در این مطلب از اتوپیا قصد داریم تا به این سوال که دیجیتال مارکتینگ چیست پاسخ دهیم، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و تاکتیک‌های آن را نیز معرفی کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتر معروف نیل پتل (Neil Patel) به گفته مجله فوربز جز ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیا شناخته می‌شود، نیل پتل به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست اینگونه پاسخ می‌دهد!! جالب است بدانید که نخستین فعالیت بازاریابی دیجیتال مارکتینگ در دنیا به بیش از ۱۰۰ سال پیش مربوط می‌شود. همانطور که می‌دانید رادیو سال ۱۸۹۶ اختراع شد، ۱۰ سال طول کشید تا این ابزار الکترونیکی بین مردم همگانی شود و آن را تهیه کنند و بعد از آن به فکر تبلیغات از طریق رادیو افتادند.

یک اجرای اُپرا از اولین تبلیغات دیجیتال مارکتینگ بود که بعد از پخش آن خیلی زود بلیت‌های آن اجرا فروخته شد و این شد روز تولد دیجیتال مارکتینگ. دیجیتال مارکتینگ می‌تواند همزمان آنلاین یا آفلاین باشد. بنابراین در دیجیتال مارکتینگ فقط اپلیکیشن‌ها و موتورهای جستجو مطرح نیستند، استفاده از ابزارهای دیجیتال اولویت محسوب می‌شود.

بازاریابی آنلاین

در این نوع از بازاریابی با استفاده از اینترنت و با کمک گرفتن از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ با سرعت بیشتر و دقیق‌تر با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کنید و می‌توانید هرکدام از کمپین‌های شما اگر بازخورد خوبی با توجه به هزینه‌ای که کرده‌اید نداشته است مجددا آن را برگزار نکنید.

آنالیز و تحلیل داده

آنالیز یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

لازم است بدانید که بعد از اجرای هر کمپین تبلیغاتی، می‌بایست با استفاده از پلتفرم‌های موجود، کمپین برگزار شده را تحلیل کنید. پلتفرم‌های مختلف داخلی و خارجی بسیاری در این زمینه وجود دارند که می‌تواند به منظور بهتر برگزار شدن کمپین شما کمک کند. در ادامه 2 ابزار پرکاربرد آنالیز و تحلیل دیتا را که از معروف ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می باشد، معرفی می‌کنیم:

گوگل آنالیتیکس

یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ گوگل آنالیتیکس می باشد که اطلاعات بسیار زیادی از گزارش‌ها را به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این ابزار شما می‌توانید رفتار مخاطبان وب‌سایت‌ خود را به خوبی مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. از طریق گوگل آنالیتیکس می‌توانید بفهمید که مخاطبان شما از چه طریقی وارد وب‌سایت شده‌اند و چطور مسیر فانل فروش (قیف فروش) خود را طی کرده‌اند. گزارش‌هایی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما می‌گذارد خیلی وسیع و کاربردی می‌باشد که توضیح جزییات آن خیلی گسترده می‌باشد.

متریکس

یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ داخلی متریکس می‌باشد که در این حوزه کمک بسیاری به استارت‌آپ‌ها می‌کند. نتایج کمپین‌ها در هر یک از کانال‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی به صورت گزارش‌هایی شفاف با استفاده از متریکس ابزاری تحلیل‌گر، به تبلیغ‌دهندگان ارائه می‌گردد. نحوه کارکرد این ابزارهای شمارنده به دور از قضاوت و به صورت کاملا بی‌طرف است؛ پس می‌توانید به این شمارنده (Tracker) مانند دیگر سرویس‌های مشابه بین‌المللی اطمینان کنید.

بیشتر بخوانید
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
گزارش های ابزار متریکس
  • مخاطب شما از چه طریقی وارد شده ‌است؟
  • مشخصات و رفتار کاربران شما در اپلیکیشن چگونه است؟
  • آیا در جذب کاربران جدید از طریق کمپین‌های تبلیغاتی تخلفی رخ نداده است؟

بهینه ‌سازی موتور جستجو

سئو یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

«SEO» امروزه یکی از کلماتی است که بسیار شنیده می‌شود و توجه صاحبان کسب ‌و کارهای امروزی را به خود جلب کرده است. چرا که کاربران بلافاصله بعد از اینکه سوالی در ذهن‌شان شکل می‌گیرد، در گوگل آن را جستجو می‌کنند. پس این که در نتایج گوگل دیده شوید «SEO» موضوع مهمی می‌باشد. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیاری به منظور بهینه‌سازی موتور جستجو در دسترس شما قرار دارند که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

SEMrush

سم راش یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ سمراش است که به منظور بهبود رتبه‌ی بهتر در نتایج جستجوی گوگل به شما کمک می‌کند. پیدا کردن رقبای شما کاربرد کلیدی این ابزار است. از طریق ابزارهایی که در اختیار شما است می‌شود بک‌لینک‌های رقبا را پیدا کنید و به سمت خود جذب کنید. نوسانات و تغییراتی که رقبا در کیوردهای مختلف در نتایج گوگل داشته‌اند را مشاهده و مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ دیگری همچون MOZ ،SEMrush ،Alexa و… نیز وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید مسیرهای ورودی و خروجی مخاطبان‌ را مشاهده کنید، همچنین رتبه‌ی سایت خود و سایت‌های رقیب را در ایران و خارج رصد کنید و با استفاده از اطلاعات به دست آمده کمپین‌های مختلف اجرا شده را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

ایمیل مارکتینگ

اولین ایمیل در سال ۱۹۷۱ فرستاده شد. جالب است بدانید در حال حاضر با سرعت رشد تکنولوژی، هنوز بخشی از بودجه‌ی دیجیتال مارکتینگ به ایمیل مارکتینگ اختصاص دارد. یکی از انواع بازاریابی دیجیتال ایمیل مارکتینگ می‌باشد که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی دارد و هر سال نسبت به سال قبل رشد حدود ۴ درصدی را به همراه دارد. به منظور بهینه کردن ایمیل مارکتینگ ابزارهای دیجیتال مارکتینگ گوناگونی وجود دارد.

Mailchimp یکی از قدرتمندترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

میل چیمپ یکی از قدرتمندترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در جهان است که سال گذشته میلیاردها ایمیل توسط کاربرانش ارسال شده است. شما می‌توانید با استفاده از Mailchimp ۱۲۰۰۰ حدود ۱۲۰۰۰ ایمیل به ۲۰۰۰ نفر در هر ماه به صورت رایگان ارسال کنید. قابلیت تقسیم‌بندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار و گزارش‌هایی که از دیده شدن و کلیک بر روی ایمیل موردنظر می‌دهد از دیگر قابلیت‌های این ابزار می‌باشد و به شما کمک می‌کند کمپین خود را تحلیل کنید و محتوای جذاب‌ برای ایمیل و مخاطب خود آماده کنید.

به علاوه سرویس‌های ایرانی خوبی همچون میل‌چی، میل‌تاز، نامه‌رسان چابک و… برای کاربران فراهم شده است. همچنین ابزارهای قدرتمند خارجی دیگری مانند   Mailerlite ،Emma ،Marketo ،GetReponse و… برای اجرای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ و برای بهتر برگزار شدن کمپین و تحلیل‌های شما موجود می‌باشد.

تبلیغات کلیکی

پرداخت هزینه در تبلیغات کلیک (cost per click) به این شکل است که شما به ازای هر کلیکی که کاربر تبلیغ را دیده و روی آن کلیک کرده است، هزینه را پرداخت می‌کنید. بنابراین هزینه تبلیغات شما با مجموع تعداد کلیکی که مخاطب روی تبلیغ کرده‌ است ارتباط دارد. پس، کلیک بیشتر برابر است با افزایش هزینه.

بیشتر بخوانید
نرخ ریزش مشتری چیست ؟

ریتارگتینگ

سرویس ریتارگتینگ نوعی از تبلیغات است که به شما این امکان را می‌دهد افرادی که به طور مستقیم به وب‌سایت آمده‌اند ولی اقدام یا خریدی نکرده‌اند را مجددا به سایت برگردانید. طبق بررسی‌های انجام شده تنها 1 درصد از مخاطبان در اولین ورود به وب‌سایت جزو مشترهای شما می‌شوند که از طریق سرویس ریتارگتینگ می‌توانید ۹۹ درصد از آن‌ها را به سایت خود برگردانید.

Taboola و outbrain از شرکت‌های خارجی هستند که برای خدمات ریتارگتینگ می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما فراموش نکنید که می‌توانید با خیال راحت از ابزارهای ایرانی نیز استفاده کنید و با استفاده از تبلیغات مناسب، کسب‌ و کار خود را رونق ببخشید چرا که سایت‌های ایرانی در این حوزه فعالیت چشم‌گیری داشته‌اند و بسیار قابل اعتماد می‌باشند.

تبلیغات در شبکه‌ های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی به یکی از واجبات زندگی تبدیل شده است. چرا که از طریق این ابزارها می‌توانیم اخبار، مطالب موردعلاقه و سرگرمی‌های خود را دنبال کنیم و همچنین با دوستان‌ خود در ارتباط باشیم. اگر در راستای استفاده از این شبکه‌های اجتماعی با دقت و حساب شده عمل کنید می‌توانید برندهای تجاری خود را معرفی و در ذهن کاربران همیشگی بمانید و از همه مهم‌تر یک رابطه دوستانه برقرار کنید. یکی از عواملی که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری روی درآمد شما داشته باشد انتشار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مختلف و محبوب است که می‌تواند به رشد کسب ‌و کار شما بسیار کمک کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

با توجه به موضوع تبلیغ موردنظر خود در این پلتفرم‌ها شما می‌توانید اینفلوئنسر مارکتینگ انجام دهید و با اینفلوئنسر خود ارتباط داشته باشید. تبلیغات خود را برای میلیو‌ن‌ها کاربر در فضای مجازی به نمایش بگذارید. از ابزارهای قابل استفاده در زمینه تبلیغات شبکه‌های اجتماعی می‌توان به تگرو، اسنت‌وی، ادسنسور، ادونچر و… اشاره کرد.

تحلیل و مدیریت شبکه ‌های اجتماعی 

با استفاده از ابزارهایی که وجود دارند می‌توانید تمام شبکه‌های اجتماعی خود را همزمان در یک داشبورد مدیریت کنید. حضور مستمر و موثر در شبکه‌های اجتماعی برای کسانی که به دنبال معرفی برند خود هستند می‌تواند بسیار سودمند باشد و باعث افزایش تعامل برند شما با مخاطب شود. برای زمان انتشار محتوای خود با کمک از پلتفرم‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌توانید برنامه‌ای منظم را برای خود داشته باشید. همچنین با استفاده از این پلتفرم‌ها می‌توانید گزارش‌‌ها و آمارهای مختلفی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دست آورید و امکان مدیریت کامنت‌‌ها را نیز داشته باشید. از جمله پلتفرم‌های ایرانی که می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند می‌توان به نوین‌هاب، کاوان، سوشیالو و… اشاره کرد.

ارسال پوش نوتیفیکیشن

روزانه میلیون‌ها پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی به مخاطبان مختلف در سراسر دنیا ارسال می‌شود. ارسال پوش نوتیفیکیشن پیامی مانند پیام کوتاه (SMS) است که می‌تواند شامل عکس، تیتر و متن کوتاه باشد که به مخاطبان ارسال می‌شود تا آن‌ها را مجددا به وب‌سایت یا اپلیکیشن‌ برگرداند. در راستای افزایش تعامل خود با کاربران می‌توانید از ابزارهای مختلف ارسال پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

انتشار رپورتاژ آگهی

یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ رپورتاژ آگهی می‌باشد این سرویس به شما کمک می‌کند با انتشار محتوایی مناسب و جذاب، مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کنید. رپورتاژ آگهی به خاطر قالب و فرمت خاصی که دارد بسیار مورد استقبال عموم واقع شده است. در رپورتاژ آگهی به خاطر غیر مستقیم بودن شیوه تبلیغات مخاطب احساس می‌کند در حال مطالعه یک گزارش کاملا بی‌طرف است و همین امر با اعتمادسازی مخاطب باعث می‌شود که رپورتاژ را تا آخر مطالعه کند.

رپورتاژ روشی تبلیغاتی است که برای مدت زمان نامحدود به مخاطبان نمایش داده می‌شود و در سایت آگهی دهنده باقی می‌ماند. یکی از بهترین روش‌های تبلیغات اینترنتی و برندسازی رپورتاژ آگهی است که بزرگترین برندهای دنیا برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود از آن استفاده می‌کنند.

کوتاه‌کننده‌ی لینک

خیلی وقت‌ها پیش آمده است که می‌خواهید مخاطب خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی به صفحه موردنظر لینک کنید و آدرسی از سایت خود را منتشر کنید، به همین منظور لازم است از لینک‌دهی استفاده کنید اما گاهی اوقات تعداد کاراکتر لینک‌ها خیلی زیاد است و ممکن است ظاهر زیبایی نداشته باشد و همچنین فضایی را اشغال کند؛ که با کمک از کوتاه‌کننده‌های لینک می‌شود آدرس لینک موردنظر را کوتاه و زیبا کنید و در بسیاری از ابزارهای موجود مانند شبکه‌های اجتماعی، پیامک و… لینک خود را به مخاطب ارسال کنید.

از جمله کوتاه ‌کننده‌های لینک داخلی می‌توان به: لینک‌پی، لیش، پی‌لینک و… اشاره کرد. از جمله کوتاه‌ کننده‌های لینک خارجی نیز می‌توان به: «bit.ly و goo.ly» اشاره کرد البته مدتی است که goo.gl به کاربران جدید سرویس نمی‌دهد و فقط کاربرانی که قبلا این سرویس را داشته‌اند می‌توانند استفاده ‌کنند.

چت آنلاین

اگر توجه کرده باشید بلافاصله پس از ورود به بسیاری از سایت‌ها، چت‌باکس آنلاین کوچکی پایین صفحه سمت راست به شما نمایش داده می‌شود و حس خوب پشتیبانی و همراهی همیشگی را به مخاطب القا می‌کند. این ابزار گفتگو و پشتیبانی آنلاین این امکان را می‌دهد به سادگی با مخاطبان سایت خود در ارتباط باشید و رفتار آنان را تحلیل کنید. سایت‌های ایرانی بسیار خوبی در این زمینه فعالیت دارند. برخی از این چت آنلاین‌ها عبارتند از: رای‌چت، دینگ‌چت، ریتین، چتیاتو، دیالوگ و…

در این مطلب سعی کردیم برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کنیم. البته که تعداد و انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است. در کل می‌توانید با کمک از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و تصمیم‌گیری‌ و انتخاب مناسب، کمپین‌های بهتر و موثرتری را برای رشد کسب و کار خود اجرا کنید.

5/5 - (1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *