزان هزینه و وقتی که میخواهید در این زمینه صرف کنید همکاری با افراد تاثیرگذار متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال قطعا همکاری با یک مگا اینفلوئنسر متفاوت از همکاری با یک نانو اینفلوئنسر است و میزان بازدهی دریافت شده پس از همکاری با هر کدام متفاوت خواهد بود.


اینفلوئنسر مارکتینگ

در کار با این افراد ضمن تاثیر گذاری مطلوبی که در روند کاری شما پیش خواهد آمد، با نظرات منفی و نامطلوبی که توسط Influencer منتشر شود نتایج نامطلوبی را خواهید دید.

بنابراین باید در همکاری با آن ها نهایت صداقت را به عمل آورید و همان جنس و کیفیتی را که به آن ها ارسال می کنید به مخاطبان آن ها نیز ارسال کنید؛ چرا که آن ها حاضر نیستند به هیچ قیمتی مخاطبانشان را از دست بدهند.


اینفلوئنسر

 

اینفلوئنسر مارکتینگ

نهایتا

همانطور که می دانید واژه Influencer تنها برای اینستاگرام نمی باشد و در سایر شبکه های اجتماعی مانند: یوتیوب، واینر و… نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
اما شاید یکی از بهترین و پر استفاده ترین های آن ها حداقل در ایران در اینستاگرام است.