یوتیوب مارکتینگ چیست ؟

یوتیوب یک پلتفرم رایگان است که می‌توان ویدئوهای مختلف را از طریق آن تماشا کرد. این برنامه در سال 2005 ساخته شد و اکنون به عنوان یک تاکتیک بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شود که شامل ایجاد و بهینه سازی محتوای ویدئویی به منظور اخذ و جذب مخاطب هدف در یوتیوب است. یوتیوب مارکتینگ روش بسیار خوب و قدرتمندی برای تبلیغات انواع خدمات و محصولات متنوع می‌باشد.

استفاده از سوشال مدیا تاثیر مستقیمی بر روی مارکتینگ و کسب و کار افراد دارد. معمولا افراد از شبکه اجتماعی یوتیوب برای بازاریابی غافل می‌شوند اما در یوتیوب مارکتینگ با اصول خاصی می‌توان به راحتی بازاریابی کرد و برند خود را گسترش داد. در حالت کلی با تهیه و آپلود محصولات و بنرهای تبلیغاتی در چنل‌های یوتیوب افراد می‌توانند بازدیدکنندگان را به مشتریان هدف خود تبدیل کنند.

یکی از مزایای یوتیوب این است که مخاطبانی با گروه‌های سنی مختلف بسیار زیادی دارد. وجود مخاطب‌های زیاد و سلیقه‌های متفاوت باعث محبوبیت یوتیوب مارکتینگ شد. همانطور که می‌دانید تبلیغات ویدئویی از متن و عکس قدرت تاثیرگذاری بیشتری و اقناع بیشتری دارد. چنل یوتیوب از اصلی‌ترین ابزار این پلتفرم می‌باشد از طریق آن کاربران و بازدیدکنندگان چنل می‌توانند ویدئوهای سازمان داده شده را در چنل مشاهده کنند تا به مرور افزایش رتبه چنل بیشتر می‌شود و بازدیدکنندگان بیشتری را به همراه می‌آورد.

بهینه سازی در یوتیوب مارکتینگ

بهینه سازی در یوتیوب مارکتینگ

بهینه‌سازی چنل یوتیوب به معنای این است که فرد بتواند چنل خود را بخش جستجو به رتبه بالاتری سوق دهد و بازدید از چنل را بیشتر کند. باید توجه داشت هرچه بازدید چنل بیشتر شود مخاطبان هدف شما بیشتر می‌شود. در نتیجه افزایش کاربران هدف موجب افزایش مشتریان کسب و کار می‌شود.

اهمیت یوتیوب مارکتینگ

یوتیوب در سال 2022 دومین پلتفرم پربازدید بعد از google می‌باشد که ماهانه 3.8 میلیارد بازدید دارد. وجود تعداد بازدیدکنندگان بسیار بالا باعث اهمیت آن در بحث یوتیوب مارکتینگ و تبلیغات کسب و کار می‌شود. چنل‌های یوتیوب قابلیت افزایش بازدید بدون محدودیت جغرافیایی، تبلیغ یک محصول یا خدمات، بالا بردن حجم فروش برند و پیدا کردن مخاطبان هدف بیشتر را دارند. اگر که در تولید ویدئو محبوبیتی در بین کاربران یوتیوب بدست آورید از طریق گوگل هم مخاطبان بسیاری جذب خواهید کرد. هزینه‌های تبلیغات در یوتیوب بسیار کمتر از هزینه‌های فیسبوک و اینستاگرام است.

بیشتر بخوانید
10 ابزار آنالیز و تحلیل شبکه های اجتماعی

افراد با بهینه سازی کلمات کلیدی در عنوان ویدئوها و تولید محتوای خود مخاطبان جدیدی در یوتیوب جذب می‌کنند. بازاریابان نمی‌توانند این موضوع را پیش‌بینی کنند که چه کسی و در چه زمانی ویدئوهایتان را می‌بیند اما اگر ویدئو تهیه شده عنوان و توضیحات خوب و درستی داشته باشد می‌توان حدس زد که تعداد بازدیدهای آن محتوا هم افزایش پیدا می‌کند. با اضافه کردن واترمارک و لوگوی شرکت با برند موردنظر از کپی شدن ویدئوی محصول جلوگیری کرده و بهبود آگاهی از برند کمک می‌کند. زمانی که ویدئوهای یوتیوب در جستجوی گوگل نمایش داده شود بهتر می‌توان مشتریان بالقوه و مخاطبان هدف را پیدا کرد.

انواع روش های تبلیغات

انواع روش های تبلیغات

با چه نوع تولید محتوا در یوتیوب می‌توان تعداد بازدید از سایت را افزایش داد یا به طورکل چند روش در یوتیوب مارکتینگ برای تبلیغات وجود دارد؟

  • تولید محتوای ویدئویی یا in-stream

حتما در زمان استفاده از یوتیوب دیده‌اید که قبل و بعد و حین پخش ویدئو موردنظر، تبلیغات ویئویی نمایش داده می‌شود. این نوع تبلیغات به 2 نوع تقسیم می‌شوند: skippable   و none skippable

skippable  مدت زمان مشخصی ندارند و کاربر می‌تواند بعد از 5 ثانیه آن‌ها را رد کند. none skippable  قابل رد کردن نیستند و مدت زمان آن‌ها کمتر از 15 ثانیه است. این نوع تبلیغ در یوتیوب مارکتینگ از رایج‌ترین تبلیغات in-stream  است که تمام کاربران با آن مواجه شده‌اند.

  • تبلیغات بامپر یا bumper ads

این نوع تبلیغات هم مانند in-stream  در زمان قبل بعد وحین پخش ویدئو نمایش داده می‌شوند. مدت زمان بامپرادز 6 ثانیه کمتر است و نمی‌توان آن را رد کرد.

  • تبلیغات خارج از استریم outstream ads

در این نوع تبلیغات  به کاربرانی که از موبایل استفاده می‌کنند و یا خارج از سایت اصلی یوتیوب هستند نمایش داده می‌شود. تبلیغات خارج از استریم در سایت‌های مختلف برای کاربران نمایش داده می‌شود.

  • تبلیغات در صفحه اصلی یوتیوب

این نوع تبلیغات در صفحه اصلی یوتیوب نمایش داده می‌شود که شامل تبلیغ ویدئویی و غیر ویدئویی است.

  • تبلیغات غیرویدئویی overlay ads

در این نوع تبلیاغات از ویدئو استفاده نمی‌شود. تبلیغات شامل متن و تصویر است که زیر ویدئویی درحال پخش نشان داده می‌شود. تبلیغات overlay در کنار ویدئو یا در صفحه اصلی هم نمایش داده می‌شود. باید توجه داشت این نوع از تبلیغات فقط در نسخه دکستاپ برای کاربران نمایش داده می‌شود.

  • تبلیغات در سرچ یوتیوب
بیشتر بخوانید
آشنایی با الگوریتم های اینستاگرام

کاربران با سرچ کردن عبارت مشخصی وکلیک بر روی ویدئو قبل از اینکه ویدئو پخش شود تبلیغ نمایش داده می‌شود.

مزایای یوتیوب مارکتینگ

  • با یوتیوب مارکتینگ می‌توان محصولات برند و خدمات خود را ایجاد و یا آن هارا تبلیغ کرد
  • اطلاعاتی درمورد برند و هویت آن ارائه و تبلیغ می‌کنید
  • بازخورد و نظرات کاربران را مشاهده کنید
  • در صورت نیاز به مشتریان و کاربران هدف خود خدمات ارائه می‌دهید
  • با یوتیوب مارکتینگ می‌توان تبلیغات خود را گسترش داد
  • با استفاده از افزودن پیوند یا آدرس سایت می‌توان کاربران را به کانال برند خود سریع‌تر و بهتر جذب کرد
  • با اضافه کردن ایمیل یا لینک دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌توان همکاری و ارتباط با کاربران را راحت‌تر کرد
  • افراد می‌توانند در چنل خود حداکثر 5 لینک را وارد کنند که برند خود را بهتر معرفی کنند

اجزای یک ویدئو در یوتیوب

اجزای یک ویدئو در یوتیوب

در بحث یوتیوب مارکتینگ آپلود هر ویدئو شامل دیسکریپشن یا متا، کلمه کلیدی یا key words، tag و تصویر است. در نتیجه باید در یوتیوب مارکتینگ و بحث بازاریابی به این آیتم‌ها توجه خاصی داشت و به خوبی از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه به صورت خلاصه اجزا یک ویدئو در یوتیوب را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • عنوان یا دیسکریپشن ویدئو در یوتیوب مارکتینگ

عنوان ویدئو مهم‌ترین قسمتی است که کاربران ابتدا به آن توجه می‌کنند و باعث می‌شود کاربران بر روی آن کلیک کند و آن را ببینند. هدف اصلی عنوان نویسی تحریک کاربران برای بازدید از ویدئو موردنظر است. افراد باید به این نکته توجه کنند که چه چیزی کاربران را مجاب می‌کند که ویدئو را تماشا کنند. برای فهمیدن این موضوع می‌توان آزمایشی را انجام داد. در این آزمایش فرد باید 2 کانال متفاوت ایجاد کند.

در یکی از کانال‌ها ویدئو را به صورت معمولی شرح داده و با عنوانی ساده آن را آپلود می‌کند. در کانال دوم ویدئو را با عنوانی جذاب بیان می‌کند و در آخر بعد از گذشت یک زمان مشخص نتیجه و بازخورد هرکدام از ویدئو ها را تماشا می‌کند. با نوشتن کلمات رایجی مثل بهترین، اولین، جامع‌ترین و… می‌توانید بر مخاطب تاثیر بگذارید.

  • کلمات کلیدی ویدئو در یوتیوب مارکتینگ
بیشتر بخوانید
تبلیغات در اینستاگرام

از دیگر اجزا مهم در بحث یوتیوب مارکتینگ انتخاب کلماتی است که تاثیر بسیاری بر روی دیده شدن ویدئو دارند. اهمیت نوشتن key word به این دلیل است که نوشتن کلماتی مناسب با موضوع ویدئو کمک شایانی به دیده شدن بهتر ویدئو و جذب کاربران هدف می‌شود. برای این کار بازاریابان بهتر است حداقل از 8 کلمه کلیدی مرتبط با ویدئو استفاده کنند.

  • استفاده از عکس مناسب برای ویدئو در یوتیوب مارکتینگ

انتخاب عکس مناسب نشان دهنده محتوای ویدئو فرد است سپس فرد باید تلاش کند که عکس جذاب برای ویدئو پیدا کند و قرار دهد.

برندسازی در یوتیوب مارکتینگ

برندسازی یعنی کاربران هدف شما همیشه و به صورت مستمر ویدئوهای شما را  دنبال کنند و به جای جست و جو کردن کلمات کلیدی چنل شمارا سرچ کنند. برندسازی یک کار بسیار دشوار است چرا که به ظرافت و دقت و زمان زیادی نیاز دارد. برای شروع ابتدا یک لوگوی حرفه‌ای و جذاب با مفهوم طراحی کرده و آن را برای پروفایل و کاور چنل یوتیوب قرار دهید. سپس در ویدئوهایی که آپلود می‌کنید در بخش کلمات کلیدی دیسکریپشن و واترمارک اسم برند خود را قرار دهید تا کاربران هدف بتوانند نام برند را سرچ کنند.

ایجاد پلی لیست برای یوتیوب مارکتینگ

در آپدیت جدید یوتیوب بخشی به نام پلی لیست وجود دارد که مناسب برای افرادی است که قصد دارند ویدئوهای خود را دسته‌بندی کنند. انتخاب اسم پلی لیست بسیار مهم است؛ چون با ایجاد یک اسم مناسب با ویدئو و موضوع چنل باعث می‌شود ویدئو در سرچ گوگل نمایش داده شود.

نکاتی مهم در حوزه یوتیوب مارکتینگ

  • الگو گرفتن از رقبا برای پیشرفت واقعی و سبقت‌گرفتن از رقبای حوزه کاری خود باید به روش کار آن‌ها در یوتیوب مارکتینگ نگاه کنید.
  • آگاهی از شناخت کاربران و نیاز آن‌ها

در بحث یوتیوب مارکتینگ هدف اصلی تولید محتوا جلب‌توجه و جذب مخاطبان هدف است و باید بدانید که مخاطبان به چه چیزهایی علاقه دارند، نیاز دارند، واکنش نشان می‌دهند و چه زمانی فعالیت بیشتری دارند. یوتیوب مارکتینگ روش نوینی برای بازاریابی اینترنتی است که می‌توان با توجه به ساختار این پلتفرم در آن رشد کرد و روزبه‌روز بهتر شد.

5/5 - (1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *