آشنایی با شبکه اجتماعی

شبکه های اجتماعی متعلق به زمان های خیلی دورتر است. شاید بتوان این گونه گفت که شبکه اجتماعی برای عصر امروز نیست تنها شکل امروزی تری به خود گرفته اند. از گذشته تاکنون انسان ها میل و گرایش بالایی به اجتماعی بودن و در جمع قرار گرفتن داشته اند؛ همین امر باعث گسترش شبکه های اجتماعی و برقراری ارتباطات به صورت مجازی شده است.

انسان ها گرایش بالایی به قرار گرفتن در جمع حتی به صورت مجازی را دارند و همین موضوع باعث توسعه شبکه های اجتماعی در زندگی امروزی شده است. هر یک از آدم ها به دلایل مختلفی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند اما به طور کلی میل و گرایش برای در تعامل بودن با سایرین افراد باعث استفاده گسترده از این راه های ارتباطی شده است.

آشنایی با شبکه اجتماعی

در عصر حاضر شبکه های اجتماعی مختلفی وجود دارد که افراد در حال استفاده از آن ها هستند. هر کدام از این شبکه های اجتماعی بر اساس میزان کارایی و محبوبیتی که نزد افراد دارند در طول روز مورد استفاده قرار می گیرند.

در راستای استفاده و محبوبیت یک شبکه اجتماعی باید به این نکته توجه داشت که امر مطلقی نخواهد بود و گاها یک شبکه اجتماعی برای مدتی هر چند طویل دارای محبوبیت بالایی است اما به محض روی کار آمدن شبکه اجتماعی دیگری از محبوبیت اش کاسته شده و شبکه اجتماعی دیگری جایش را اکتساب خواهد کرد. با بکارگیری سیاست ها و بررسی های مکرر از نیاز مخاطبان و بروزرسانی های پی در پی از امر جایگزینی می توان مصون بود و بر میزان ماندگاری و پایداری خود افزود.

بیش از یک سده است که در جوامع، از واژه «شبکه اجتماعی» برای اشاره ضمنی به مجموعه روابط پیچیده میان افراد در سیستم‌های اجتماعی در تمامی مقیاس‌ها از روابط بین فردی گرفته تا بین‌المللی استفاده می‌کنند. جان آروندل بارنس در سال ۱۹۴۵ برای نخستین بار از اصطلاح قاعده‌مند برای مشخص کردن الگو‌هایی از رشته‌ها استفاده کرد که مفاهیم را مشخص می‌کنند و به صورت رایج توسط عموم و دانشمندان علوم اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد: گروه اجتماعی محدود (مانند: قبیله و خانواده) و طبقات اجتماعی (مانند: جنسیت و قومیت).

این روز‌ها شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در زندگی و فرهنگ ملت‌های مختلف ایفا می‌کنند و نفوذ شبکه‌های اجتماعی در میان مردم به اندازه‌ای شده است که زندگی بدون شبکه‌های اجتماعی عملا ممکن نیست.

به طور کلی شبکه‌های اجتماعی امروزی هر کدام از آن ها هدف خاصی را دنبال می‌کنند و با پیشرفت و رشد تکنولوژی شبکه های اجتماعی به صورت مجازی شناخته شدند و به وسیله اینترنت تسهیل یافتند. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فقط مختص افرادی نیست که حساب کاربری دارند بلکه شامل تولید محتوا و حضور فعال در این زمینه هم هست.

آشنایی با شبکه اجتماعی

انواع شبکه‌ های اجتماعی

اگر بخواهیم برترین شبکه های اجتماعی را معرفی کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شبکه های اجتماعی تصویری: مانند اینستاگرام
  • شبکه‌های اجتماعی ویدئویی: مانند تیک تاک
  • شبکه‌های اجتماعی گفتگویی:reddit  و quora
  • شبکه‌های اجتماعی وبلاگی و انجمن

در ادامه به صورت گسترده تر به شبکه‌ های اجتماعی مجازی می‌پردازیم:

اینستاگرام

از شبکه‌ های اجتماعی تصویر محور است که هدف اصلی این برنامه به اشتراک گذاشتن عکس به ساده‌ترین روش ممکن است همچنین اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی پر مخاطب امروزی می‌باشد. اینستاگرام در 6 اکتبر 2010 ساخته شد که در حال حاضر بیش از 400 میلیون کاربر فعال دارد.

بیشتر بخوانید
بهترین روش های جذب فالوور اینستاگرام

شما با استفاده از آن می توانید با گروه زیادی از دوستان خود در ارتباط باشید و تمامی لحظات و خاطرات شخصی خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. در سال‌های اخیر آپشن ها و امکانات این برنامه آپدیت شد و اینستاگرام قابلیت های فراوانی برای اشتراک گذاری یک فیلم و عکس به وجود آورد و این از مزیت های خوب این برنامه است.

همچنین برگزاری لایو و صحبت به صورت زنده و اشتراک آن با مخاطبانتان از گزینه های جالب این شبکه اجتماعی محسوب می شود. امروزه از گسترده ترین شبکه های اجتماعی که مورد استفاده قرار می گیرد و راهی برای راه اندازی کسب و کار و دیده شدن است، اینستاگرام است. جالب است بدانید تعداد کاربران این شبکه ‌اجتماعی تنها بعد دو ماه از ساخته شدن به یک میلیون نفر رسید. حتی نسخه ویندوز اینستاگرام بعد از مدتی در دسترس عموم قرار گرفت.

شما با استفاده از اینستاگرام می توانید یک اینفلوئنسر و یا بلاگر خوب باشید و به درآمدهای کلان و آنچنانی برسید. اینستاگرام در حال حاضر برای شرکت فیسبوک می باشد و دارای بازدید روزانه ای در حدود 400 میلیون نفر در ماه است.

اینستاگرام

فیسبوک

فیسبوک یکی از محبوب ترین و برترین شبکه های اجتماعی در جهان می باشد که توانسته است با جذب تقریبا 1.6 میلیون کاربر به صورت ماهانه؛ دارای بیش از یک میلیارد کاربر باشد. مارک زاکربرگ در سال 2004 فیسبوک را راه اندازی کرد.

در ابتدا این شبکه اجتماعی مختص دانشجویان دانشگاه بوستون بود. در ادامه کم کم سایر دانشگاه ها هم به عضویت این شبکه اجتماعی درآمدند و در آخر برای تمامی افراد بالای 13 سال در دسترس شد. ویژگی جالب و منحصر به‌فرد فیسبوک این است که کابران می‌توانند مطالب و استوری های خود را ذخیره کنند و آرشیو داشته باشند.

فیسبوک از طریق تبلیغات سود بسیاری کسب می‌کند. این مورد فیسبوک را به برترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل کرده است. شما می توانید با حضور فعال در این شبکه اجتماعی به کسب و کار خود کمک کنید. همچنین به دلیل استفاده زیاد از این شبکه اجتماعی در سراسر جهان، دوستان قدیمی خود را نیز پیدا کنید.

فیسبوک

توییتر

این شبکه اجتماعی تلفیقی از وبلاگ نویسی، نوشتن متن کوتاه و همچنین سایت خبری و شبکه اجتماعی آنلاین است که در بروزرسانی های جدید قابلیت آپلود فیلم و عکس هم وجود دارد. این شبکه اجتماعی در سال 2006 توسط ایوان ویلیامز و بیز استون طراحی شد. در ابتدا ممکن است فکر کنید که محدود شدن پست‌های شما به 280 کاراکتر دست و بال شما را می‌بندد. اما اگر بدانید این شبکه اجتماعی روزانه بیش از ۳۵۰ میلیون کاربر فعال دارد، شوکه خواهید شد.

اگر چه این شبکه‌ اجتماعی در ایران فیلتر است اما کماکان جزو پر طرفدارترین وبگاه‌های مخاطبان ایرانی محسوب می‌شود.ز دلایل محبوبیت و جذابیت این شبکه اجتماعی این است که می‌توان به سرعت با کاربران دیگر ارتباط گرفت.

افراد به دلایل مختلفی توییت می‌کنند از مهم‌ترین و شاخص‌ترین دلایل توییت کردن افراد می‌توان به غرور، توجه، احساسات روزمره و تبلیغات اشاره کرد. بسیاری از افراد در توییتر افکار خود و اتفاقات روزمره‌شان را می‌نویسند. بسیاری هم اخبار یا جمله‌‌های انتقادی. به همین سبب فضای توییتر بسیار پر بازدید و جذاب است.

توییتر

یوتیوب

یوتیوب بزرگ ترین و محبوب ترین وب‌سایت اجتماعی ویدیو محور است. این شبکه اجتماعی بسیار برای کاربران خود مفید بوده است و درآمد بسیاری از طریق یوتیوب حاصل شده است. یوتیوب در سال ۲۰۰۵ در کالیفرنیا تاسیس شد. در سال ۲۰۰۶ توسط گوگل به مبلغ ۱.۶۵ میلیارد دلار خریداری شد.

بیشتر بخوانید
تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

به طور کلی یوتیوب وب سایت یا سرویس رایگان برای به اشتراک گذاشتن ویدیو است. بیشتر کاربران یوتیوب افراد معمولی هستند اما بیشتر شبکه‌های خبری جهانی هم عضو یوتیوب هستند. استفاده از یوتیوب راحت است و افراد می توانند تا ۱۵ دقیقه ویدیو خود را آپلود کنند.

یوتیوب

واتس اپ

واتس اپ در حقیقت یک پیام رسان است نه شبکه اجتماعی و کارکرد آن ایجاد ارتباط صوتی، تصویری و متنی می باشد. این پیام رسان معروف طرفدار بسیاری دارد. واتس اپ در سال 2013 بیش از 300 میلیون کاربر داشته است و در سال 2016 به طور رسمی اعلام کرد بیش از 1 میلیارد کاربر فعال دارد.

این شرکت علی‌رغم اینکه در سال 2014 به فیسبوک پیوست و به قیمت 19 میلیارد دلار خریداری شد. ولی کماکان به صورت مستقل فعالیت های خود را ادامه می دهد. این نرم افزار در حال حاضر دارای بیش از یک میلیارد نصب فعال می باشد.

واتس اپ

لینکدین

لینکدین

لینکدین یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای تجارت، مخصوصا تجارت های B2B محسوب می شود. این شبکه اجتماعی در سال 2002 ساخته شد و در سال 2003 در دسترس عموم قرار گرفت. تعداد کاربران این شبکه اجتماعی بیش از 300 میلیون نفر است. دسته بندی و هدفمندی این شبکه بسیار عالی است و به شما اجازه می دهد دقیقا افرادی را مخاطب خود قرار دهید که مشخصات بازار هدف شما را دارند.

تلگرام

تلگرام

تلگرام یک شبکه معروف در جهان است اما نه به اندازه‌ی دیگر شبکه‌ها. این شبکه اجتماعی یک سرویس پیام‌رسان چند پلتفرمی است که توسط پاول دوروف طراحی و راه اندازی شد. تلگرام در سال 2013 به تمام دنیا معرفی شد و در حال حاضر بیش از 200 میلیون کاربر فعال دارد. مزیت مهم این شبکه اجتماعی ارسال سریع پیام و فایل‌های حجیم است.

همچنین از تلگرام می‌توانید به عنوان ابزاری برای تبلیغات، بازاریابی آنلاین، فرهنگ‌سازی، چت گروهی با دوستان و تماس تلفنی و… استفاده کرد. قابل نصب بر روی لپ تاپ، موبایل و تبلت است. از مزیت های مهم آن امنیت بالای این شبکه اجتماعی می باشد. مدیران تلگرام تاکنون حاضر به فاش کردن اطلاعات کاربران خود نشده‌اند و امنیت آن ها را حفظ کرده‌اند. هر چند که در این راه جریمه‌های زیادی هم پرداخت کرده‌اند.

فور اسکوئر

فور اسکوئر

فور اسکوئر شبکه ای عالی برای متعهد کردن مشتریان و ایجاد رقابت بین آن ها محسوب می شود. در این برنامه هر وقت مشتریان از تجارت شما دیدن می کنند یا از خدمات شما خریداری می کنند، امتیازی به آن ها تعلق می گیرد.

پینترست

پینترست

پینترست سایتی عالی برای نشان دادن عکس ها و ایجاد محیطی جذاب برای بازدیدکنندگان است. همچنین آخرین شبکه اجتماعی جذاب در خصوص به اشتراک گذاشتن عکس است. جستجو و گردش در پینترست بسیار جذاب است مخصوصا زمانی که یک عکس نظر شما را جلب می‌کند و شما آن را پین می‌کنید. با استفاده از این سایت می توانید به راحتی تجارت خود را به دیگران معرفی کنید.

بیشتر بخوانید
یوتیوب مارکتینگ چیست ؟

پینترست علی رغم قدرت و امکانات فوق‌العاده خود، هنوز در کشور ما به اندازه اینستاگرام مورد توجه قرار نگرفته است. اما بد نیست بدانیم که این شبکه اجتماعی در حال حاضر با بیش 200 میلیون کاربر فعال در ماه (طبق آمار ارائه شده در سال 2017)، از پلتفرم‌های بسیار قدرتمند و معتبر در جمع شبکه‌های اجتماعی بزرگ دنیا محسوب شده و برای انواع کاربران با سلیقه‌ها و زمینه‌های کاری گوناگون حرفی برای گفتن دارد.

اهداف اصلی شبکه ‌های اجتماعی

از مهم‌ترین اهداف این شبکه‌ها می توان به فراهم شدن محیطی برای کاربران که نظرات خود را به صورت مثبت و منفی بیان کنند اشاره کرد. همچنین ایجاد و به کار انداختن پایگاه داده که باعث بهتر آنالیز کردن جامعه و اهداف بعدی می‌شود. از دیگر اهداف شبکه های اجتماعی ایجاد رفاه و راحتی و امکانات بیشتر نسبت به قبل است.

اهداف اصلی شبکه ‌های اجتماعی

در پایان

در این مقاله از اتوپیا به معرفی شبکه های اجتماعی پرداختیم اما شبکه‌های اجتماعی زیادی در جهان وجود دارد که برخی از آن ها به این شهرت و معروفیت رسیده‌اند.

البته این موضوع را نباید از یاد برد که میزان شهرت و محبوبیت هر یک از آن ها علاوه بر قابلیت و کاربری آن ها به کشوری و مردمی که از آن استفاده می کنند هم بستگی دارد. به عنوان مثال؛ شبکه اجتماعی نظیر تلگرام در ایران فیلتر است و همین موضوع باعث شده به دلیل سختی که برای استفاده از آن وجود دارد از میزان محبوبیت و کار کردن با آن در این کشور نیز کاسته شود. منتها همین اپلیکیشن در سایر کشورها از محبوبیت بالایی برخوردار است.

با توجه به مطالبی که گفته شد دریافتیم شبکه ‌های اجتماعی روز به روز پیشرفته تر می‌شوند و نیاز انسان به این نوع شبکه ها هم افزایش می‌یابد. امروزه شبکه های اجتماعی نیازهای متفاوتی برای کاربران خود برطرف می‌کنند. حتی می‌توان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی کسب و کارهای بزرگی را راه انداخت و گسترش داد.

از طرفی این موضوع هم در میزان استفاده و علاقه مندی افراد به یک شبکه اجتماعی دخیل است که فرد با چه هدفی و چه میزان دانشی وارد آن شبکه اجتماعی می شود. گاها حتی با وجود فیلتر شدن، اپلیکیشنی همچنان طرفداران خودش را دارد و به خاطر کاربرد و امتیاز بالای آن نزد مخاطبان همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

شبکه اجتماعی

استفاده از شبکه های اجتماعی تنها به دلیل اشتراک گذاری و یا پیدا کردن تعدادی دوست و معاشرت نیست. چرا که با داشتن برخی از آن ها مانند اینستاگرام می توانید کسب و کاری را برای خودتان راه بیاندازید. ضمن پیدا کردن تعدادی مخاطب به بسیاری از مسائل روز واقف شوید. حتی آموزش های زیادی را هم ببینید.

اگر قصد استفاده از هر یک از شبکه های اجتماعی را دارید و حتی می خواهید آموزش هایی از آن ببینید و کسب و کاری را برای خودتان راه اندازید روی کمک و راهنمایی مجموعه اتوپیا حساب کنید.

5/5 - (1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *