اینستاگرام این شبکهی اجتماعی در بین همهی اقشار جامعه تقریبا شناخته شده میباشد. اینستاگرام به دلیل اینکه یک اپلیکیشن بصری است کاربردهای زیادی در زمینه کسب و کار پیدا کرده است. معروفیت و محبوبیت این اپلیکیشن در طی سالهای اخیر باعث شده است تا اکثر برندها محصولات خود را در معرض دید میلیونها کاربر ایرانی اینستاگرام از طریق این شبکه اجتماعی قرار میدهند. در ادامه همراه اتوپیا باشید با مطلبی جامع درباره طراحی گرافیکی اینستاگرام.
اولین مرحله برای داشتن یک کسب و کار موفق داخل این شبکه اجتماعی، پست زیبا و پست کردن به شیوهای درست و جذاب یا اصطلاحا طراحی گرافیکی اینستاگرام می باشد. اما این که چطور پستی را طراحی کنیم که برای مخاطب مورد نظر جذاب باشد و باعث تعامل شود بستگی به طراحی پست و محتوایی دارد که در دسترس مخاطب قرار میدهید.
طراحی پست در اینستاگرام
همانطور که اشاره کردیم اینستاگرام یک اپلیکیشن بصری میباشد که محیط خوبی را برای تبلیغ در فضای مجازی برای کسب و کارها فراهم کرده است. اینستاگرام تصویر محور بوده، بنابراین تنها با قرار دادن چند پست و استوری متناسب با نیاز مخاطب میتوانید فروش محصول خود یا هر آنچه که نیاز است مخاطب شما ببیند را افزایش دهید. برای معرفی محصولات خود به مخاطب لازم است تا برند خود را به شیوهای درست تبلیغ کنید و آنها را در معرض بازدید قرار دهید. ساخت یک پیج حرفهای و طراحی گرافیکی اینستاگرام یکی از مهمترین مراحل بعد از طراحی سایت فروشگاهی میباشد.
توجه داشته باشید که فقط استفاده از یک عکس از محصول بدون این که تصویر جذابیت بصری داشته باشد و صرفا جهت نمایش کالا باشد نمیتواند منجر به فروش و رونق کسب و کار شما شود و خروجی مناسبی بگیرید. چرا که مخاطب تنها با دیدن یک عکس خام خیلی توجهی به محصول شما نمیکند. بنابراین تصویری که شما برای تبلیغ محصول خود استفاده میکنید لازم است بسیار جذاب و زیبا باشد تا بتواند مشتری را به خرید آن تشویق کند.
اهمیت طراحی گرافیکی اینستاگرام در رشد پیج
بیشتر تصاویری که روی پیجهای اینستاگرام وجود دارد تصاویر ادیت شدهای هستند که برای جلب توجه بیننده خلق شدهاند. برای مثال پیجهایی که جذب مخاطب و فروش داخل اینستاگرام هدفشان است همگی برای طراحی گرافیکی پستهای اینستاگرام خود کلی هزینه و وقت گذاشتهاند. در واقع یک طراحی گرافیکی اینستاگرام جذاب که همان Layout نامیده میشود بیننده را تشویق به خرید محصول شما میکند و باعث میشود مخاطب پست شما را برای دیگران نیز ارسال کند.
تفاوت طراحی گرافیکی اینستاگرام و Layout
منظور از طراحی Layout اینستاگرام انتخاب ۹ یا ۱۵ پست پشت سر هم هست که دارای یک هویت بصری باشد و همگی از یک قاعده مثل رنگ بندی یا ترتیب پستها داخل پیج اینستاگرام شما پیروی کند. پس اولین چیزی که مخاطب را جذب میکند یک پست گرافیکی زیبا و چشم نواز داخل پیچ اینستاگرام شما میباشد. طراحی گرافیکی اینستاگرام با توجه به قوانین، همان چیزی است که مخاطب را به سمت پیج شما سوق میدهد. به این شکل که به محصول فرصت معرفی میدهد و در نتیجه افزایش فروش و افزایش فالوور واقعی و هدفمند پیج اینستاگرام شما را به همراه دارد. لازم است بدانید هر محصول، شیوهی طراحی پست مخصوص به خود را دارد. ولی در کل هدف این است که محصول شما بازخورد بهتری نسبت با مخاطب خود داشته باشد. این طراحیها برای عکس، ویدئو، استوری و… شیوههای گوناگونی دارد.
پست اینستاگرام گرافیکی یا عکس های واقعی؟
هدف شما در عکسهایی که برای پست یا استوری اینستاگرام طراحی میشوند باید کاملا بیانگر باشند. یعنی عکس نباید توجه مخاطب را از اصل موضوع و هدف شما دور کند. بنابراین تبلیغ محصولات و خدمات در قالب عکس بازخورد بیشتری داشته و از طریق آن بهتر میتوان با مخاطب ارتباط برقرار کرد.
پست ویدئو برای اینستاگرام
همان طور که میدانید هر پست ویدئو روی اینستاگرام ۶۰ ثانیه میباشد، اما با قابلیتی که اینستاگرام در اختیار کاربران قرار داده است میتوانید فیلمهایی که بیشتر از ۶۰ ثانیه هستند را به چند قسمت تبدیل کرده و هر کدام را به اندازه ۶۰ ثانیه برش دهید. سپس تمام قسمتها را به صورت یک پست چند اسلایدی در اختیار مخاطب قرار دهید. پستهای ویدئویی برای نشان دادن هدف کسب و کارها مناسبتر هستند و برای دقیق نشان دادن منظور خود به مخاطب خیلی بهتر است. اما نکتهی قابل توجه در اینجا این است که عکس بیننده بسیار بیشتری نسبت به فیلم دارد.
یکی دیگر از قابلیتهایی که این شبکه اجتماعی برای کاربران فراهم کرده است «IGTV» میباشد. اگر پیج شما دارای مطالب آموزشی است، میتوانید از قابلیت دیگر اینستاگرام به نام «IGTV»استفاده کنید. به این صورت که میتوانید ویدئوهای طولانی را به صورت یکپارچه بدون نیاز به کراپ و برش روی صفحه خود پست کنید. به طور کلی تولید محتوای خوب در اینستاگرام تاثیر مستقیمی بر میزان پیشرفت کسب و کار و مدیریت پیج اینستاگرام شما خواهد داشت. طراحی ویدئو با عکس یکی دیگر از روشها برای جذب مخاطب میباشد.
طراحی گرافیکی استوری اینستاگرام
در قابلیت استوری اینستاگرام علاوه بر عکس میتوان یک فیلم ۱۵ ثانیهای نیز برای ارائه مفهوم آماده کنید. استوری برای مخاطبان اولویت بیشتری دارد. چرا که بسیاری از افراد قبل از دیدن پستها، استوریها را چک میکنند. بنابراین اهمیت دادن به محتوای استوری میتواند شما را به هدفی که دارید نزدیکتر کند.
هدف طراحی گرافیکی اینستاگرام
طراحی پست اینستاگرام با هدف افزایش فالوور و ترغیب مخاطب برای خواندن دیگر مطالب انجام میشود. به کارگیری شیوههای بازاریابی شبکههای اجتماعی، شما را راحتتر به هدف نزدیک میکند. در میان فعالیتهای روتین پیج، گاهی اوقات یک کار چالشی هم قرار دهید. در فعالیتهای چالشی طراحی پست طوری انجام میشود که مخاطب نیز درگیر شود و با تگ کردن افراد دیگر و به چالش کشیدن آنها میزان بازدید پیج را بالا ببرد. علاوه بر این یک طراحی زیبا میتواند بر ارائه موضوع و انتقال هدف شما به مخاطب و بازخورد صفحهی شما نیز کمک کند.
نکاتی مهم در رابطه با طراحی گرافیکی اینستاگرام
تا زمانی که وارد حوزهی ارائهی خدمات از طریق اینستاگرام نشدهاید نمیتوانید رقابت سنگین بین دیگر پیجها برای جذب مخاطب و بازخورد بیشتر را درک کنید. طراحی زیبا و جذاب یک پست، مرحله نخست برای جذب مخاطب است. برای این که بتوانید مخاطب را روی پست نگه دارید لازم است احساساتی مانند: حس تحسین، کنجکاوی، لذت، صمیمیت، آرامش و… را در مخاطب تحریک کنید. اگر علاقهمند به این حوزه باشید میتوانید سبک خاص خود را در صفحه خود به نمایش بگذارید. بنابراین لازم است از مجموعهای ایده که در نظر دارید یکی از زیباترین آنها را انتخاب کنید. یعنی میتوانید برای پستهای خود یک قالب مشخص در نظر بگیرید. هر زمانی که بخواهید عکسهای موردنظر خود را درون این قالبها گذاشته و پست کنید.
استفاده از یک قالب مشخص
مثلا میتوانید از یک قاب دایرهای، مثلث و… استفاده کنید. همچنین ترکیب رنگ قالب پستهای شما میتواند نشانگر پیج شما باشد. تمام این موارد میتوانند مانند آدرس پیج شما باشد. پستهای پیج شما توسط این المانها شناخته شوند و نشانی از کار شما باشند. این طراحی گرافیکی جذابیت کار شما و انحصاری بودن پیج شما را نشان میدهد. مزایای پرسش و پاسخ در دل یک تصویر اینستاگرامی پست شده باعث میشود ذهن مخاطب درگیر این موضوع شود. همین درگیری ذهنی مخاطب را به سمت خواندن و توجه کردن به مطلب نوشتهی شدهی شما در کپشن خواهد کرد.
در واقع این که چقدر پست شما جذاب باشد تا این که مخاطب روی محتوای شما بماند نشان دهندهی مهارت شما است. استفاده از عکس و نوشته با یکدیگر از دیگر راههای جذاب برای ساخت یک پست زیبا میباشد. یک نوشته جذاب روی تصویر باعث میشود مخاطب برای دانستن ادامه مطلب کنجکاو شود و محتوای شما را دنبال کند.
در گوشهی تصویر پست خود میتوانید لوگو، آدرس سایت و یا پیج خود را قرار دهید. چرا که در صورت کپی شدن مطلب، مخاطب را به راحتی به سمت پیج خود بکشانید. استفاده از ایموجی در متنهایی که کپشن میشوند مطلب شما را خواناتر و زیباتر میکند. چرا که اکثر اوقات خواندن کلمات خارج از حوصلهی مخاطب است و متن نوشته شدهی شما خوانده نشده یا نیمه خوانده شده رها میشود. استفاده از لوگو برای قرار دادن طرح نهایی شما در گوشهی تصویر به این دلیل است که محتوای شما حتما کپی یا ریپست (repost) خواهد شد. این لوگو که همانند آدرس میباشد باعث میشود مخاطب به راحتی پیج شما را پیدا کند.
استفاده از اپلیکیشن های طراحی
با استفاده از فتوشاپ میتوانید جلوههای بصری زیبایی را برای پستهای خود درست کنید. علاوه بر فتوشاپ، اپلیکیشنهای بسیاری برای ادیت و طراحی گرافیکی اینستاگرام نیز وجود دارد. استفاده از این اپلیکیشنها خیلی سخت نیست و نیازمند آموزش قبلی نمیباشد. به راحتی میتوانید پستهای موردنظر خود را طراحی کنید. اما توجه داشته باشید که برای داشتن یک پیج حرفهای که ماهانه درآمد بالایی برای شما دارد لازم است تولید محتوای خود را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید.
طراحی پست اینستاگرام خلاقانه و حرفه ای برای جذب فالوور
طراحی یک استوری جذاب و زیبا باعث میشود که بازخورد بهتری از مخاطب خود بگیرید و فالوورهای شما این را متوجه خواهند شد که شما برای جلب رضایت آنها این طراحیها را انجام میدهید. همچنین نشان دادن پشت صحنه در طراحی یک پست سرگرم کننده به جلب رضایت مخاطب نیز کمک میکند. نشان دادن پشت صحنه به مخاطب باعث میشود فضایی صمیمی و دوستانه بین شما و آنها ایجاد کند. بنابراین بد نیست از این روش نیز استفاده کنید.
سعی کنید در پستهای مناسبتی از رنگهای شاد و تصاویری زیبا استفاده کنید. فراموش نکنید که عکس محصول شما باید برجستهتر از سایر محتویات موجود در تصویر باشد. مات کردن زمینهی تصویر به نسبت محصول میتواند این هدف را برای ما به انجام برساند. چرا که استفاده از یک تضاد رنگی بین محصول و محتویات قرار داده شده در تصویر تاثیر چشمگیری خواهد داشت. شیوه یکسان سازی رنگ برای جذابیت بیشتر تم پستها استفاده میشود که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.
تم موزاییکی در طراحی صفحه اینستاگرام
در این روش پستها را در 2 رنگ یا به هر شیوهی خلاقانهی دیگری پست میکنید. مثلا پست شما به صورت یکی در میان آبی و زرد آپلود میشود که میتواند جذابیت بسیاری داشته باشد.
تم رنگین کمانی صفحه اینستاگرام
در این روش رنگ پستهایی را که برای مخاطب قرار میدهید در هر ردیف متفاوت میباشد. به این صورت که هر 3 پست یک رنگ داشته و در کل این رنگها طیف رنگینکمانی را به پیج دهند. وقتی که مخاطب وارد پیج شما میشود محو زیبایی طراحی چیدمان پستهای شما میشود.
پست اینستاگرام و اهمیت محتوای پست ها
اگر تمامی این مواردی که گفته شد رعایت گردد تاثیر آن را در رونق کسب و کار خود میتوانید به خوبی مشاهده کنید. اینستاگرام امروزه به دلیل محبوبیتی که بین کاربران دارد باعث شده است تا کسب و کارهای زیادی از این شبکه اجتماعی استفاده کرده و محصولات و یا خدمات خود را در پیجهای اینستاگرامی به نمایش بگذارند. بنابراین طراحی پست اینستاگرام در بین کاربران از اهمیت بسیاری برخوردار است.
پست عکس در اینستاگرام
تصاویر در این شبکه اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد و بیشتر از آن که محتوا متنی توجه مردم را به خود جلب کند، تصاویر در جلب توجه مردم نقش دارند. استفاده از عکس نوشتهها در این شبکه اجتماعی کمک میکند مطالب شما بازدید بسیاری داشته باشد. از طریق این روش میتوانید هر آن چه را که میخواهید به مخاطب منتقل کنید. صرفهجویی در وقت مخاطب یکی از مزیتهای استفاده از این روش میباشد. چرا که مخاطب فقط با دیدن عکس و خواندن متن موجود در آن مطلب نیازی به خواندن کپشن که در بسیاری از موارد طولانی هستند نخواهد داشت.
روش های طراحی پست اینستاگرام
روشهای گوناگونی با استفاده از اپلیکیشنها برای طراحی گرافیکی اینستاگرام وجود دارد. شاید خود فرد هم با استفاده از اپلیکیشنها بتواند طراحی پستهای اینستاگرام را انجام دهد ولی در بیشتر موارد این امر، امری تخصصی میباشد و هر کسی نمیتواند پستهای جذاب برای صفحات اینستاگرام طراحی کند. بنابراین از آن جایی که تصاویر در بهتر دیده شدن پیج اهمیت بسیاری دارند، طراحی چنین پستهایی باید به افرادی سپرده شود که در این زمینه متخصص میباشند.
اتوپیا با چندین سال تجربه در زمینه مدیریت شبکههای اجتماعی، به بهترین شکل محصولات و خدمات شما را در قالب پستهای اینستاگرامی در اختیار مخاطب قرار داده و با رعایت اصول در زمینه طراحی پست اینستاگرام در جذب مخاطب بیشتر به پیج شما کمک خواهد کرد.
استفاده از ویدیو در طراحی پست اینستاگرام
قاعدتا تدوین یک ویدیو مناسب در اینستاگرام نسبت به ساخت عکس زمان بیشتری صرف میکند. به همین دلیل نیاز به تجربه بیشتر و همچنین مهارت بیشتر خواهد داشت. بنابراین برای ساخت ویدیوهای با کیفیت نیازمند کسی خواهید بود که بتواند ساخت ویدیوهایی مناسب با موضوع کاری شما را انجام دهد. اتوپیا در این زمینه نیز میتواند نقش بسزایی برای رشد پیج شما ایفا کند.
هزینه طراحی گرافیکی اینستاگرام
مثل تمام کارهای دیگر برای طراحی گرافیکی پست های اینستاگرام نیازمند فردی متخصص خواهید بود که لازم است هزینهای را برای آن پرداخت کنید. تعرفه خدمات اینستاگرام متغیر میباشد چرا که تولید عکس و ویدئو برای هر کسب و کار باید بر اساس محصولات و یا خدمات ارائه شده آن کسب و کار باشد. به جز خدمات ارائه شده، حجم تولید محتوای درخواستی توسط کارفرما و میزان تعامل مخاطبان با پیج در محاسبه هزینه قلمداد میشود. لازم است بدانید که تولید محتوای ویدئویی هزینه بیشتری نسبت به عکس دارد. زیرا زمان بیشتر و همچنین هزینه بیشتری صرف میکند.
سخن پایانی
فراموش نکنید که نحوه پست کردن مطالب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این مورد باید به صورتی باشد که مخاطب روی محتوای شما بماند. بنابراین نمیشود تنها با گرفتن یک عکس خام و آپلود آن در پیج منتظر فروش محصولات خود باشید. بلکه موارد بسیاری در این زمینه وجود دارد که باید رعایت شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.
اتوپیا با توجه به تمامی نکات گفته شده سعی در ارائه مناسبترین هزینهها در کنار کار با کیفیت دارد تا مخاطب را از خدمات ارائه شده راضی نگه دارد. اینستاگرام به عنوان برنامهای بصری و در دسترس محیط بسیار مناسبی برای به نمایش گذاشتن مطالب، محصولات و کسب و کارها شده است و همچنین محیطی خوب برای تبلیغات اینفلوئنسرها شده است. ورود به این فضای مجازی برای کسب و کار شما میتواند شروع یک دوره جدید باشد. در صورتی که به کارگیری خلاقیت در ارائه مطالب و طراحی تصاویر و فیلم و… بتواند شما را از دیگر رقیبان متمایز کند.