ضرورت استفاده از سئو

سئو یکی از زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است. اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقه مند باشید، ناگزیر هستید ضرورت استفاده از سئو را بدانید و برای یادگیری آن وقت بگذارید.

ضرورت استفاده از سئو

ضرورت استفاده از سئو

«شما باید ضرورت استفاده از سئو را بدانید و روی سئو سرمایه گذاری کنید.»

«اتوپیا می‌تواند شما را به صفحه‌ی اول موتورهای جستجوگر بیاورد. مطمئن باشید این منطقی‌ترین سرمایه گذاری شما خواهد بود.»

تعریف و ضرورت استفاده از سئو

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد. همگی آن ها به یک معنی می باشند و می توان آن را به صورت زیر تعریف نمود:
سئو (بهينه‌سازی موتور جستجو) به معنای فريب و يا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غير اخلاقی نيست. آن‌ها برای کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايت‌ها در نتايج جستجوی طبيعی با هدف رسيدن به رتبه‌بندی بالا، ايجاد شده‌اند.

سئو فرآيند ساده‌ای نيست که به راحتی پياده‌سازی شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌ای و صبر است. موتور‌های جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌های رتبه‌بندی خود غير قابل پيش‌بينی هستند. بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است.

ضرورت استفاده از سئو

اوايل استفاده از سئو

در اوايل سال 1990 اولين موتور‌های جستجو کار خود را آغاز کردند. بعضی از محبوب‌ترين آن‌ها Infoseek ،Alta Vista و Yahoo بودند. در آن زمان مردم ضرورت استفاده از سئو را نمی‌دانستند و موتورهای جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه می‌کردند که همانند صفحه زرد، سئو اوليه بر اساس حروف الفبا انجام می‌شد. در اين ليست صفحاتی همچون AAA در بالای اين ليست وجود داشتند.
با رشد مداوم اينترنت موتورهای جستجوی جديد‌تری ظاهر می‌شدند که از الگوريتم‌های رتبه‌بندی پيچيده‌تری استفاده می‌کردند.

ضرورت استفاده از سئو

اين الگوريتم‌ها با معيار تراکم کلمه کليدی (تعداد دفعاتی که يک کلمه کليدی يا يک عبارت در يک صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسب‌های شبيه key-words برای فهم محتويات وب سايت‌ها استفاده می‌کردند. به دنبال اين رشد سئو برای بيشتر ديده شدن سايت‌ها فعاليت خود را شروع کرد. با توسعه رتبه‌بندی صفحات توسط موتور‌های جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راه‌هايی جهت تاثير پذيری در رتبه بندی اين موتورها چه با استفاده از روش‌های اخلاقی و چه غير اخلاقی روی آوردند.

بیشتر بخوانید  5 روش تبلیغاتی بهینه با گوگل

بالا آمدن در گوگل با روش های غیر اخلاقی

يک مقاله که توسط نيويورک تايمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعه‌دهندگان وب صحبت کرد که برای قرار گرفتن در بالای صفحه نتايج جستجو از روش‌های غير اخلاقی سئو استفاده می‌کردند. اين مقاله توضيح می‌دهد که چگونه توسعه‌دهندگان وب به راحتی يک سايت را به همراه کلمات کليدی ويژه که معمولا در پشت گرافيک سايت پنهان شده است، بارگذاری می‌کنند که در نتيجه موتورهای جستجو اين کلمات کليدی را شمارش کرده و رتبه بندی سايت را افزايش می‌دهند. همان طور که گفته شد به دست آوردن رتبه‌بندی بالا برای کلمات کليدی خاص در اوايل کار خيلی راحتی نسبت به امروز بوده است.

با به کارگيری روش‌های غير اخلاقی در آن زمان قرار گرفتن در بالای ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. امروزه الگوريتم‌های موتورهای جستجو پيچيده‌تر شده‌اند و خيلی سخت است که مهندسين بهينه‌سازی بتوانند موتورهای جستجو را دستکاری کنند، البته اين بازی موش و گربه بين مهندسين سئو و موتورهای جستجو امروزه نيز وجود دارد و ادامه پيدا خواهد کرد.

ضرورت استفاده از سئو

تاثیر رفتار کاربران در استفاده از سئو چیست؟

الگوریتم های جدید گوگل به ویژه الگوریتم RankBrain تلاش می کنند تا رفتار کاربران هنگام جستجو را آنالیز کرده و متناسب با همان رتبه بندی نتایج را بهینه کنند. هر زمان کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می کند، یک یا چند نتیجه موجود در پیشنهادات گوگل را انتخاب خواهد کرد. گوگل به انتخاب کاربران توجه زیادی خواهد کرد.

به عنوان مثال اگر یک سایت در رتبه پایینی از نتایج گوگل باشد ولی کاربران زیادی بر روی آن کلیک کنند گوگل جایگاه این سایت را بهبود خواهد داد. علاوه بر این زمان حضور کاربران در یک سایت تا جستجوی دوباره در گوگل اهمیت ویژه ای خواهد داشت. از زمانی‌که کاربر وارد سایت شما می شود تا زمانی‌که مجدد همان عبارت یا عبارتی مشابه با آن را در گوگل جستجو می کند Dwell Time نامیده می شود.

ضرورت استفاده از سئو

RankBrain یا رتبه بندی با هوش مصنوعی، الگوریتم جدید گوگل مبتنی بر یادگیری مداوم است که نتایج جستجو را بر اساس رفتار کاربران بهینه سازی می کند. با این الگورینم دو فاکتور Dwell Time و CTR تاثیر بسیار مهمی بر جایگاه شما خواهند داشت.

بیشتر بخوانید  آنالیز و تحلیل سئو سایت

چگونه اعتماد گوگل را جلب کنیم؟

ضرورت استفاده از سئو

گوگل از سه طریق به سایت شما اعتماد می‌کند:

اعتبار سایت

سایتی که محتوای خوب و مفید تولید می‌کند، مرتب بروزرسانی می‌شود و لینک‌های مختلفی دریافت می‌کند، در نظر گوگل معتبر می‌شود.

تاریخچه یا عمر سایت

به هر حال احترام بزرگ ترها واجب است، حتی گوگل هم این را می‌داند! سایتی که مدت زیادی از زمان فعالیتش می‌گذرد و اعتبار بیشتری از سایت‌های جوان دارد.

گواهی SSL

این گواهی را باید از شرکت ارائه ‌دهنده هاست دریافت کنید. توضیحات مفصلی دارد که بعدا به آن می‌پردازیم فعلا در همین حد بدانید که داشتن این گواهی نشان‌ دهنده این است که اطلاعات کاربران در سایت شما امن خواهد بود.

انواع روش‌ های سئو چیست؟

برای این که کاملا درک کنید استفاده از سئو سایت یعنی چه، باید ابتدا روش‌‌های آن را بشناسید. استفاده از سئو را می‌توان با روش‌های مختلفی انجام داد:
کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری. گول این اسامی بامزه را نخورید. هر کدام پیچیدگی‌های عجیب و غریبی دارند!

ضرورت استفاده از سئو

سئو کلاه سفید چیست؟

شنیده‌اید که بار کج به منزل نمی‌رسد؟ کل حرف سئوی کلاه سفید همین است. سئو کلاه سفید یا سئوی اخلاقی به مجموعه روش‌ها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که خود موتورهای جستجو برای بالا بردن رتبه سایت‌ها معرفی کرده‌اند. این روش‌ها رتبه سایت را به صورت طبیعی و قانونی بالا می‌برند. بهترین مورد از انواع روش های سئو همین کلاه سفید است. البته سخت‌ترین و طولانی‌ترین روش هم هست. برای استفاده از سئو کلاه سفید باید صبور باشید، مدام بر وب سایت‌تان نظارت کنید و تکنیک‌ها را به درستی به کار بگیرید. در عوض پیش گوگل آبرو و اعتبار به دست می‌آورید و جایگاه‌تان تثبیت می‌شود.

ضرورت استفاده از سئو

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه یعنی دور زدن قانون و فریب دادن گوگل. کسانی که می‌خواهند فورا به رتبه‌های بالا برسند یک سری روش‌های تقلب و راه‌های میان‌بر پیدا کرده‌اند تا گوگل را گول بزنند. مبارزه سختی بین سئوکاران کلاه سیاه و گوگل جریان دارد. هر روش تقلبی که پیدا می‌کنند، گوگل راه تشخیص آن را پیدا می‌کند. این فرایند باعث شده که گوگل هر روز هوشمندتر بشود. با استفاده از این مورد از انواع روش های سئو ممکن است بتوانید چند روزی در رتبه‌های اول باشید اما مطمئنا گیر می‌افتید و سقوط می‌کنید. ضمن این که عزت و اعتبار خود را هم پیش گوگل از دست می‌دهید.

ضرورت استفاده از سئو

سئو کلاه خاکستری چیست؟

این مورد از فهرست انواع روش های سئو نیز ادامه مبارزه سئوکاران با گوگل است. استفاده از سئو کلاه خاکستری یعنی ما گوگل را دور می‌زنیم اما یک جوری که نفهمد و با ریسک کمتر! به صورت خلاصه کلاه خاکستری‌ها خوبند تا زمانی که لو نرفته باشند! حواس‌تان باشد که این کار را فقط سئوکاران خیلی حرفه‌ای می‌توانند انجام بدهند و دیگران نباید به سمتش بروند. چون سایت‌شان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ضرورت استفاده از سئو

سئوی داخلی

استانداردهای مشخصی از سوی گوگل برای وب‌سایت‌ها تعریف شده است و تمامی وب‌سایت‌ها ملزم به رعایت این استانداردها هستند. در استفاده از سئو داخلی سعی می‌کنیم وب‌سایتمان را بر اساس استانداردهای تعریف ‌شده از سوی گوگل، بهینه‌سازی کنیم. منظور از کلمۀ سئوی داخلی این است که در این بخش تمامی تغییرات بهینه‌سازی در داخل وب‌سایت انجام می‌شوند.

ضرورت استفاده از سئو

استفاده از سئو خارجی

سئوی خارجی، مجموعه اقداماتی است که در خارج از وب‌سایت انجام می‌دهیم تا وب‌سایتمان را در کلمات کلیدی هدف به رتبه‌های برتر برسانیم. برای کار بر روی سئوی خارجی نیازی به دسترسی به پنل مدیریتی وب‌سایت و کنترل پنل هاست وجود ندارد؛ زیرا تمامی اقدامات در بیرون از وب‌سایت انجام خواهد شد. استفاده از سئو خارجی بسیار حساس و پیچیده‌تر از سئوی داخلی است؛ زیرا ممکن است با کوچک‌ترین اشتباهی از سوی گوگل جریمه شوید و رتبه فعلی وب‌سایتتان را نیز از دست بدهید.

بیشتر بخوانید  کلمات کلیدی چیست؟

به همین دلیل توصیه می‌کنیم ابتدا به‌ طور کامل در این زمینه به مطالعه بپردازید و سپس اقدام به پیاده‌سازی آموخته‌های خود کنید تا بتوانید بهترین بازدهی را از استفاده از سئو و بهینه‌سازی وب‌سایتتان داشته باشید.

ضرورت استفاده از سئو

به این مطلب چه امتیازی میدین ؟
[کل: میانگین: ]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.