اگر کسب و کاری میخواهد موفق عمل کند و مشتریان زیادی داشته باشد، باید سراغ برندسازی یا برند مارکتینگ برود. در غیر این صورت بسیاری از مخاطبان با حضور این برند در بازار، نحوه فعالیت، محصولات و خدماتش آشنا نخواهند شد. هر چقدر هم کسب و کار با کیفیتی باشد، در نهایت دچار مشکل جدی میشود.
مجموعه اتوپیا در این مطلب قصد دارد تا شما را با برند مارکتینگ آشنا کند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.
برند (Brand) یا نام تجاری در واقع تصویری است که از کسب و کار خودتان در ذهن مخاطب میسازید. پیشینه برند به قرن ۱۸ باز میگردد. گاوچرانها و دامداران آمریکایی برای اثبات مالکیت خود از داغی برای علامتگذاری روی دامها استفاده میکردند. تقریبا همزمان با آنها، کارخانهدارها نیز روی بستههای حاوی محصولات خود نشان کارخانه خود را قرار میدادند تا محصولات آنها را با رقبا اشتباه نگیرند. این کارها مفهوم برند را شکل داده اند. به سادهترین شکل میتوان گفت برند در واقع هویت یک شرکت را منعکس میکند.
برند مارکتینگ به روشهایی در بازاریابی گفته میشود که با هدف افزایش آگاهی از برند انجام میشود. برند، همان هویتی است که یک کسب و کار را با آن میشناسند. اینکه که هستید؟ چه کار میکنید؟ چه محصولاتی و با چه سطح کیفیت و چه سطح قیمتی ارائه میدهید؟ برند مارکتینگ هم برای کسب و کارهای B2B و هم B2C کاربردی و مهم است.
طرح سوال!
تا به حال از خود پرسیدهاید که چرا با وجود سالها تلاش نتوانستهاید به جایگاه دلخواه خود دست یابید؟ این در حالی است که یک بیزینس رقیب که در مقایسه با شما بسیار کم سابقهتر است، به برندی قدرتمند و مشهور در صنعت شما تبدیل شده است. پاسخ این سوال بسیار ساده است. شاید شما موفق نشدید آن حس و علاقه مندی را که برند رقیب در مشتری ایجاد کرده، خلق کنید. شما تنها زمانی میتوانید تجربه بازاریابی برند موفقیت آمیزی داشته باشید که به دل مخاطب بنشینید.
برند مارکتینگ چیست؟
برندینگ فرایندی است که یک محصول باید طی نماید تا بتواند در ذهن مصرف کنندگان و از طریق ایجاد کمپین های تبلیغاتی و با هدف یک موضوع ثابت انجام شود و باقی بماند. در راستای مسیری که فرد به یک برند تبدیل می شود باید مراحل برندینگ را طی کند. بخشی از خدمات برندینگ شامل لوگو، کارت ویزیت و سربرگ می باشد. طراحی لوگو، طراحی کارت ویزیت و یا طراحی وب سایت به عنوان بخشی از هویت تجاری شماست که شرکت شما ملزم به ارائه آن ها است.
یک برند را می توان به عنوان یک شرکت، خدمات، محصول یا شخصیت معرفی کرد. در واقع نام تجاری فقط لوگو، کارت ویزیت و سربرگ نیست. اصطلاح برندینگ در بازاریابی برند اصطلاح دشواری است. چرا که درک اینکه چه چیزی نام تجاری یک شرکت را مشخص می کند مشکل است. این اصطلاح از جمله کلماتی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد اما هر کسی درک درستی از برندینگ و قوانین آن ندارد. از اصول برندینگ می توان اثری را نام برد که پس از فروش یک محصول در ذهن مخاطب ایجاد می شود.
استراتژی های برند مارکتینگ
۱- بینش شرکت را ایجاد کنید
شرکت شما ابتدا باید تصمیم بگیرد که برای چه هدفی می خواهد شناخته شود و سپس یک استراتژی برای انتقال پیام از طریق تمام کانال های بازاریابی موجود تهیه کند. به عنوان مثال، آیا شرکت شما می خواهد مانند اپل به عنوان پیشرو در صنعت شما شناخته شود؟ یا شاید تامین کننده باشد؟
۲- مخاطب هدف استراتژیک را مشخص کنید
اگر مخاطب هدف خود را به درستی تشخیص ندهید، تلاش های برند مارکتینگ شما می تواند ناموفق باشد. بازار هدف بسیار بیشتر از درک جمعیت اساسی است. بسیاری از بازاریاب ها به دام این حرف می افتند که می گویند من هر کسی را که می خواهد محصول من را بخرد هدف قرار می دهم. در عوض، یک بازار هدف باید توسط روانشناسی تجزیه شود و با ایجاد شخصیت های خرید توضیح داده شود.
۳- سازگار و ثابت باشید
نحوه تعامل با مشتریان با گذشت زمان، سنگ بنای اساسی برای برندسازی مؤثر است. پیام، زیبایی شناسی بصری و لحن نام تجاری شما باید برای بلند مدت قابل تشخیص باشد. ثبات و سازگاری برای ایجاد اعتماد و وفاداری بسیار مهم است. یک راه برای اطمینان از سازگاری، ایجاد آگاهی و اعتماد آنلاین است.
اگر شرکت ها از نوعی بازاریابی آنلاین استفاده نکنند، ایجاد یکپارچگی برند آنلاین می تواند اولین و کم هزینه ترین گام برای توسعه یک برند سازگار باشد. اگرچه ثبات، جنبه مهمی در برند مارکتینگ است، اما می توان برای نظارت و اندازه گیری، چالشی را ایجاد کرد. برای تقویت ثبات و اعتماد به برند خود، هنگام اشتراک هر پیوند، به صورت آنلاین و حضوری از پیوندهای برند استفاده کنید. هنگامی که از پیوندهای برند استفاده می کنید، نام شرکت خود را به هر بخشی از محتوای خود به اشتراک می گذارید و این باعث ایجاد سازگاری نیز می شود.
۴- اطمینان حاصل کنید که برند مارکتینگ شما در زندگی واقعی دنبال می شود
شما می توانید بهترین کیفیت را در هنگام طراحی، تولید محتوا و ثبات داشته باشید، اما اگر محصول شما به وعده های خود به مشتریان خود عمل نکند، می توانید تمام این تلاش ها را از دست بدهید. کیفیت محصول باید به عنوان عامل اصلی در هنگام ایجاد یک برند محکم باشد. هنگامی که کیفیت محصول یا خدمات نامناسبی دارید، بر درک نام تجاری شما تاثیر منفی می گذارد. به علاوه، باید اطمینان حاصل کنید که توجه به کیفیت به کلیه زمینه های تعامل شرکت با مشتری از جمله سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و پشتیبانی، گسترش می یابد.
۵- احساسات را ایجاد کنید
اگر کسب و کار خود را به عنوان یک برند ضروری قرار دهید و موارد زیر را بسازید، در تمام مدت از بازاریابی برند استفاده خواهید کرد و در طولانی مدت از آن سود خواهید برد. نگران نباشید ایجاد پیوندهای عاطفی می تواند به روش های دیگری انجام شود. با ارائه خدمات عالی به مشتریان و تحویل خدمات به موقع، مشتریان ارتباط عاطفی با برند برقرار کرده اند.
6- ارتباط برند مارکتینگ و بازاریابی محتوا
جمله ای در بین محتوا نویسان و سئوکاران موجود است “محتوا پادشاه است” ما همچنان به این جمله معتقد هستیم و این جمله را قبول داریم که محتوا بخش اعظمی از فعالیت برند مارکتینگ است به خصوص فعالیت در حوزهی شبکه های اجتماعی.
شما برای بهتر دیده شدن مخصوصا در اوایل کار باید همیشه این را در برنامهی کاری خود قرار دهید که تولید محتوا یک امری جدا نشدنی از کار شماست. شما با تولید مطالبی مفید و مخاطب پسند می توانید برند خودتان را در بین افرادی که مطالب شما را پیگیری می کنند جا بیاندازید، اگر مطالب مفید و مثبت نوشته شده باشند چیزی نمی گذرد که مطالب شما به سرعت باورنکردنی در شبکه های مجازی و سایت ها گسترش پیدا می کند و باعث می شود که مخاطبان بیشتری برند شما را بشناسند.
جمع بندی
هر کسب و کاری باید در مرحله اول برای برند خودش بازاریابی کند تا بتواند تصویری قوی از نام خود بسازد. در گذشته برند مارکتینگ بیشتر در فضای سنتی و آفلاین و از طریق رسانههای جمعی انجام میشد تا پیام شما به حجم انبوهی از مخاطبان برسد. اما این روزها که فضای آنلاین فراگیرتر شده و بسیاری از مخاطبان در این فضا حاضر هستند، Brand Marketing یا بازاریابی برند نیز دستخوش تغییراتی شده و مسیر جدیدی را طی میکند. برای اینکه بتوانید برند مارکتینگ قوی داشته باشید، باید استراتژی خوب و دقیقی تدوین کنید.